• Implementação de um currículo dos futebóis para a Educação Física nos anos finais do ensino fundamental 

      Barreto, Mariama Silva Gouvêa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)
      The proposal of this current study arises from the concerns about teaching soccer in school physical education, and above all the possibility to unlink this process from a technical perspective guided only in knowing ...
    • Os jogos sociomotrizes de cooperação e a construção de valores acerca da indisciplina discente 

      Pereira, Luiz Antonio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 17/04/2020)
      Indiscipline has emerged as a major educational problem and much has been discussed on this topic. Physical Education at school does not come out unscathed from this problem, facing everyday situations that are an obstacle ...
    • Linguagem corporal e expressividade: um olhar sensível para ‘crianças bem pequenas’ nas aulas de educação física 

      Cintra, Rafaela Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 15/03/2023)
      When we turn our gaze to the beginning of human development, we are faced with a vast field of experiences and experiments of 'very young children' to discover the world and themselves. As the guiding thread of the entire ...
    • Mapeamento de como profissionais da Educação Infantil entendem e ofertam a Educação Física para crianças de 0 a 3 anos 

      Sales, Karina Polezel de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)
      Physical Education, integrated into the school’s pedagogical proposal, is a curricular component of Basic Education, adjusting to the age groups and conditions of the school population. Although mandatory, the generic ...
    • Memória e ressignificação do corpo na educação de jovens e adultos: jogos, danças e brincadeiras 

      Brasil, Samara Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 13/03/2023)
      Physical Education in youth and adult education is still a marginalized curricular component. Bearing in mind the respective proportions, it confuses itself with the challenges of EJA - youth and adult education, when it ...
    • Olimpíadas da escola: processos educativos emergentes de uma competição dialógica 

      Borsetti Junior, Ari Fernando (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)
      Competition is a ubiquitous element in society and is central to the phenomenon of games. Understanding competition as content becomes crucial in Physical Education classes, as the discipline is permeated by competitive ...
    • Papel do professor de Educação Física no desenvolvimento motor de escolares da educação infantil 

      Suzini, Estevan Rocha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)
      Physical Education (PE) is a compulsory curriculum component in the Brazilian basic education that includes kindergarten/preschool, primary school and high school. In the educational networks, the organization and understanding ...
    • A participação das meninas nas aulas de Educação Física: dilemas de um professor no ensino do futsal 

      Malvar, Antonio Jorge Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 24/04/2020)
      School Physical Education has always faced problems related to the participation of girls in their classes, a situation that, despite the female achievements, continues until the present day. The resistance of girls to ...
    • Perspectivas docentes sobre o ensino da educação física na educação infantil 

      Lucca Junior, Julio Cesar de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 16/04/2020)
      Since 2018, the municipal education network of São Carlos (state of São Paulo) started some works within the school units with the intention of implementing the Common National Base and to adhered to the collaboration ...
    • Planejamento em educação física escolar: perspectivas x realidade 

      Dezotti, Tálita Cristiane Dardes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)
      The act of planning for the teacher is necessary to organize what and how certain content will be developed. In the municipality of this study, there is no curriculum for the Physical Education curriculum component or ...
    • Práticas corporais no meio líquido nas aulas de Educação Física escolar 

      Lopes, Mary Ane Sartori (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 07/03/2023)
      Proposals centered on the body culture of movement within the context of school Physical Education encourage a look at the different possibilities of movement by the student and the opportunity to contemplate as many ...
    • Processos educativos emergentes de uma unidade didática com o Fútbol Callejero nas aulas de Educação Física 

      Grifoni, Tiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 18/04/2020)
      Considering the emergence of Fútbol Callejero as a pratice of popular education, mainly in Latin American countries, the current study based on assumptions of an action research aims to analyze the educational processes ...
    • Protagonismo juvenil nas aulas de educação física: análise da construção de uma sequência didática com discentes do ensino fundamental 

      Castro, Rosemeire Brasilio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)
      This study emerged from a concern within my teaching practice regarding the increasing number of students disengaging from Physical Education classes during the later years of Elementary School. The factors discouraging ...
    • A realidade virtual nas aulas de educação física escolar: das situações limites ao inédito viável 

      Silva, Danilo Teodoro Cintra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 20/03/2024)
      Educational technologies have seen significant advancements in recent years, with their incorporation being regulated in 2018 in the National Common Curricular Base in Brazil. However, various reasons underlie the challenges ...
    • Ressignificação da Ginástica na escola: proposta da Ginástica Para Todos na Educação Física anos iniciais 

      Francisco, Maloá de Fátima (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 16/04/2020)
      Gymnastics for All is characterized by a manifestation of body culture that brings together the different interpretations of Gymnastics integrated with other forms of body expression in a free, creative and non-competitive ...