• Belo horror: podem imagens de mulheres falarem a mulheres? 

      Rodrigues, Ariel de Paiva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/04/2023)
      The following work describes the process of carrying out an experimental video-essay that, based on the seminal work by Laura Mulvey, Visual Pleasure and Narrative Cinema, that inaugurates feminist thought in cinematographic ...
    • La Casa de las Flores: um retrato do México e do melodrama 

      Ribeiro, Danielle Christine Leite (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/12/2021)
      Report on the elaboration of the article La Casa de las Flores: a portrait of Mexico and Melodrama that intends to analyse how the series La Casa de las Flores, produced by Netflix, uses different melodramatic elements. ...
    • Concepção da trilha sonora de Estado da Arte: um relato de experiência 

      Aquino, Marcelo Braga Jorge de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)
      This work is a report of the experiments conducted in the conception process of the original score for the short film Estado da Arte, directed by Felipe Dreilick and Ariel Rodrigues. It aims to thoroughly describe all the ...
    • Anatomia de um filme: investigando a direção de arte no cinema brasileiro 

      Varis Júnior, Gilberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/12/2021)
      This work aims to produce an article about practical, technical and methodological aspects involved in production design. The approach focuses on the testimonials of three art department Brazilian professionals with diverse ...
    • Os documentários musicais brasileiros : uma análise do filme Nelson Freire 

      Amaral, Guilherme Gustav Stolzel (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/09/2015)
      This dissertation aims to analyze the documentary Nelson Freire seeking to explore the main aspects that distinguish this work from most of the musical documentaries made in Brazil between the years of 2000 and 2013. The ...
    • Sonoridades vocais no cinema : a fala flutuante em “Familia Rodante” (2004), de Pablo Trapero 

      Taño, Debora Regina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 13/03/2017)
      This research studies voice usage as a sound element, beyond its semantic content, having the movie Rolling Family (2004), from Argentinian movie director Pablo Trapero, as the analysis object. In this movie, characters’ ...
    • O humor na música do cinema silencioso: uma análise das representações musicais destinadas ao acompanhamento de situações cômicas 

      Martins, Emerson (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)
      This research aims to comprehend the humor configuration in silent film musics in a very specific way: in the musical representations used in pieces and/or themes that intended to keep up with comic situations of movies ...
    • Ouvindo vazios : os silêncios em A erva do rato e Cleópatra de Júlio Bressane 

      Terezani, João Henrique Tellaroli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/08/2014)
      This work aims to discuss the representation of silence in films. Our objects of study are the films Cleópatra and A erva do rato both by Julio Bressane, since the phenomenon of silence emerges as a recurring theme in ...
    • Som e música da ficção científica em quatro obras do cinema brasileiro 

      Scarpelli, Alexandre Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 30/04/2020)
      This research aims to analyze the role played by sound and music in the filmic discourse of four Brazilian works evaluating their connections to the science fiction universe and paying special attention to the Brazilian ...
    • Trajetórias femininas musicadas pelo brega: análise dos filmes O Céu de Suely, de Karim Ainouz (2006) e Amor, Plástico e Barulho, de Renata Pinheiro (2013) 

      Salerno, Iasha Nur Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 28/06/2019)
      Starting from two films, O Céu de Suely (Karim Aïnouz, 2006) and Amor, Plástico e Barulho (Renata Pinheiro, 2013) the present work sought to investigate how the brega (tacky) songs chosen for the soundtrack relate to the ...