O Repositório Institucional da UFSCar (RI-UFSCar) é um sistema de informação que visa armazenar, preservar, organizar e disseminar amplamente a produção intelectual dos diversos setores e segmentos da comunidade da UFSCar, provendo o acesso aberto à informação produzida na instituição e registrada como científica, tecnológica, didática, artístico-cultural e técnico-administrativa.

  • Cartas d'eus: cartografias afetivas com Linn da Quebrada 

    Freitas, Leandro Leal de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2020)
    What learns and how I produce it them on the research path from and through the meetings with Linn da Quebrada? What possible worlds are created/fabled from this cartographic experimentation? Implied in a certain context ...
  • Avaliação das características físicas, físico-químicas e tecnológicas de diferentes variedades de soja cultivadas no sudoeste do estado de São Paulo 

    Barros, Larissa Domingues (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Lagoa do Sino, 29/10/2020)
    Soybean [Glycine max (L.) Merrill] is one of the most important raw materials in the national and international scenarios due to its chemical composition, economic importance and diversity of application in the food market. ...
  • Vivências de uma aluna de medicina no período de 2015 a 2020 

    Cunha, Malu Oliveira da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/12/2020)
    The following work describes the trajectory and experiences of a student of the Medical Course at the Federal University of São Carlos in the period from 2015 to 2020. It comprises a critical-reflexive analysis about the ...
  • Laboratórios de simulação e experimentação remota no ensino de ciências: uma análise do potencial técnico e pedagógico 

    Gonçalves, Jones Artur (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/10/2020)
    The purpose of this research was to analyze from the pedagogical and technical point of view the potential of remote laboratories and simulators for basic education Science classes. The work has presented a brief record ...
  • Obtenção de nanocelulose bacteriana de kombucha 

    Góes, Thaís Soares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência dos Materiais - PPGCM-So, Câmpus Sorocaba, 24/03/2020)
    In the last years, sustainable materials that provide less environmental impact are gaining special attention. In this context, cellulose, a natural and abundant polymer from several renewable vegetable and microbial ...
  • Desempenho luminoso e energético de ambientes de escritório: estudo de caso em Paranavaí - PR 

    Miranda, Débora Thomé (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Civil - PPGECiv, Câmpus São Carlos, 29/04/2020)
    The constant search for the performances of luminous and energetic efficiencies in buildings is due mainly to the need for energy savings, since its consumption has increased significantly in the last decades. Providing ...
  • Política fiscal no Brasil: uma estimativa dos multiplicadores fiscais para o período 1997-2018 

    Alves, Vinícius de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Economia - PPGEc-So, Câmpus Sorocaba, 17/11/2020)
    This dissertation aims to evaluate the capacity of fiscal policy to smooth the cyclical fluctuations of the Brazilian economy. A theoretical discussion is held regarding the possibility of stabilizing the level of activity ...
  • Youtube como ambiente virtual de ensino e aprendizagem: características de aulas-live de espanhol 

    Batista, Fabiana de Freitas (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/09/2020)
    This research aims to problematize the potentialities of YouTube as a space for teaching and learning Spanish, before and during the COVID-19 pandemic. To this end, we analyzed the main characteristics of live lessons of ...
  • Capacidade tecnológica e inovação em empresas de base tecnológica 

    Santos, Enise Aragão dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção - PPGEP, Câmpus São Carlos, 29/10/2020)
    This research aimed to identify what are the components of the technological capabilities and the teemed innovation dimensions presented in technological-based companies (TBC). Precisely, it was investigated how the TBC ...
  • Uma abordagem holística para o desenvolvimento de software multiplataforma 

    Blanco, Juliano Zanuzzio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, Câmpus São Carlos, 06/10/2020)
    Background: Software systems have become fundamental in the activities of individuals and companies in recent years. The possibility of easy access became possible after the popularization of the web platform in the first ...

View more