Browsing by Title
Now showing items 14580-14599 of 18800
-
Populações brasileiras da espécie exótica invasora Bubulcus ibis: distribuição da diversidade genética avaliada pelos microssatélites
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Genética Evolutiva e Biologia Molecular - PPGGEv, , 19/08/2011)The Cattle Egret (Bubulcus ibis) is a median sized bird, of African origin, considered as an invasive and exotic species in the American continent. In Brazil, first record was in the north, in 1964. The species have been ... -
Populações tradicionais e onças: uma análise sobre os conflitos entre grandes felinos (Carnivora:Felidae) e comunidades quilombolas do Vale do Ribeira e suas implicações conservacionistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 12/01/2021)The predation of domestic herds by jaguars (Panthera onca) and pumas (Puma concolor) is a reality in rural areas in several properties, including in the quilombola remnants of Vale do Ribeira. This fact generates high ... -
As populações urbanas de Centris (Heterocentris) analis Fabricius, 1804 (Hymenoptera, Apidae, Centridini) são geneticamente estruturadas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Genética Evolutiva e Biologia Molecular - PPGGEv, Câmpus São Carlos, 22/02/2019)Most bees are solitary and some inhabit urban environments, finding refuge for their survival, supply their foraging and nesting needs. Centris (Heterocentris) analis is a multivoltine species with broad distribution, ... -
Popular sim, ingênuo jamais!: disputa por significação na Bienal Naïfs do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/04/2023)In this work, I propose to analyze and understand disputes over meaning about Naive Art in Brazil, focusing on possible debates about the formation of a national identity and its overlapping with racial themes from the ... -
Por detrás das telas: uma análise da postura reativa das vítimas de cyberbullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/12/2017)Cyberbullying is characterized by virtual violence that spreads through the technological media connected to the Internet, in which there is the distribution of repetitive episodes of exposure, humiliation, aggression and ... -
Por entre os ‘eus’ e os ‘nós’ - experienciados sob o prisma da matemática - tecidos em narrativas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)This is a narrative study, that I perform with three former students from the Application College where I work as a Mathematics teacher. It is a text shaped from the perspective of Narrative Research (CLANDININ & CONNELLY) ... -
Por onde caminha o desenho na escola: pensando seus espaços na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/12/2019)Based on the understanding of Art teaching as an indispensable part of the set of knowledge to be worked in the public schools of Early Childhood Education, this research aimed to identify the spaces covered by children's ... -
Por que eles se vão? O abandono no ensino superior público pós-expansão do acesso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)This thesis has been motivated by a paradox of including and excluding effects. UNIFAL-MG repeats the same national trends of increase in the number of students and incorporation of social groups that have been historically ... -
“Por que Fanon? Por que agora?”: Frantz Fanon e os fanonismos no Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 03/09/2015)This paper discusses the different ways, uses and appropriations of the thought of Frantz Fanon in Brazil between the 1950s and the present day. The study approaches Wynter (1999) and Gordon (2015) to identify the ... -
Por que ir à escola? O que dizem os jovens do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 27/02/2014)The present study leaned on the theme of school in interface with youth, in the city of São Carlos, São Paulo. The general aim was to analyze and comprehend the meaning of school for young people enrolled in the senior ... -
Por que medicina e por que UFSCar: uma resposta - relato de experiência no curso de medicina da Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/12/2023)In this Final Course Work, we are invited to reflect on our experience as students throughout our medical education at the Federal University of São Carlos (UFSCar). The UFSCar Medicine program, aligned with National ... -
Por que medicina? Por que UFSCar?: uma análise crítico-reflexiva da graduação em medicina da Universidade Federal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/11/2020)This Undergraduate Thesis will follow the guidelines from UFSCar’s medical course’s Projeto Político Pedagógico (Political Pedagogical Project). The development of this thesis is a critical and reflexive narrative from ... -
Por que Medicina? Por que UFSCar? Um registro da minha trajetória
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/11/2020)Introduction The Bachelor of Medical Sciences Degree at the Federal University of São Carlos (UFSCar) is based on developing the competence and the theoretical-practical integration by means of a constructivist educational ... -
Por que não pode celular na aula, mas pode aula no celular? As representações humorísticas dos memes da internet sobre educação na pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/03/2023)This work sought to analyze the implications of the Covid-19 pandemic in Brazilian Education during the years 2020 and 2021, with the suspension of face-to-face classes. Using as main methodology the bibliographical review, ... -
Por trás do currículo oficial, que Geometria acontece?: um estudo sobre os saberes anunciados nas narrativas de professoras dos anos iniciais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2015)This research aims to identify the teacher's knowledge announced by a group of teachers Initial Years of elementary school (1st to 3rd grade), linked to PNAIC (National Pact for Literacy Certain Age) in 2014 in the city ... -
Por um conhecimento sincero no mundo falso: Teoria Crítica, pesquisa social empírica e The Authoritarian Personality
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 13/08/2012)The present PhD dissertation discusses the relationship between the Critical Theory of Society and empirical social research as elaborated in the work of the Institute of Social Research of Frankfurt, particularly after ... -
Por um repertório de práticas pedagógicas antirracistas na educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 30/10/2020)This course conclusion paper aims to reflect on the construction of a repertoire of anti-racist pedagogical practices. In the first part, I try to show the paths taken before DCNERER (BRASIL,2004) and present practices ... -
Por uma arqueologia da plantação subjetiva: fugas pós-estruturalistas da antropologia ecológica contemporânea
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 22/02/2022)This dissertation investigates theoretical and methodological possibilities for contemporary anthropological analyses of subjectivation processes in colonial contexts. Paying attention to the epistemic renewal movement ... -
Por uma ciência da linguagem no/do Brasil: percursos e irrupções teóricas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 19/06/2019)For a long time, linguistics in Brazil developed, basically, from reflections undertaken from european and north american theoretical models, whose objective was to choose (or import) a certain vision about the language ... -
Por uma educação musical humanizadora: o ensino coletivo de música a várias mãos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This research took place in a Social Project, named Guri, in Batatais, a city of the state of São Paulo . The Guri Project is a socio-cultural music education program, mostly maintained by the State Government. The specific ...