Collections in this community

Recent Submissions

  • Empreender e educar: a sala de aula invertida no ensino de funções orgânicas 

    Ferreira, Pedro Henrique Severino; http://lattes.cnpq.br/3779141102436947 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 18/05/2020)
    A pedagogical strategy that has been increasingly used is the Flipped Classroom in which the student is in contact with basic information about the study content before the class, by a guide made available by the teacher ...
  • Um estudo da qualidade da água do rio dos Porcos: indícios de aprendizagem de conceitos científicos 

    Curti, Laís Zambini Coletto; http://lattes.cnpq.br/8294881840942780 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)
    Chemistry teaching aims to establish relations with an approach in Science, Technology, Society and Environment, it is becoming more and more important and necessary nowadays. The school has the role of forming citizens ...
  • Química forense no ensino de Química: o que nos diz a literatura? 

    Silveira, Arieli Matos da; http://lattes.cnpq.br/5153012000495492 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
    This dissertation discusses part of the Brazilian academic publications concerning forensic chemistry in chemistry teaching. In this regard, papers published on this subject from 2000 until the first bimester of 2018 were ...
  • Desenvolvimento e avaliação da metodologia da problematização na formação de estudantes do ensino superior 

    Tagliari, Celi Perin; http://lattes.cnpq.br/0720645713817223 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 10/02/2020)
    University graduates are deficient in certain basic skills required by organizations today, demonstrating that there is a gap between educational formation and the current demands of the market, forcing the educational ...
  • Estudo de caso em aulas de ciências: contribuições para o desenvolvimento do pensamento crítico na educação básica 

    Gama, Thamires Valadão; http://lattes.cnpq.br/0119719288387600 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 25/02/2019)
    In contemporary society, products of science significantly affect people´s decisions, making critical thinking a valuable skill to be developed. Among the methodologies which can encourage critical thinking, there is one ...
  • Perfil da Produção Brasileira sobre História da Química em Periódicos e Congressos: subsídios para a formação docente e sala de aula 

    Castro, Flávia Pierrotti de; http://lattes.cnpq.br/8143571675274459 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 31/07/2015)
    The History and Philosophy of Science (HFS) is recognized by many authors as contextualization instrument of scientific knowledge in Science Education, as well as teacher training. The HFC can provide the teacher, subsidies ...
  • Desenvolvimento de membranas poliméricas para sistemas de remediação de íons metálicos pesados em soluções aquosas 

    Bosquetti, João César; http://lattes.cnpq.br/1261532663035588 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 30/07/2019)
    The planet Earth is flooded with about 1.4 billion km3 of water, meaning that almost 71% of its surface is covered by water. However, only about 0.77% of this volume is accessible in the form of fresh water presented in ...
  • Estudo de degradação forçada dos agroquimicos azoxistrobim, amicarbazona e picloram, procedendo-se a elucidação estrutural dos produtos gerados pela técnica de RMN 

    Santos, Jéssica Fernanda Alves dos; http://lattes.cnpq.br/9593741578040491 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)
    The growing consumerism of food by the population, both in Brazil and worldwide, leads to the intensified use of agrochemicals in large and small farms. In Brazil, according to Law 7802/1989, agrochemicals are materials ...
  • A música como linguagem no processo de alfabetização científica nas aulas de química 

    Silveira, Miguel Luiz da; http://lattes.cnpq.br/6879829104120438 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 26/02/2019)
    Among the sciences, chemistry stands out due to the various possibilities of addressing each topic, starting from a simple observation of an experiment or from the reading of nature itself, emerging the questions and the ...
  • Desenvolvimento de procedimento analítico para a caracterização de resíduos eletrônicos 

    Bezana, Thiago Berti; http://lattes.cnpq.br/3042631344517717 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 28/03/2019)
    In the production of printed circuit boards large amounts of base and precious metals with high purity are used in their composition. The growing generation of electronic waste together with the scarcity of mineral resources ...
  • Experimentos didáticos para o ensino de estrutura atômica: motivação para o aprendizado no ensino de química 

