• A percepção de alunos do ensino médio sobre os direitos humanos 

      Mazari, Elenilson José (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 05/09/2019)
      Understanding respect for human rights as a fundamental practice for living in society and still considering the school as an environment in which these values can be intensified, this research focuses on high school ...
    • Possibilidades e desafios na contextualização dos conteúdos de física do ensino médio 

      Nogueira, Carolina de Luca Menezes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 20/09/2019)
      This work has as presupposition that the teaching of physics can train students to prepare them for work and citizenship, since it allows to relate the contents and physical phenomena with the reality of the students, ...
    • A abordagem da interdisciplinaridade nos livros didáticos de ciências do PNLD 2020 

      Gama, Eydher Floriano Pereira Eleutério (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/07/2021)
      The term interdisciplinarity is used in several contexts in our society, among these contexts, we have the area of education and teaching materials. In the educational context, we find the approach of interdisciplinarity ...
    • Grupos operativos: a construção do conhecimento mediante uma relação dialógica 

      Oliveira, Junio Pereira Virto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 27/07/2020)
      Comprehensive education in Brazil is a recent trend, a process that is under construction requiring adaptation of the educational system, especially in its methodological aspects, thus there are great gaps in the understanding ...
    • Sequência didática como instrumento para a possível promoção do desenvolvimento do engajamento 

      Miranda Gomes, Aline Aparecida (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 08/07/2021)
      Engagement is a multifaceted construct and its study seeks to trace ways to improve the teaching-learning process. For this, it analyzes the student's development and their interactions with school and pedagogical ...