Listar por título
Mostrando ítems 10866-10885 de 18802
-
Inclusão de diversidade em consultas aos vizinhos mais próximos usando descritores distintos para similaridade e diversidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, Câmpus São Carlos, 18/04/2017)One of the ways to recover images in a database is through similarity queries. Using characteristics extracted from these images, such as color, shape or texture, this work seeks to identify similarities to a central ... -
Inclusão de estudantes com deficiência visual nas aulas de educação física: um estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/02/2015) -
A inclusão de estudantes com deficiência visual no ensino de ciências biológicas: revisão narrativa e produção de recurso tátil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 04/04/2023)The present study aims to address and understand aspects related to the teaching of Biology involving blind or visually impaired students in the context of the inclusive school. It seeks to develop a narrative review about ... -
Inclusão de mulheres na computação: um estudo de caso de iniciativas em São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 03/03/2023)Despite the history of relevant participation of women in the development of computing, their presence in this market has declined. Other areas related to Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) have ... -
Inclusão de objetos em classes de fotos equivalentes por pré-escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 23/02/2015)The present study aimed to investigate whether preschool children would acquire arbitrary conditional discriminations between pictures of objects, whether they would form equivalence classes between the photos and if they ... -
Inclusão de parâmetros hidrológicos na avaliação da restauração florestal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Uso de Recursos Renováveis - PPGPUR-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2017)The presence of vegetation cover plays a regulatory role in the water balance through the capture and distribution of rainwater within the compartments of the ecosystem, aiding in the regulation of water flow through the ... -
A inclusão digital das pessoas idosas: um olhar sobre o campo da ciência tecnologia e sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 20/02/2018)Introduction: Just as human aging has been happening rapidly and progressively, so has information and communication technologies. This indicates to us that different studies and interventions need to happen so that the ... -
A inclusão do indivíduo surdo no âmbito empresarial: a (não) atuação do intérprete de Libras nesse contexto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The present work aims to analyze how the inclusion of deaf professionals in the business environment, and the insertion of these professionals is predominantly through of Law nº 8.213/91, known as the quota law. Bibliographic ... -
Inclusão dos alunos público alvo da educação especial no ensino médio : concepções e atuação docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/02/2017)Considering the current panorama of the Brazilian school, guided by the assumptions of inclusive education, and the gradual growth in the enrollment of special education students in High School, the present study had as ... -
Inclusão e aprendizagem do aluno com deficiência mental: expectativas dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 03/09/2008)This research treats of the questions which more specifically result from the area of special education. However to discuss and permeate an amplified context of education, the world and society. This research has as its ... -
Inclusão escolar de crianças com necessidades educacionais especiais : práticas e perspectivas de terapeutas ocupacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/03/2009)More importance is being attributed to the inclusion of children with special needs in the general school education system in Brazil. In this context, there has been increased discussion regarding the use of several different ... -
Inclusão escolar do aluno com deficiência intelectual no estado de São Paulo: identificação e caracterização
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2011)Due to the lack of appropriate definitions, criteria and methods, the scientific literature in special education in Brazil has always highlighted the need to develop assessment procedures with certain standards that should ... -
Inclusão escolar e a atuação dos professores de deficientes mentais do Estado de São Paulo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/09/2006)From the directive and national education basis law approved in 1996 the lawful instrument was granted in order to break the school exclusion ideology. Within this context the special education should serve a brand new ... -
Inclusão escolar e os modos de planejamento educacional individualizado nos institutos federais brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/02/2020)With the increase in educational policies for school inclusion, the number of students with disabilities in Brazilian high school has been growing, which heightens the demands for actions geared to these students. Thus, ... -
Inclusão escolar e planejamento educacional individualizado: avaliação de um programa de formação continuada para educadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 02/12/2013)In several countries that adopt education inclusion policy, there is a device, usually provided by the legislation, called Individual Educational Plan (IEP). Its purpose is to monitor the course of the students with ... -
A inclusão escolar pelo olhar de participantes da ReAD: narrativas de professoras e licenciandas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 11/08/2023)Nowadays, school inclusion represents a significant advance for Brazil, the result of efforts and important achievements not only in the educational context but also in social, political, and cultural. The outlined master's ... -
A inclusão escolar sob o olhar dos alunos com deficiência mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2008) -
Inclusão escolar: análise de consensos e dissensos entre pesquisadores brasileiros da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)It is a consensus among Brazilian researchers in Special Education that the world movement for School Inclusion is a political, cultural, social and pedagogical action, triggered in defense of the right of all students to ... -
Inclusão escolar: um estudo das barreiras atitudinais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 17/09/2023)Considering diversity, it is very important to study and reflect about inclusion, the pedagogical practices involved, and especially to relate it to natural sciences and social and emotional competences. And, through the ... -
Inclusão intelectual no ensino regular: perímetros e áreas de regiões poligonais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 14/02/2020)This paper discusses the performance of geometric activities, involving perimeter and area of polygons: square, rectangle and right triangle, using manipulative materials with three students with intellectual disability ...