Show simple item record

dc.contributor.authorCarvalho, Enderson Rodrigues de
dc.date.accessioned2020-06-19T17:08:57Z
dc.date.available2020-06-19T17:08:57Z
dc.date.issued2020-01-28
dc.identifier.citationCARVALHO, Enderson Rodrigues de. A educação permanente em saúde na perspectiva de gestores da atenção básica. 2020. Dissertação (Mestrado em Gestão da Clínica) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12937.*
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/12937
dc.description.abstractIntroduction: Permanent Health Education (EPS) aims to provide reflections on professional practice, with the participation of all team members in an environment of exchange and learning (BARBOSA, FERREIRA, BARBOSA, 2012). Objective: The research aimed to learn from team managers, in the scope of Primary Care, how the proposal for permanent health education in their work and management spaces has taken place. Methodology: Qualitative research with data collection using the semi-structured interview technique with 25 BA managers in the city of Rio Claro / SP. Data analysis took place through content analysis (CAMARA, 2013). Results: Thematic axes are: Permanent Education in Health: conceptual dimension and Permanent Education in Health: challenges of operationalizing PHE. Conclusion: The study reveals that, although there is a clear concept about Permanent Education in Health, in practice, actions of this are still mixed with those of continuing education, but regardless of this, they are being practiced with exchanges of professional experiences in daily life and / or meetings of team. There are challenges of inadequate dimensioning of professionals and resistance to changes in daily work, but also the power that it presents as a necessary process in daily practice in the health area. Thus, Permanent Education in Health becomes a movement in a continuous process, with the promotion of changes in the work environment and, consequent actions in the attention to users and the community, which can be considered a management tool in the area of health and improvement in the quality of health care.eng
dc.description.sponsorshipNão recebi financiamentopor
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEducação permanente e saúdepor
dc.subjectAtenção básicapor
dc.subjectPermanent education and healtheng
dc.subjectPrimary careeng
dc.titleA educação permanente em saúde na perspectiva de gestores da atenção básicapor
dc.title.alternativePermanent health education from the perspective of basic care managerseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.contributor.advisor1Padilha, Roberto de Queiroz
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2262980850254605por
dc.contributor.advisor-co1Sampaio, Sueli Fatima
dc.contributor.advisor-co1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0737750473446351por
dc.description.resumoIntrodução: A Educação Permanente em Saúde (EPS) visa proporcionar reflexões sobre a prática profissional, com a participação de todos os membros da equipe em um ambiente de trocas e aprendizado (BARBOSA, FERREIRA, BARBOSA, 2012). Objetivo: A pesquisa teve como objetivo conhecer junto aos gestores das equipes, no âmbito da Atenção Básica, como tem se dado a proposta de educação permanente em saúde nos seus espaços de trabalho e gestão. Metodologia: Pesquisa qualitativa com coleta de dados com o uso da técnica de entrevista semiestruturada junto a 25 gestores da AB da cidade de Rio Claro/SP. A análise dos dados se deu por meio da análise de conteúdo (CAMARA, 2013). Resultados: Constituem-se nos eixos temáticos: Educação Permanente em Saúde: dimensão conceitual e Educação Permanente em Saúde: desafios de operacionalizar a EPS. Conclusão: O estudo revela que, embora haja um conceito claro sobre Educação Permanente em Saúde, na prática ainda se misturam ações deste com os de educação continuada, mas que independente disto, vão sendo praticadas com trocas de experiências profissionais no cotidiano e/ou reuniões de equipe. Estão presentes desafios de dimensionamento inadequado de profissionais e resistência a mudanças no cotidiano de trabalho, mas também a potência de que se apresenta como um processo necessário na prática diária da área da saúde. Assim, a Educação Permanente em Saúde torna-se um movimento em processo contínuo, com a promoção de mudanças no ambiente de trabalho e, consequentes ações na atenção aos usuários e comunidade, podendo ser considerada uma ferramenta de gestão na área da saúde e de melhoria na qualidade de atenção à saúde.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGCpor
dc.subject.cnpqCIENCIAS DA SAUDE::SAUDE COLETIVA::SAUDE PUBLICApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/1401671050357516por


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil