• Jovens com deficiência : estudo de percursos de participação social no município de São Carlos, SP 

      Ferreira, Natasha Reis; http://lattes.cnpq.br/9840012665188699 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      Youth, period of transition to adulthood, range from 15 to 29 years. About 6 million young Brazilians have at least one disability, and even after promulgating policies focused primarily on education, their levels of ...
    • Mãe-bebê de risco : os desafios da interação inicial no contexto de internação hospitalar 

      Menegat, Danusa; http://lattes.cnpq.br/2631530907050078 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)
      Mother's affective bond with the baby is stablished from the first diade interactions as well as the quality of this relationship, which can be observed in several situations, from breastfeeding to playing. The puerperium, ...
    • Mortalidade juvenil em São Carlos, SP, de 2000 a 2010 : uma década de mudança? 

      Medeiros, Thaís Juliana; http://lattes.cnpq.br/2089547329226656 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 28/02/2012)
      Preoccupation about youth mortality by external causes has been a constant theme for the last decades in Brazil, because, according to Violence Map 2010, youthful homicide rate changed from 30 in 100.000 youths in 1980 to ...
    • Motricidade fina na criança: um estudo bibliométrico da literatura nacional e internacional 

      Coppede, Aline Cirelli; http://lattes.cnpq.br/0317528781905323 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 16/02/2012)
      Fine motor coordination is essential to the intellectual and psychomotor development of a child. The use fine motor skills to manipulate objects and perform functional needs plays a vital role in child development and ...
    • Organizações de e para pessoas com deficiência no município de São Carlos – SP : tecendo fios de histórias, conquistas e desafios 

      Silva, Ana Cristina Cardoso da; http://lattes.cnpq.br/7671160059702308 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 18/02/2016)
      As a result of the military regime, Brazil was the stage for the different protagonists of civil society and its social movements, fighting for democratisation of the country and by the exercise of citizenship. People with ...
    • Órteses em PVC para membro superior: utilização por terapeutas ocupacionais brasileiros, propriedades físicomecânicas e de toxicidade e desempenhos funcional e mioelétrico 

      Silva, Larissa Galvão da; http://lattes.cnpq.br/1040747791941406 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 13/12/2013)
      Splints are devices whose function to stabilize, immobilize, prevent and correct deformities and maximizing the function and are currently manufactured in thermoplastic , especially low temperature. Was created a technique ...
    • Parentalidade, participação e suporte social : dando voz aos adolescentes com paralisia cerebral e às suas mães 

      Lopes, Priscila Bianchi; http://lattes.cnpq.br/0269139073308483 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)
      Cerebral palsy (CP) describes a group of permanent disorders of the development of movement and posture, causing activity limitation, that are attributed to nonprogressive disturbances that occurred in the developing fetal ...
    • Perfil motor de escolares com Transtorno de Déficit de Atenção com Hiperatividade 

      Oliveira, Cristina Camargo de; http://lattes.cnpq.br/8812207777937239 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 07/02/2014)
      This study aimed to identify the motor profile of students with interdisciplinary diagnosis of Attention Deficit Disorder with Hyperactivity (ADHD), and compare with students with good academic performance, and to verify ...
    • Políticas de ensino superior, graduação em terapia ocupacional e o ensino de terapia ocupacional social no Brasil 

      Pan, Livia Celegati; http://lattes.cnpq.br/0693096333786616 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 28/02/2014)
      The higher education policies recently adopted in Brazil, especially the Support Program to Restructuring and Expansion Plans of Federal Universities REUNI and the National Program of Reorientation of the Professional ...
    • Por que ir à escola? O que dizem os jovens do ensino médio 

      Pereira, Beatriz Prado; http://lattes.cnpq.br/1341547467736796 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 27/02/2014)
      The present study leaned on the theme of school in interface with youth, in the city of São Carlos, São Paulo. The general aim was to analyze and comprehend the meaning of school for young people enrolled in the senior ...
    • A prática da documentação clínica ambulatorial sob a ótica de terapeutas ocupacionais 

