Navegando Centro de Ciências Exatas e de Tecnologia - CCET por orientador "0a723f38-cdf5-484c-a67d-c369eee1a25e"
Itens para a visualização no momento 1-15 of 15
-
Um modelo matemático via sistema baseado em regras fuzzy para avaliação do processo ensino-aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 29/09/2023)This work aims to propose a model/tool through a rule-based fuzzy system to assist the teacher in the complex task of evaluating student learning, aiming to consider subjective aspects inherent in the evaluation process. ... -
Material complementar para o professor da rede SESI-SP de ensino : semelhança e software GeoGebra
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 05/10/2015)This research aims to propose activities for teachers using the Geogebra software, especially for teachers from the SESI-SP School Network in order to assist them in the teaching methodology, with teachers' work plan and, ... -
Um modelo matemático para estimar o risco de desenvolver câncer de pulmão por meio de sistemas fuzzy
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 19/05/2016)The main aims of this work are to study the ways to model mathematically uncertainties using Fuzzy Sets Theory, and then propose a mathematical model to estimate the risk of an individual developing lung cancer through a ... -
O uso de tecnologias na formação continuada de professores de matemática, no âmbito da educação a distância, em uma diretoria de ensino no Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 11/07/2017)The present study had as main objective to develop an interactive virtual environment capable of advising the teacher in his pedagogical practices. From this environment we extracted the data that were analyzed and discussed, ... -
Uma proposta para o ensino do conceito de matrizes em ambiente computacional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 17/03/2016)This present dissertation consists to propose alternative activities to the traditional teaching of matrices concept in the high school. At first it sought to identify difficulties from the students in solving problems ... -
Modelagem matemática por meio de Sistemas Fuzzy: um Instrumento para avaliação de autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)In this work, concepts, definitions and theorems about Fuzzy Logic and Systems Based on Fuzzy Rules were presented. We used these systems to develop a mathematical model for diagnosing autism based on the CARS-BR scale: ... -
A curva catenária como aplicação da função exponencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 28/03/2017)The current study aims to elaborate a didactic sequence to study the catenary curve through the dynamic geometry perspective. In onder to highlight the importance of using software/application to better understand the ... -
Um estudo fuzzy para propor um modelo matemático como auxílio ao diagnóstico médico das faringotonsilites
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 21/02/2019)Medical practice consists of a continuous decision-making process and Fuzzy Logic has participated in this process. In this context, this research has as main objective to carry out a study on basic concepts of Fuzzy Set ... -
Um estudo sobre operações aritméticas com números fuzzy
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This dissertation is based on a research work carried out in the classroom with high school students of a public school, and aims to show that the introduction of initial elements of Fuzzy Logic in the first grades of high ... -
Teoria dos conjuntos fuzzy: da simulação ao letramento para alunos do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 14/08/2017)In this work we present a research carried out in the classroom with the objective of treating subjective questions through the Fuzzy Logic with students of the third year of high school. We begin with the study of the ... -
Diagnóstico médico por meio de relações Fuzzy: Dengue, Chikungunya ou Zika
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 07/07/2016)This research aims to use the fuzzy relations to diagnose patients infected with the virus transmitted by the mosquito Aedes aegypti, which can be diagnosed with dengue, chikungunya or zika. For this we use fuzzy relational ... -
Modelação matemática na sala de aula: o conceito de função exponencial numa sequência de atividades para o 1º Ano do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 20/12/2017)This academic research is intended to present a sequence of activities in order to teach the exponential function in an instinctive way, and afterwards, present its definition in an attempt to formalize the properties that ... -
Gênios do Cálculo RPG: uma ferramenta para o ensino de Matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/12/2020)This work aims at presenting an aid tool to the teaching of Mathematics through the use of the game “Gênios do Cálculo RPG”, designed by the author, which focuses on the development of competences and skills, in which, ... -
Matemática aplicada à Economia para o ensino fundamental: uma sequência didática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 15/12/2020)It has been presented on this work an approach for didactic sequence on mathematical teaching for ninth grade. The key reason for this work is to enhance the student's financial knowledge through basic concepts of ... -
Relatos de experiências nas aulas de matemática na modalidade remota em algumas escolas privadas de educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/02/2022)Mathematics teaching has always been labeled due to the stigma of being a "difficult subject", with this, there are many teaching methodologies which can be applied to attract the attention of students. However, due to the ...