• Gravidez nas adolescências : construções das identidades ocupacionais maternas durante a gestação 

      Martins, Sofia; http://lattes.cnpq.br/3202960614207080 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 18/02/2017)
      Introduction: The World Health Organization defines adolescence, chronologically, as an age group between 10 and 19 years. In this work, a perspective of the term’s plurality is adopted, since adolescents are shaped by ...
    • Há saídas? As saídas. Pelos caminhos dos cotidianos das vidas de adolescentes após cumprimento de medida socioeducativa em meio fechado 

      Faria, Caroline Beier; http://lattes.cnpq.br/5456216050911047 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 25/04/2017)
      Poor childhood and adolescence has undergone a social stigmatization process taking a cultural imaginary status as “dangerous” and “violent”. Brazilian Government has developed controlling and contention tools as a ...
    • Histórias de vida na periferia : juventudes e seus entrecruzamentos 

      Bardi, Giovanna; http://lattes.cnpq.br/0297419505928490 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 14/02/2013)
      The drug issue today has been represented by an alarming debate characterized by the disqualification of many people who use those substances. The discussion, commonly, is focused on problematizations around a poor youth, ...
    • Histórias e memórias da institucionalização acadêmica da terapia ocupacional no Brasil : de meados da década de 1950 a 1983 

      Reis, Stéphany Conceição Correia Alves Guedes; http://lattes.cnpq.br/5054911281522128 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 23/02/2017)
      Only in the 1930s that guidelines were established to parameterize the university education in Brazil. This late development linked with educational conservatism and the centralizing policies of the state mobilized demands ...
    • Independência e cognição pós-AVC e sua relação com a sobrecarga, dor e qualidade de vida dos cuidadores familiares 

      Caro, Camila Caminha; http://lattes.cnpq.br/1922826415628802 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 20/02/2015)
      Stroke is one of the chronic diseases that cause impairment, mainly motor and cognitive ones, which can compromise the functional capacity, making the subject dependent of care. In this context, it is family s responsibility ...
    • Instrumento para identificação de fatores de risco e proteção à retinopatia da prematuridade em UTI neonatal 

      Lopes, Juliana de Fátima; http://lattes.cnpq.br/2731571773543379 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 25/02/2014)
      The Neonatal ICUs are designed for newborns at high risk, as in the case of premature infants.The environment in the NICU is a protective factor for life, but may prove to be inappropriate for the neurological development ...
    • A intersetorialidade na gestão das políticas sociais : o contexto da produção científica brasileira 

      Amaral, Liliane Morais; http://lattes.cnpq.br/1647958660743909 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 29/06/2015)
      Intersectoriality can be defined as an implementation strategy management actions in public, private or public / private services. In conceptual aspect, it can be understood as a political immaterial strategy for dealing ...
    • Jovens com deficiência : estudo de percursos de participação social no município de São Carlos, SP 

      Ferreira, Natasha Reis; http://lattes.cnpq.br/9840012665188699 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      Youth, period of transition to adulthood, range from 15 to 29 years. About 6 million young Brazilians have at least one disability, and even after promulgating policies focused primarily on education, their levels of ...
    • Mãe-bebê de risco : os desafios da interação inicial no contexto de internação hospitalar 

      Menegat, Danusa; http://lattes.cnpq.br/2631530907050078 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)
      Mother's affective bond with the baby is stablished from the first diade interactions as well as the quality of this relationship, which can be observed in several situations, from breastfeeding to playing. The puerperium, ...
    • Mortalidade juvenil em São Carlos, SP, de 2000 a 2010 : uma década de mudança? 

      Medeiros, Thaís Juliana; http://lattes.cnpq.br/2089547329226656 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 28/02/2012)
      Preoccupation about youth mortality by external causes has been a constant theme for the last decades in Brazil, because, according to Violence Map 2010, youthful homicide rate changed from 30 in 100.000 youths in 1980 to ...
    • Motricidade fina na criança: um estudo bibliométrico da literatura nacional e internacional 

      Coppede, Aline Cirelli; http://lattes.cnpq.br/0317528781905323 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 16/02/2012)
      Fine motor coordination is essential to the intellectual and psychomotor development of a child. The use fine motor skills to manipulate objects and perform functional needs plays a vital role in child development and ...
    • Organizações de e para pessoas com deficiência no município de São Carlos – SP : tecendo fios de histórias, conquistas e desafios 

      Silva, Ana Cristina Cardoso da; http://lattes.cnpq.br/7671160059702308 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 18/02/2016)
      As a result of the military regime, Brazil was the stage for the different protagonists of civil society and its social movements, fighting for democratisation of the country and by the exercise of citizenship. People with ...
    • Órteses em PVC para membro superior: utilização por terapeutas ocupacionais brasileiros, propriedades físicomecânicas e de toxicidade e desempenhos funcional e mioelétrico 

      Silva, Larissa Galvão da; http://lattes.cnpq.br/1040747791941406 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 13/12/2013)
      Splints are devices whose function to stabilize, immobilize, prevent and correct deformities and maximizing the function and are currently manufactured in thermoplastic , especially low temperature. Was created a technique ...
    • Parentalidade, participação e suporte social : dando voz aos adolescentes com paralisia cerebral e às suas mães 

      Lopes, Priscila Bianchi; http://lattes.cnpq.br/0269139073308483 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      Cerebral palsy (CP) describes a group of permanent disorders of the development of movement and posture, causing activity limitation, that are attributed to nonprogressive disturbances that occurred in the developing fetal ...
    • Perfil motor de escolares com Transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade 

      Oliveira, Cristina Camargo de; http://lattes.cnpq.br/8812207777937239 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 07/02/2014)
      This study aimed to identify the motor profile of students with interdisciplinary diagnosis of Attention Deficit Disorder with Hyperactivity (ADHD), and compare with students with good academic performance, and to verify ...
    • Políticas de ensino superior, graduação em terapia ocupacional e o ensino de terapia ocupacional social no Brasil 

      Pan, Livia Celegati; http://lattes.cnpq.br/0693096333786616 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 28/02/2014)
      The higher education policies recently adopted in Brazil, especially the Support Program to Restructuring and Expansion Plans of Federal Universities REUNI and the National Program of Reorientation of the Professional ...
    • Por que ir à escola? O que dizem os jovens do ensino médio 

      Pereira, Beatriz Prado; http://lattes.cnpq.br/1341547467736796 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 27/02/2014)
      The present study leaned on the theme of school in interface with youth, in the city of São Carlos, São Paulo. The general aim was to analyze and comprehend the meaning of school for young people enrolled in the senior ...
    • A prática da documentação clínica ambulatorial sob a ótica de terapeutas ocupacionais 

      Panzeri, Carla Simon Benevides; http://lattes.cnpq.br/3528199089241595 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 18/12/2012)
      The clinical documentation in occupational therapy is developed whenever the service is offered to a client to register and report information pertaining to care. The aim of the study is to identify how this is done and ...
    • A prática de registro dos terapeutas ocupacionais na educação inclusiva 

      Bombarda, Tatiana Barbieri; http://lattes.cnpq.br/8070700589653226 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 25/02/2014)
      The participation of occupational therapists in inclusive education has been constituted as a field in progress in the country with intervention not only focused in the student, but extended to the school, teachers, ...
    • As práticas de intervenção precoce no estado de São Paulo 

      Marini, Bruna Pereira Ricci; http://lattes.cnpq.br/2001819857612181 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 10/02/2017)
      Early Intervention is constituted as an important tool for prevention, identification and intervention in conditions that offer risks to child development. Since the emergence of the first programs dating back to the 1960s, ...