      Panzeri, Carla Simon Benevides; http://lattes.cnpq.br/3528199089241595 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 18/12/2012)
      The clinical documentation in occupational therapy is developed whenever the service is offered to a client to register and report information pertaining to care. The aim of the study is to identify how this is done and ...
    • A prática de registro dos terapeutas ocupacionais na educação inclusiva 

      Bombarda, Tatiana Barbieri; http://lattes.cnpq.br/8070700589653226 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 25/02/2014)
      The participation of occupational therapists in inclusive education has been constituted as a field in progress in the country with intervention not only focused in the student, but extended to the school, teachers, ...
    • As práticas de intervenção precoce no estado de São Paulo 

      Marini, Bruna Pereira Ricci; http://lattes.cnpq.br/2001819857612181 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 10/02/2017)
      Early Intervention is constituted as an important tool for prevention, identification and intervention in conditions that offer risks to child development. Since the emergence of the first programs dating back to the 1960s, ...
    • Preensão para escrita manual em universitários: diferentes tipos e sua relação com teste de destreza fina 

      Sime, Mariana Midori; http://lattes.cnpq.br/1317884299993069 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 26/11/2012)
      Handwriting is indispensable in daily work, in academia and in the assertion of personal identity, although it may seem less used today. In clinical practice of occupational therapy, children, adolescents and adults are ...
    • Prevalência do transtorno do desenvolvimento da coordenação em crianças de 7 anos de idade matriculadas em escolas públicas do município de Itirapina-SP 

      Silva, Ana Flávia Rodrigues; http://lattes.cnpq.br/4088094236675671 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 27/04/2015)
      The Developmental Coordination Disorder (DCD) happens because of delay of development of children motor skills, which bring forth difficulties to do their daily activities. Therefore, it is necessary assume a number of ...
    • Procesos y experiencias en las prácticas de terapia ocupacional en comunidad en Argentina 

      Vinzón, Valentina; http://lattes.cnpq.br/0911842600279410 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)
      The recent history of the Occupational Therapy (OT) in Latin America shows great concern for socio-community issues that affect occupations and the daily life of individuals and communities. The occupational therapist, ...
    • Processamento sensorial e engajamento de crianças nas rotinas da educação infantil na perspectiva dos professores 

      Barros, Vanessa de Melo; http://lattes.cnpq.br/2079156341523129 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)
      The engagement is essential for successful development. Sensory processing skills promote commitment. However, the relationship between sensory processing skills and commitment of children in the school routine is little ...
    • O processo de trabalho do terapeuta ocupacional na rede de saúde mental: focalizando a avaliação inicial 

      Gozzi, Alana de Paiva Nogueira Fornereto; http://lattes.cnpq.br/0361502737203825 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 18/12/2012)
      Occupational therapy is constituted as a field of knowledge and service that makes use of human activities, such as a differentiated technology and public policy consistent with recent mental health. Currently, occupational ...
    • Processo terapêutico da criança em transplante de medula óssea: práticas de terapeutas ocupacionais do Estado de São Paulo 

      Idemori, Thais Clemente; http://lattes.cnpq.br/8053478997750440 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, , 12/03/2015)
      Childhood cancer was encompassed as a priority in the public health agenda in Brazil. One of the procedures commonly used is the Bone Marrow Transplantation. The procedures are of high complexity and represent a series ...
    • A produção brasileira sobre o projeto terapêutico singular: revisão de escopo 

      Depole, Bárbara de Fátima; http://lattes.cnpq.br/5911008362015146 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Terapia Ocupacional, Câmpus São Carlos, 04/12/2018)
      The Singular Therapeutic Project, according to the definition of the National Policy of Humanization - Extended Clinic, Reference Team and Singular Therapeutic Project, is a set of proposals for articulated therapeutic ...