Browsing Teses e dissertações by Subject "Química - ensino"
Now showing items 1-7 of 7
-
Uso de modelos moleculares por alunos de ensino médio : contribuições para o desenvolvimento de modelos mentais de conceitos químicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 07/12/2012)This study aimed to analyze the contribution of molecular models to the evolution process of the mental models of first grade high school students regarding the following chemical concepts: substance, reactants, products, ... -
O método investigativo em aulas teóricas de química: estudo das condições da formação do espírito científico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 25/02/2011)This work aims to understand the conditions that can lead to the formation of the scientific spirit applying investigative problems in theoretical classes of chemistry. The main theoretical reference that guided this ... -
Caracterização de imagens em livros didáticos e suas contribuições para o processo de significação do conceito de equilíbrio químico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 30/06/2009)This work studies images contained in Chemistry textbooks approved by the PNLEM/2007. The goals of this research were: a) to characterize these images, discriminating those that compose Chemical Equilibrium Chapters, ... -
Formação inicial de professores: uma análise dos cursos de licenciatura em química das universidades públicas do estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 15/12/2006)This work aimed to analyze the process of reformulation/creation of Teaching Courses in Chemistry of public universities of São Paulo to attend the new legislation. It was also observed the engagement of professors and ... -
Textos de divulgação científica para o ensino de química: características e possibilidades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 18/05/2012)In recent years, researchers in science education have showed the potential of popular science texts (PST) to promote several benefits to students. Thus, investigated in this work aspects that may contribute to the discussion ... -
O envolvimento do aluno no processo de ensino - aprendizagem durante a realização de atividades experimentais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 10/06/2005)This work had as an objective to identify the motivation level of the students who belong to three public grade schools in the city of São Carlos with different socio-economical realities for the chemistry learning. ... -
Utilização de modelos moleculares no ensino de estequiometria para alunos do ensino médio.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 11/04/2005)The lack instructional materials for science teaching is a common problem in Brazil, and concerning to chemistry teaching in particular this problem can be observed even in more developed countries. Although molecular ...