Sobre o RI-UFSCar
O Repositório Institucional da UFSCar (RI-UFSCar) é um sistema de informação que visa armazenar, preservar, organizar e disseminar amplamente a produção intelectual dos diversos setores e segmentos da comunidade da UFSCar, provendo o acesso aberto à informação produzida na instituição e registrada como científica, tecnológica, didática, artístico-cultural e técnico-administrativa.
Tipos de producción
Añadido Recientemente
-
Empatia em camundongos: avaliação do papel da amígdala e córtex cingulado anterior na modulação da ansiedade induzida pelo convívio com parceiro submetido a um modelo de estresse crônico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 18/12/2020)Empathy is the ability to recognize the other's emotional state, being fundamental to social interaction and survival of the species. The study of empathy in rodents can be carried out using models that assess anxiety ... -
Cenas e discursos heteronormativos e de gênero na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 18/12/2020)In Early Childhood Education, binary gender and heteronormative discourses are frequent. I present in this research scenes and discourses of gender and heteronormativity that are articulated with theoretical references ... -
Quintais produtivos: do saber ao fazer segurança alimentar no assentamento Zumbi dos Palmares em Mari, Paraíba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 30/10/2020)Productive backyards are multifunctional spaces that are very present in the context of family farming. These spaces present in the productions of the farming families their cultural characteristics, through specific ... -
Influência do tipo de solo na densidade de madeira e IMA de dois clones comerciais de eucalipto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 03/12/2019)In forest plantations, the productive potential of a given site is the result of the interaction between genetic materials and environmental conditions. Both are fundamental factors for the wood quality and the average ... -
Discursos de professoras sobre os corpos de meninas e meninos na Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/12/2020)The object of this research is the teachers' speeches about the bodies of girls and boys in Early Childhood Education. Its objectives were to understand how this dimension is present in the school space, specifically in ... -
Desenvolvimento de ligas de alumínio recicladas contendo a fase primária Al(Fe,TM)Si aproximante de quasicristal: controle da microestrutura visando aplicações tribológicas e mecânicas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência e Engenharia de Materiais - PPGCEM, Câmpus São Carlos, 19/01/2021)Iron is the most common and harmful impurity to the mechanical properties of casting Al-7Si-3Cu alloys, which are widely used in the automotive industry. Due to the economic and environmental advantages of recycling, there ... -
Repensando o ciclo: avaliação do ciclo de vida do ácido polilático em substituição do polietileno em absorventes descartáveis
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/12/2020)The strong trend of products with more sustainable life cycles is promoting changes in the way they are produced today, with the search for cleaner energy matrices, renewable sources, and environmentally favorable waste ... -
Associação do COPD Assessment Test (CAT) com o eixo neuro-cardíaco na exacerbação grave em pacientes com Doença Pulmonar Obstrutiva Crônica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/01/2021)Introduction: The patient with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) often has exacerbations that culminate in hospitalizations. These events add a negative impact to COPD including changes in symptomatology and ... -
A formação da consciência crítico-filosófica na pedagogia histórico-crítica: a contribuição de Dermeval Saviani
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2020)This dissertation contains the results of the research carried out on the concept of philosophical conscience in Historical-Critical Pedagogy (PHC), considering the contributions originated by Dermeval Saviani. The ... -
As linguagens artísticas no ensino de Inglês
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 09/12/2015)This graduation term paper aimed to comprehend how using Arts can contribute to teaching English Language Arts in a more significant way for elementary school students. The research started with the author´s interest in ...