Navegando por orientador "6d65cc12-f5c5-4781-983f-ba92be5d668a"
Itens para a visualização no momento 1-14 of 14
-
A escrita de si como relação subjetiva e inscrição ética do sujeito surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/03/2023)Deaf education has been a very relevant topic in recent decades in our country, especially due to the current discussion about inclusive practices. However, it is noted that the advances made in the teaching of deaf people ... -
Desafios e possibilidades da atuação de intérpretes educacionais para a inclusão de alunos surdos na educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/10/2022)The present work shares the analyzes carried out from the research of the Course Completion Work (TCC) of the Bachelor's Degree in Translation and Interpretation in Libras/Portuguese Language. The research aimed to investigate ... -
#Casalibras: aspectos técnicos de tradução de libras para língua portuguesa na modalidade oral para crianças ouvintes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/10/2022)Accessibility is an immense challenge to be faced when idealizing an inclusive society in which social equity is observed. Such challenge becomes more evident when it comes to access to information for deaf children. ... -
Políticas públicas em saúde bilíngue para surdos: percursos, percalços e o cotidiano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/03/2023)According to the Universal Declaration of Human Rights (DUDH), the Federal Constitution of 1988 (CF) and Law No. 8080 of 1990, health is a fundamental right for all and must be guaranteed by the State. In order to maintain ... -
Relações entre línguas e a experiência do aprender surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)This research analytically approaches the relational process between the Brazilian Sign Language (Libras) and the Portuguese Language (PL) in the appropriation of writing by deaf signers. A certain hybridization is assumed ... -
Regimes de verdade em territórios surdos: mídias sociais como dispositivos biopolíticos nos processos de subjetivação de vidas surdas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/11/2022)The Brazilian Sign Language - Libras has steadily gained notoriety in society, marking important milestones. Among them, we can highlight laws, decrees, social movements, and rights the deaf communities conquered by means ... -
Narrativas em libras como dispositivo formativo para tradutores e intérpretes de libras voltadas ao público infantil surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/10/2022)The work of translators and interpreters of Libras/Portuguese Language with deaf children is a big challenge, especially when the children are in the process of late language acquisition, as commonly occurs with deaf ... -
Intérprete educacional e o aprender de alunos surdos: análise do contexto remoto no ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/05/2023)Translation and interpretation in Libras in the educational context has specific complexities that result from the model of inclusive education, which has Portuguese as the language of instruction, thus implying the ... -
Uma heterotopia pedagógica : práticas bilíngues com alunos surdos em salas multisseriadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/12/2017)From the concept of resistance coined by Michel Foucault, and also, by the configuration of new fields of knowledge in the education of deaf people with the emergence of cultural perspective, the present work had as main ... -
Práticas Discursivas sobre a surdez e a educação infantil: diálogo com familiares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)This dissertation aims to analyze the discourses brought by parents of deaf students inserted in Kindergarten, based on their perspectives and experiences with deafness, pointing out the knowledge/power relations in the ... -
Trajetórias de resistência em escolas municipais com propostas de educação bilíngue inclusiva para surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/02/2018)Statements concerning bilingual projects for the education of the deaf did not arise suddenly and actively in inclusive schools. There was a shifting of knowledge configuring a new educational paradigm for deaf people. ... -
Apropriação da libras por estudantes do curso de tradução e interpretação em libras/ língua portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/05/2020)This work consists of the analyzes resulting from the Course Completion Work (TCC) of the Bachelor's degree in Translation and Interpretation in Libras / Portuguese. The research aimed to investigate the process of ... -
Atuação do intérprete educacional: interfaces entre os campos da educação e do discurso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 10/07/2018)The Libras (Brazilian Sign Language) / Portuguese translators and interpreters operate between linguistic and cultural borders. They are the subjects who mediate the interaction among deaf people and listeners. In the ... -
ENEM em libras e a avaliação na educação básica pelo olhar dos surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/07/2019)The National High School Examination (Enem) is the most expressive evaluation of Brazil because thousands of students apply to this evaluation every year. Over time, it has been changing to achieve varied social demands ...