Browsing by Advisor "2ac55464-8d8d-4e2c-86e6-60e56590edb2"
Now showing items 1-12 of 12
-
A teoria histórico-cultural e a brincadeira : (re)pensando a educação infantil a partir dos autores contemporâneos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)We seek to apprehension, understand and analyze how the game is understood by the Historicalcultural Theory, in the context of Early Childhood Education, from the analysis of the productions of the following contemporary ... -
A educação das crianças menores de 06 anos sobre a perspectiva de Heloísa Marinho, Nazira Féres Abi-Sáber, Celina Airlie Nina e Odilon de Andrade Filho : uma análise de suas ideias pedagógicas (1934-1971)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/08/2015)Heloísa Marinho, Celina Airlie Nina, Nazira Féres Abi-Sáber and Odilon de Andrade Filho have a range of bibliographic production, and research articles regarding the understanding of the child under 06 years in Brazil. ... -
História da política de educação pré-escolar no Brasil de 1964 a 1993 : entre o texto e o discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 21/02/2017)We conducted this research through the exercise of educational historiography to approach the action of policy makers concerning the education of young children in Brazil. Our purpose was to assimilate, comprehend and ... -
Da discência à docência: reflexões sobre a trajetória de formação acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/04/2022)This work's objective is to present the personal and educational trajectory of it's author, from her childhood and adolescence, highlighting the scholar and familiar contributions from this period, to her choice of ... -
O desenvolvimento integral das crianças menores de 3 anos na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 22/11/2021)The discussion made in this work revolves around how we can provide a comprehensive development of children under three years old in Early Childhood Education institutions, aiming to understand and learn from Brazilian ... -
Lourenço Filho e a coleção Biblioteca de Educação : uma análise dos prefácios escritos por esse educador
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 12/05/2015)This thesis aims to reveal and to analyze which design New Lourenço Filho School brought up through the prefaces which were published in works Collection Education Library. The assumptions of this research focus in the ... -
As ideias pedagógicas e a inovação na Primeira República brasileira : entre a tradução cultural e a gramática da escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This research aims to investigate the relation between pedagogical ideas and the innovation process of school education praxis. The objective is to comprehend how the process of production, appropriation and dissemination ... -
Ana Maria Poppovic e a Educação de Crianças Menores de 10 anos: uma análise de suas ideias educacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2019)The research has as a proposal to capture, understand and analyze the educational ideas of the Pedagogue and psychologist Ana Maria Poppovic, reference researcher mainly between the decades of 1970 and 1980. Prominent ... -
A relação entre a arquitetura escolar e o processo de ensino e aprendizagem: levantamento a partir dos bancos de dados da ANPED e da Capes entre 2005 a 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/04/2020)This research aims to understand how the School Architecture theme, its object of study, has been considered within the History of Education area. The general objective of the research is to perceive within the highlighted ... -
O desenvolvimento tecnológico e o pensamento computacional na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This research aims, as a general objective, understand the relation between children’s education and digital technology, and as specific goals to analyze: authors’ contribution, since 2000, which researched technology usage ... -
A Revista Criança e a Educação Infantil no Brasil: entre (in)definições e (re)significações
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/10/2020)Based on the interest in Brazilian Early Childhood Education, an attempt was made to unveil its historical construction process in the country between 1982 and 2008. For this purpose, the Revista Criança, periodical with ... -
A apropriação da teoria histórico-cultural em pesquisas relacionadas à alfabetização e ao letramento na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)The present master's dissertation had as its research question: How has the so-called "historical-cultural psychology, historical-cultural perspective, historical-cultural approach, historical-cultural matrix, historical-cultural ...