Teses e dissertações
Recent Submissions
-
Se essa rua fosse minha: Construção de uma Pedagogia da Rua dialógica nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)This research proposal stems from our concerns regarding the high dropout rate of Physical Education classes among students in the final years of Elementary School. Based on these concerns, we set out to reflect on the ... -
A criação de podcasts em uma unidade didática de práticas corporais de aventura: possibilidades e desafios na educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 19/03/2024)It is common to hold only the student and the teacher responsible for their interest in participating in classes at school. However, authors indicate that there are broader factors that affect “school success/failure” and, ... -
Os interesses culturais do lazer nas aulas de Educação Física escolar: uma proposta de unidade didática para o ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Considering the relevance of the leisure theme highlighted by the accumulation of studies in this area, as well as the importance that the subject can assume, through its values and cultural content in the interface with ... -
"Evasão presencial" nas aulas de Educação Física: percorrendo caminhos através de narrativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)The present study aims to understand the motivation behind the increase in student absence from Physical Education (PE) classes as they progress through the basic education grades. The refusal to participate in the activities ... -
A realidade virtual nas aulas de educação física escolar: das situações limites ao inédito viável
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 20/03/2024)Educational technologies have seen significant advancements in recent years, with their incorporation being regulated in 2018 in the National Common Curricular Base in Brazil. However, various reasons underlie the challenges ... -
Compreensão emocional: uma proposta para educação física na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 19/03/2024)Advancement in knowledge of emotional aspects has become a pedagogical demand in the post-social isolation context. However, the concern lies in treating the subject in a meaningful way, overcoming superficial practices. ... -
Aulas de educação física na perspectiva do currículo cultural: tecendo caminhos com o futebol
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 15/03/2024)Physical Education in Brazilian schools has changed over the years, as has the society to which it belongs. Initially it was characterized as an activity and, over the years with discussions, disputes, mistakes and successes, ... -
Danças regionais brasileiras nos anos finais do ensino fundamental: análise de uma proposta de ensino em uma disciplina eletiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Addressing Brazilian regional dance in the school context is a journey that goes beyond bodily movements; it’s an immersion into the historical, geographical, and cultural riches that each region of Brazil carries. My ... -
Protagonismo juvenil nas aulas de educação física: análise da construção de uma sequência didática com discentes do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)This study emerged from a concern within my teaching practice regarding the increasing number of students disengaging from Physical Education classes during the later years of Elementary School. The factors discouraging ... -
Ensino lúdico da capoeira no ensino fundamental: análise de uma proposta realizada nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)Capoeira manifests as an expression of popular culture, originating in a context of slavery and exploitation, which is resignified and transformed into a symbol of resistance and overcoming. However, despite its historical ... -
Olimpíadas da escola: processos educativos emergentes de uma competição dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 21/03/2024)Competition is a ubiquitous element in society and is central to the phenomenon of games. Understanding competition as content becomes crucial in Physical Education classes, as the discipline is permeated by competitive ... -
Memória e ressignificação do corpo na educação de jovens e adultos: jogos, danças e brincadeiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 13/03/2023)Physical Education in youth and adult education is still a marginalized curricular component. Bearing in mind the respective proportions, it confuses itself with the challenges of EJA - youth and adult education, when it ... -
Linguagem corporal e expressividade: um olhar sensível para ‘crianças bem pequenas’ nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 15/03/2023)When we turn our gaze to the beginning of human development, we are faced with a vast field of experiences and experiments of 'very young children' to discover the world and themselves. As the guiding thread of the entire ... -
Entre situações-limite e inéditos viáveis: problematizando as desigualdades de gênero nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)This research has as its starting point the problem of gender exclusions observed in Physical Education classes, especially in opportunities where “self-managed” classes are held. In our teaching experiences, we found that ... -
O ensino dos esportes de rede com implementos nas aulas de educação física: do jogo possível ao protagonismo discente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 11/03/2023)The core purpose of the present study started from the concern about the possibilities of inclusion of Net Games with Implements in the last years of Elementary School in Public School. Net Games with Implements have shown ... -
Discursos discentes sobre o ensino do esporte na educação física escolar: trabalho, comunicação, permanência e mudança
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 16/03/2023)Considering the changes brought about by the renovating movement starting from the 1980s, there began a reflection on the teaching of sports in Physical Education, criticizing the hegemony of this content, its approach in ... -
Implementação de um currículo dos futebóis para a Educação Física nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)The proposal of this current study arises from the concerns about teaching soccer in school physical education, and above all the possibility to unlink this process from a technical perspective guided only in knowing ... -
Mapeamento de como profissionais da Educação Infantil entendem e ofertam a Educação Física para crianças de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)Physical Education, integrated into the school’s pedagogical proposal, is a curricular component of Basic Education, adjusting to the age groups and conditions of the school population. Although mandatory, the generic ... -
Compreensões sobre o desenvolvimento da unidade temática lazer em uma turma do ensino fundamental de uma escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 11/03/2023)The present study had as its starting point the thematization of leisure in Physical Education classes, especially with regard to the understanding of the right to leisure enshrined in the Federal Constitution, paying ... -
Práticas corporais no meio líquido nas aulas de Educação Física escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 07/03/2023)Proposals centered on the body culture of movement within the context of school Physical Education encourage a look at the different possibilities of movement by the student and the opportunity to contemplate as many ...