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dc.contributor.authorJardim, Renata Medeiros
dc.date.accessioned2021-01-13T18:59:41Z
dc.date.available2021-01-13T18:59:41Z
dc.date.issued2020-12-15
dc.identifier.urihttps://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/13682
dc.description.abstractThe discipline of Kinetics and Reactors, offered in the Chemical Engineering course at the Federal University of São Carlos, addresses the fundamental principles of chemical kinetics, the study of reactions in homogeneous phase and catalytic reactions in heterogeneous phase, the design of ideal reactors, among other fundamental content for the training of the chemical engineer. In general, there are many reports of learning difficulties with these contents and high rates of dropout and failure in the discipline. The present work deals with a case study on the application of active teaching and learning strategies for a class of Emergency Non-Presential Teaching (ENPE), applied in the second semester of 2020, with adaptations based on the methodologies “Flipped Classroom” and “Peer Instruction”. The case study consisted of a series of actions: monitoring of online classes throughout the semester for analysis; elaboration of questionnaires and virtual dialogued resolutions to guide and encourage the prior study of the subjects to be addressed in class; the analysis of the topics that caused the most difficulty in understanding from the results of the tests; evaluation of virtual applications to assist in the application of the “Peer Instruction” methodology; choice of indicators that best represented the application of methodologies; and, finally, the collection and analysis of data and student feedback. From the participation data, reports from the application and the Moodle environment and performance in the proposed activities, it can be said that the methodologies were effective in their purpose of assisting in learning when students had a high rate of access to prior study materials . The students' feedback regarding the application of the methodologies was positive, especially about the Inverted Classroom, although criticisms were pointed out about the overload of activities and possible points of improvement regarding the application of active teaching methods. Although the engineering education system in Brazil brings great challenges in the implementation of these active methodologies, this case study showed a more significant learning process for students, with a great dynamism in the teaching-learning process and a greater understanding of the concepts taught to students throughout the semester.por
dc.language.isoporpor
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Brazil*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/*
dc.subjectEnsino de Engenharia Químicapor
dc.subjectMetodologias Ativas de Ensinopor
dc.subjectCinética e Reatores Químicospor
dc.subjectTeaching of Chemical Engineeringpor
dc.subjectActive Teaching Methodologiespor
dc.subjectKinetics ans Chemical Reactorspor
dc.titleEstudo de caso sobre a aplicação de estratégias ativas de ensino e aprendizagem em cinética e reatores químicospor
dc.title.alternativeCase study on the application of active teaching and learning strategies in kinetics and chemical reactorspor
dc.typeTCCpor
dc.contributor.advisor1Ferreira, Adriana Paula
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5736423072715628por
dc.description.resumoA disciplina de Cinética e Reatores, ofertada no curso de Engenharia Química na Universidade Federal de São Carlos, aborda os princípios fundamentais de cinética química, o estudo de reações em fase homogênea e de reações catalíticas em fase heterogênea, o projeto de reatores ideais, entre outros conteúdos fundamentais para a formação do engenheiro químico. De forma geral, há muitos relatos de dificuldades de aprendizagem desses conteúdos e altos índices de evasão e reprovação na disciplina. O presente trabalho trata de um estudo de caso sobre a aplicação de estratégias ativas de ensino e aprendizagem para uma turma de Ensino Não Presencial Emergencial (ENPE), aplicado no segundo semestre de 2020, com adaptações baseadas nas metodologias “Sala de Aula Invertida” e “Instrução entre Pares”. O estudo de caso consistiu em uma série de atuações: acompanhamento das aulas online ao longo do semestre para análise; elaboração de questionários e resoluções dialogadas virtuais para orientar e incentivar o estudo prévio dos assuntos a serem abordados em aula; a análise dos temas que causaram maior dificuldade de entendimento a partir dos resultados dos testes; avaliação de aplicativos virtuais para auxiliar na aplicação da metodologia “Instrução entre Pares”; escolha dos indicadores que melhor representassem a aplicação das metodologias; e, por fim, a coleta e análise dos dados e dos feedbacks dos alunos. A partir dos dados de participação, relatórios do aplicativo e do ambiente Moodle e desempenho nas atividades propostas, pode-se dizer que as metodologias foram eficazes em seu propósito de auxiliar no aprendizado quando os alunos apresentaram um alto índice de acesso aos materiais de estudo prévio. O feedback dos estudantes a respeito da aplicação das metodologias foi positivo, em especial sobre a Sala de Aula Invertida, embora foram apontadas críticas sobre a sobrecarga de atividades e possíveis pontos de melhoria sobre a aplicação dos métodos de ensino ativo. Ainda que o sistema de ensino de engenharia no Brasil traga grandes desafios na implementação destas metodologias ativas, este estudo de caso mostrou um processo de aprendizagem mais significativo dos estudantes, com um grande dinamismo no processo de ensino-aprendizagem e maior compreensão dos conceitos ensinados ao longo do semestre.por
dc.publisher.initialsUFSCarpor
dc.subject.cnpqENGENHARIAS::ENGENHARIA QUIMICA::OPERACOES INDUSTRIAIS E EQUIPAMENTOS PARA ENGENHARIA QUIMICApor
dc.publisher.addressCâmpus São Carlospor
dc.contributor.authorlatteshttp://lattes.cnpq.br/7051138949340482por
dc.publisher.courseEngenharia Química - EQpor


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