Browsing Programas de Pós-Graduação by Advisor "Sato, Michele"
Now showing items 1-11 of 11
-
Do invisível ao visível: o mapeamento dos grupos sociais do estado de Mato Grosso - Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 11/07/2011)xuberant landscape, identities that are at the mercy of the historical indifference and of the hegemonic economy of the agribusiness that advances over the so‐called empty spaces are hidden. In these different ... -
A importância das palmeiras arborescentes de grande porte na dinâmica das florestas amazônicas sazonalmente secas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 07/07/2005)We investigated and compared the determinants of palm diversity at different spatial scales: along a moisture gradient in a seasonally dry Amazonian forest and using a climatic model comprising the entire Brazilian territory. ... -
Políticas públicas na bacia hidrográfica do Rio das Mortes Mato Grosso-Brasil: educação ambiental para vidas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 22/04/2010)The Mortes River basin (MRB) is located in the eastern state of Mato Grosso, with its source in the Serra São Lourenço, Campo Verde (MT) and flows into the Araguaia River, in São Félix do Araguaia (MT), its extension is ... -
Das glebas aos continentes: um diálogo sobre indicadores socioambientais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 22/04/2010)This study has been carried out in a rural settlement of the Agrarian Reform National Institute Wesly Manoel dos Santos, also known as Gleba Mercedes V, located in the municipal district of Sinop, Mato Grosso. It involves ... -
A dimensão ambiental no desenvolvimento profissional de professores e professoras das escolas rurais.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 10/12/2002)This work aims to reflect on the continued formation in Environmental Education of rural school teachers. In recovering the story of education in rural environment, the research highlights the negligence with the education ... -
Avifauna pantaneira: diálogo de saberes científico e popular em áreas úmidas (São Pedro de Joselândia, Barão de Melgaço, MT)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 11/07/2011)Presently, the accelerating process of globalization has given a change of values that, unfortunately, affect the daily of Bioregional communities, resulting in both loss of biological diversity as well as cultural diversity ... -
Construindo caminhos educativos para interpretação do ambiente pantaneiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 12/07/2007)The present thesis of Doctoral study is the resulted of research under the Post Graduation Programme of Ecology and Natural Resources of the Federal University of São Carlos (UFSCar) titling Constructing Educative Ways ... -
Educação ambiental na temporalidade do Acre: um olhar sobre a heterotopia de Chico Mendes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 11/09/2006)This work searches to interpret experiences in Environmental Education in the state of the Acre, from the territorial fights since the indigenous peoples, considering the rubber men, with special care to the Chico ... -
Etnoecologia e conservação em áreas naturais protegidas: incorporando o saber local na manutenção do Parque Nacional do Superagui.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 18/10/2002)Surely, the human s economic legacy has been identified as a main factor to the exploitation of nature. However, and very often, we can realize from the human s history, that popular imaginary has contributed to the ... -
Avaliando a política de educação ambiental nas escolas do Mato Grosso: desafios entre os domínios da governança e da governabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 10/01/2010)To overcome the scenarios of environmental degradation in the State of Mato Grosso, requires a dialogical model between schools, communities and government to order the construction and implementation of Public Policies ... -
O mapeamento dos conflitos socioambientais de Mato Grosso: denunciando injustiças ambientais e anunciando táticas de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 23/03/2012)The State of Mato Grosso-Brazil, locus of this research, is singular from the ecological point of view, encompassing three important biomes: Amazon, Cerrado (Savannah) and Pantanal, and also a peculiar ecosystem called ...