• Séries trigonométricas e funções de Bessel : aspectos históricos do século XVIII 

      Steninger, Martin Panicio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/03/2023)
      The present work was developed within the framework of a bibliographical review consisting of books and scientific articles that discuss the history of the so-called Bessel functions, and aimed to follow the path of its ...
    • As cordas vibrantes: uma sugestão contextualizada no ensino de Matemática e Física 

      Paulo, Leonardo Martins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 13/10/2022)
      The purpose of this work is to carry out a research of both historical and scientific concepts, related to the waves produced by vibrating strings. During the preparation of the text, a bibliographic and theoretical survey ...
    • Apresentando o teorema de Bayes por meio de aplicações 

      Souza, Laís Lima de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 20/04/2022)
      The main objective in this work is to present the Bayes Theorem through some of its main applications: the Bayesian Decision Theory, the Naive Bayes Algorithm and in the basic education. Despite at the beginning there was ...
    • Mobilizações causadas pela aplicação de aulas sobre a educação financeira em alunos do 3o ano do ensino médio 

      Lahr, Felipe Kobata (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 28/04/2022)
      This work aims to study the mobilization caused by the application of Financial Education classes with students from the 3rd of High School in a public school in SorocabaSP. The slides of the classes followed a path called ...
    • Uma proposta metodológica para o ensino de óptica geométrica com o auxílio do software GeoGebra 

      Souza, Diogo Emerson de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 22/03/2017)
      Facing the students’ lack of motivation during Physics classes and the presence of new digital technologies that can aid and improve the teaching approach nowadays, this present work consists of proposing a methodology ...
    • Sondagem de itens de matemática da prova Brasil como instrumento pedagógico na investigação de dificuldades de alunos de 5º ano no município de Boituva/SP 

      Santos, Markus Pablo Nobre dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 01/12/2017)
      This quantitative and qualitative research presents as main objective the diagnosis of the difficulties presented by a sample of the 5th year students of the municipality of Boituva/SP in the Mathematics subject based on ...
    • Desenvolvimento de projetos educacionais por meio de planos de aula em geometria métrica com viés ecológico 

      Abreu, Mauro Aparecido (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 18/12/2018)
      Recognizing the quality of water and discovering ways to reduce its consumption is a matter of survival, however, until recently "The Blue Planet" considered an inexhaustible good, has become, today social equity, something ...
    • Modelos não lineares mistos em estudos de crescimento de frango de corte 

      Yamanaka, Sandra Emiko (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 28/06/2018)
      Premix is the main source of micronutrients such as vitamins, probiotics, prebiotics, enzymes, and macro and microminerals in poultry feed, that are included in the ration to improv the digestion of food and the performance ...
    • Uma análise no processo de ensino-aprendizagem de geometria no ensino fundamental II das escolas municipais de Porto Feliz 

      Rocha, Renato Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 01/12/2017)
      The objective of this work is to analyze the teaching and learning process of Geometry in the Mathematics classes of Middle School in the municipal schools of Porto Feliz / SP, by investigating the teaching methodology of ...
    • A História da Matemática aplicada à BNCC-EM: reflexões, relatos e tarefas 

      Jelin, Daniel Fernandes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 02/07/2021)
      This study addresses opportunities for high school teachers to use History of Mathematics under the guidelines of Brazil's Common Core (Base Nacional Curricular Comum). We reflect on the importance of History of Mathematics ...
    • Equação da onda unidimensional e bidimensional: um estudo das soluções analíticas 

      Nascimento, Luciana Marsola do (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 19/02/2021)
      Waves are disturbances in a medium, which move or propagate themselves in space, transporting energy from one point to another. They can be: mechanical waves, electromagnetic waves or matter waves. The theme involving waves ...
    • Uma proposta contextualizada para o ensino médio: regressão linear 

      Sandre, Orlando Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/01/2019)
      This work has as the main objective the teaching of Linear Regression contextualized to High School students. For this, it was elaborated a plan of teaching unity which has four class plans. The class plans are structured ...
    • Técnica de demonstração matemática aplicada em análise da reta 

      Galo, Bruna Cavalcante (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/11/2021)
      This work aims to study the demonstration process carried out in the discipline of Mathematical Analysis of the Line. The theme was chosen based on the bibliographic analysis carried out in the Mathematical Analysis ...