Browsing Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF by Title
Now showing items 7-26 of 34
-
Danças regionais brasileiras nos anos finais do ensino fundamental: análise de uma proposta de ensino em uma disciplina eletiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Addressing Brazilian regional dance in the school context is a journey that goes beyond bodily movements; it’s an immersion into the historical, geographical, and cultural riches that each region of Brazil carries. My ... -
Desenvolvimento de itinerário formativo relacionado com a educação física escolar: desafios e perspectivas no Novo Ensino Médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 06/03/2023)The law 13.415/2017 changed the so called “Law of Directives and Bases of National Education” (Lei de Diretrizes e Bases da Educação – LDB) and is known as “New High School” (NEM). It promoted changes in its structure ... -
Discursos discentes sobre o ensino do esporte na educação física escolar: trabalho, comunicação, permanência e mudança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 16/03/2023)Considering the changes brought about by the renovating movement starting from the 1980s, there began a reflection on the teaching of sports in Physical Education, criticizing the hegemony of this content, its approach in ... -
A educação física e as dimensões do conhecimento na BNCC: um estudo a partir dos planos do ensino dos professores de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)The National Common Curricular Base (BNCC) approved in 2017 aims to promote changes in the curricula of the education system and schools in the country, stimulating the development of essential learning. Besides that, in ... -
Educação Física Escolar e a contribuição da metodologia Callejera nos conhecimentos atitudinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)This work is a result of a culmination of an Action Research applied on a Public School in the city of São Carlos, São Paulo, with fifth grade Elementary School children at the School of Physical Education. The classes ... -
Ensaios de uma metodologia da experiência crítico-afetiva nas aulas de educação física: impactos sobre as relações de gênero e o empoderamento das meninas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)The proposal of the present study originated from the possibilities of developing sensibility and consideration, amongst the students of a municipal public school, about gender inequalities, as well as the empowerment of ... -
O ensino dos esportes de rede com implementos nas aulas de educação física: do jogo possível ao protagonismo discente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 11/03/2023)The core purpose of the present study started from the concern about the possibilities of inclusion of Net Games with Implements in the last years of Elementary School in Public School. Net Games with Implements have shown ... -
Ensino lúdico da capoeira no ensino fundamental: análise de uma proposta realizada nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)Capoeira manifests as an expression of popular culture, originating in a context of slavery and exploitation, which is resignified and transformed into a symbol of resistance and overcoming. However, despite its historical ... -
Entre situações-limite e inéditos viáveis: problematizando as desigualdades de gênero nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)This research has as its starting point the problem of gender exclusions observed in Physical Education classes, especially in opportunities where “self-managed” classes are held. In our teaching experiences, we found that ... -
Estratégias participativas construídas entre estudantes e professora nas aulas de Educação Física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 09/03/2023)On behalf of pandemic and social isolation we have been through, there was a potentiation of a new global reality, since the population was restricted to their homes and, in many cases, the systematized body practices were ... -
"Evasão presencial" nas aulas de Educação Física: percorrendo caminhos através de narrativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)The present study aims to understand the motivation behind the increase in student absence from Physical Education (PE) classes as they progress through the basic education grades. The refusal to participate in the activities ... -
Implementação de um currículo dos futebóis para a Educação Física nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)The proposal of this current study arises from the concerns about teaching soccer in school physical education, and above all the possibility to unlink this process from a technical perspective guided only in knowing ... -
Os interesses culturais do lazer nas aulas de Educação Física escolar: uma proposta de unidade didática para o ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Considering the relevance of the leisure theme highlighted by the accumulation of studies in this area, as well as the importance that the subject can assume, through its values and cultural content in the interface with ... -
Os jogos sociomotrizes de cooperação e a construção de valores acerca da indisciplina discente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 17/04/2020)Indiscipline has emerged as a major educational problem and much has been discussed on this topic. Physical Education at school does not come out unscathed from this problem, facing everyday situations that are an obstacle ... -
Linguagem corporal e expressividade: um olhar sensível para ‘crianças bem pequenas’ nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 15/03/2023)When we turn our gaze to the beginning of human development, we are faced with a vast field of experiences and experiments of 'very young children' to discover the world and themselves. As the guiding thread of the entire ... -
Mapeamento de como profissionais da Educação Infantil entendem e ofertam a Educação Física para crianças de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)Physical Education, integrated into the school’s pedagogical proposal, is a curricular component of Basic Education, adjusting to the age groups and conditions of the school population. Although mandatory, the generic ... -
Memória e ressignificação do corpo na educação de jovens e adultos: jogos, danças e brincadeiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 13/03/2023)Physical Education in youth and adult education is still a marginalized curricular component. Bearing in mind the respective proportions, it confuses itself with the challenges of EJA - youth and adult education, when it ... -
Olimpíadas da escola: processos educativos emergentes de uma competição dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Competition is a ubiquitous element in society and is central to the phenomenon of games. Understanding competition as content becomes crucial in Physical Education classes, as the discipline is permeated by competitive ... -
Papel do professor de Educação Física no desenvolvimento motor de escolares da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)Physical Education (PE) is a compulsory curriculum component in the Brazilian basic education that includes kindergarten/preschool, primary school and high school. In the educational networks, the organization and understanding ... -
A participação das meninas nas aulas de Educação Física: dilemas de um professor no ensino do futsal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)School Physical Education has always faced problems related to the participation of girls in their classes, a situation that, despite the female achievements, continues until the present day. The resistance of girls to ...