Browsing Teses e dissertações by Advisor "Ferreira, Luiz Henrique"
Now showing items 1-12 of 12
-
Uso de modelos moleculares por alunos de ensino médio : contribuições para o desenvolvimento de modelos mentais de conceitos químicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 07/12/2012)This study aimed to analyze the contribution of molecular models to the evolution process of the mental models of first grade high school students regarding the following chemical concepts: substance, reactants, products, ... -
O museu de ciências como promotor da motivação: lembranças do público do setor de química do CDCC/USP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 30/05/2014)This work refers to a study of the motivational aspects found in the mini courses offered by the Chemistry Sector of the Center for Cultural and Scientific Dissemination (Centro de Divulgação Científica e Cultural CDCC). ... -
Atividades experimentais investigativas como contribuição ao desenvolvimento de modelos mentais de conceitos químicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 22/02/2013)In this study, during the school year, the evolution of mental models from first grade high school students about different chemical concepts was investigated by the use of experimental inquiry activities. The research was ... -
O método investigativo em aulas teóricas de química: estudo das condições da formação do espírito científico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 25/02/2011)This work aims to understand the conditions that can lead to the formation of the scientific spirit applying investigative problems in theoretical classes of chemistry. The main theoretical reference that guided this ... -
Formação inicial de professores de química na região norte: análise das diferentes concepções das IES públicas e de professores e estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 08/04/2011)This research was aimed at the initial formation of Chemistry Teachers in the North Brazilian Region. Thus, it searched out knowing the conceptions of Public Institutions of Higher Education and Secondary Education. There ... -
Caracterização de imagens em livros didáticos e suas contribuições para o processo de significação do conceito de equilíbrio químico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 30/06/2009)This work studies images contained in Chemistry textbooks approved by the PNLEM/2007. The goals of this research were: a) to characterize these images, discriminating those that compose Chemical Equilibrium Chapters, ... -
Formação inicial de professores: uma análise dos cursos de licenciatura em química das universidades públicas do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 15/12/2006)This work aimed to analyze the process of reformulation/creation of Teaching Courses in Chemistry of public universities of São Paulo to attend the new legislation. It was also observed the engagement of professors and ... -
Estudo do perfil motivacional para o aprendizado de química
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 27/11/2009)This work analyses the factors that could influences the Chemistry learning. The motivation is considered a fundamental construct for the scholar learning. The motivation is related to internal or external causes that lead ... -
O envolvimento do aluno no processo de ensino - aprendizagem durante a realização de atividades experimentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 10/06/2005)This work had as an objective to identify the motivation level of the students who belong to three public grade schools in the city of São Carlos with different socio-economical realities for the chemistry learning. ... -
Utilização de modelos moleculares no ensino de estequiometria para alunos do ensino médio.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 11/04/2005)The lack instructional materials for science teaching is a common problem in Brazil, and concerning to chemistry teaching in particular this problem can be observed even in more developed countries. Although molecular ... -
Perfil dos cursos de formação de professores dos programas de licenciatura em química das instituições públicas de ensino superior da região nordeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 28/05/2010)This study aimed to determine the profile of Chemistry´s courses of Public Institutions of higher education in Brazilian Northeastern, referencing the current educational paradigms and also the legal guidelines regarding ... -
Desenvolvimento e avaliação de filmes didáticos no processo de ensino-aprendizagem de química no ensino médio.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 26/02/2006)This research aimed at analyzing the computer’s indirect usage in the Chemistry teaching-learning process in high school. For such a purpose, two short pedagogical films (SPF), which contained images ...