    Silveira, Márcio dos Reis da; http://lattes.cnpq.br/2878979859484873 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 22/11/2018)
    This work proposes to educators (specific or related areas) explanatory scripts, how to make and use the experiments in an educational way, about the topics: Photoelectric Effect and Atomic Spectrum, to serve as support ...
  • Separação de misturas no ensino fundamental: mapas conceituais e resolução de problemas 

    Costa, Luís Felipe Souza Paulino da; http://lattes.cnpq.br/5109453253600537 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 24/01/2019)
    This professional master's work is focused on the following research question: "How and to what extent does the effect of concept maps on the solving of experimental problems related the separation of mixtures in junior ...
  • Avaliação do mosto fermentativo de leveduras provenientes de cervejarias e otimização do processo de autólise industrial 

    Marcon, André; http://lattes.cnpq.br/5060619928177915 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 07/02/2018)
    Brewer's yeast, widely used in the fermentation industry, is an excellent source of protein, thus used by human and animal nutrition industries. Biomin Animal Nutrition of Brazil is an Austrian company that is renamed in ...
  • Investigação e elucidação estrutural por LC-MS/MS e RMN ¹H de impurezas desconhecidas de Ramipril Pellet geradas em estudo de degradação forçada 

    Medinilha, Leonardo Piccoli; http://lattes.cnpq.br/3670171961611223 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 27/07/2018)
    The development of a pharmaceutical product comprises multidisciplinary steps, coming from compatibility studies between the active pharmaceutical ingredient (API) and the other raw material (excipients) to studies of ...
  • Determinação dos nucleotídeos inosina 5’monofosfato (5’imp) e guanosina 5’ monofosfato (5´gmp) em extrato industrial de levedura utilizando a quimiometria e a espectrofotometria 

    Pereira, Regina Andréia Ferrari; http://lattes.cnpq.br/0 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 20/11/2014)
    It has being proposed in this paper, a spectrophotometric method to determine simultaneously the compounds Inosine 5 'monophosphate (5'IMP) and guanosine 5' monophosphate (5'GMP) in extracts of dry yeast (final product) ...
  • Aplicação de ZnO nanoestruturado na agricultura 

    Fattobene, André Luiz Evangelista; http://lattes.cnpq.br/7842928655195216 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 25/03/2011)
    In this study we attempted to produce two fertilizers with ZnO nanoparticles and also attempted to characterize and apply them in order to establish a comparison between the distribution of particle sizes and levels of ...
  • Desenvolvimento e validação de um novo método analítico para quantificação de resíduo de eprinomectina no leite bovino 

    Ré Filho, Antonio Oscar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 30/05/2016)
    Brazil is one of the biggest producers and consumers of milk around the globe. To ensure the productivity and profitability of the cattle, the use of antiparasitic plays an important role in strategic control of worm ...
  • Alfabetização científica por meio da gastronomia molecular 

    Bernardo, Antonio Rogério; http://lattes.cnpq.br/5791478260729953 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 04/05/2018)
    Molecular gastronomy is the science that studies physical and chemical processes involved in Culinary, with the purpose of optimizing the preparation and use of food, as well as standardizing the outcome of recipes, as ...
  • Pigmentos inorgânicos como tema para interdisciplinaridade e contextualização no ensino de química 

    Della Volpe, André Luís; http://lattes.cnpq.br/2909445423484956 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 16/02/2018)
    This paper presents the results obtained during the development of a didactic, interdisciplinary and contextualized alternative, using an approach that promoted elements of the Science-Technology-Society (CTS) and History ...
  • Educação ambiental nas aulas de química do ensino médio: o tema água na abordagem CTSA 

    Rocha, Quezia Geane de Souza da; http://lattes.cnpq.br/8162969313307495 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química (Mestrado Profissional) - PPGQ, Câmpus São Carlos, 11/12/2017)
    Various environmental problems have been lived during the last decades, mainly caused by socioeconomic predominant models, confirming the needed of accomplished with Environmental Education, principally regarding school ...

View more