• Aprendizado de mudança de conceito por floresta de caminhos ótimos 

      Iwashita, Adriana Sayuri (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, Câmpus São Carlos, 17/12/2020)
      Classification algorithms take their decisions according to a learning process on the training set. Therefore, the data to be classified in the test set must have the same distribution as the training set to be correctly ...
    • Aprendizado de subcategorias para Never-ending Language Learning: uma abordagem baseada em perguntas e respostas 

      Souza, Wesley Willy Oliveira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, Câmpus São Carlos, 08/01/2021)
      In recent years, ontologies have been used in information systems to index large corpora of documents or collections of facts and directly support user interaction with the system through functionalities such as navigation ...
    • Aprendizado genético de funções de pertinência na modelagem nebulosa. 

      Pires, Matheus Giovanni (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 20/08/2004)
      The success of Fuzzy Rule Based Systems is due to their ability to represent vague and uncertain knowledge and to the facility to express the system behavior in a language easily interpretable by human beings. The knowledge ...
    • O aprendizado médico frente ao sofrimento mental: uma análise autobiográfica 

      Gonsalves, Barbara Prado (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/12/2021)
      The undergraduate medicine course at UFSCar aims at providing generalist, humanist, critical and reflective medical training, based on a differentiated learning model. The active methodology used transforms the graduation ...
    • Aprendizado multilíngue e multimodal para o português do Brasil 

      Sato, Júlia Yumi Araujo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 30/08/2023)
      This work explores the domain of multimodal machine translation, which is a process that combines information from different modalities – such as text, images, and audio – to perform translations between languages. Thus, ...
    • Aprendizado não supervisionado de métricas via redução de dimensionalidade para reconhecimento de dígitos numéricos 

      Chinen, Felipe Churuyuki (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/11/2021)
      Character recognition is a task that has occurred since the last century and is still a problem to be solved nowadays. One of the challenges is that the characters to be classified are images, therefore, they have many ...
    • Aprendizado orientado por competências na graduação de medicina: reflexões acerca do processo 

      Parente, Dênis Alves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/01/2023)
      This is a critical-reflexive exercise about the process of medical education based on competencies, dialoguing with narrative review about the evolution of medical education in Brazil, under the view of a sixth-year ...
    • Aprendizado sem-fim de paráfrases 

      Polastri, Paulo César (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, Câmpus São Carlos, 04/03/2016)
      Use different words to express/convey the same message is a necessity in any natural language and, as such, should be investigated in research in Natural Language Processing (NLP). When it is just a simple word, we say ...
    • Aprendizado semi-supervisionado e não supervisionado para análise de dados de expressão gênica 

      Assao, Fabiana Mari (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 27/05/2008)
      Data clustering has been seen, in the last decades, as an important tool for gene expression data analysis. In recent years, due to the progress in gene annotation research, a growing interest has been noticed for the ...
    • Aprendizado semissupervisionado através de técnicas de acoplamento 

      Duarte, Maisa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 17/02/2011)
      Machine Learning (ML) can be seen as research area within the Artificial Intelligence (AI) that aims to develop computer programs that can evolve with new experiences. The main ML purpose is the search for methods and ...
    • Aprendizado supervisionado incremental de redes bayesianas para mineração de dados 

      Yoshida, Murilo Lacerda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 29/08/2007)
      The objective of this work is to introduce two algorithms for supervised Bayesian network incremental learning, AIP (Algorithm for simple Bayesian network numerical parameters supervised incremental learning) and ABC (Algorithm ...
    • Aprendizado supervisionado usando redes neurais construtivas 

      Bertini Junior, João Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 25/05/2006)
      Constructive neural learning is a neural learning model that does not assume a fixed network topology before training begins. The main characteristic of this learning model is the dynamic construction of the network s ...
    • Aprendizados de um aluno de medicina no período de 2016 a 2023 

      Barbieri, Lucas Baptistella (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/01/2023)
      The following work describes the trajectory of a student of Medical Course at the Federal University of São Carlos in the period from 2016 to 2023. It will be presented the experiences, growth and despairs faced in this ...
    • A aprendizagem baseada em problemas (PBL): uma implementação na educação em engenharia na voz dos atores. 

      Ribeiro, Luis Roberto de Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/04/2005)
      Problem-based Learning or PBL, contrary to conventional instructional methods that place problems after concepts have been introduced, uses open-ended problems to initiate, focus and motivate the learning of theory. Besides ...
    • Aprendizagem Baseada em Problemas: um roteiro para o ensino de termodinâmica na educação básica 

      Barros, Bruno Arena (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 16/03/2020)
      In this paper we have aimed to develop and apply an educational product taking the Problem-Based Learning (PBL) methodology as base for teaching Physics in Basic Education. Considering one of the variations of the method, ...
    • A aprendizagem baseada na resolução de problemas no ensino de lançamento oblíquo 

      Carvalho, Fábio Roberto de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 14/06/2017)
      The active methodologies of teaching become increasingly present in the various fields and levels of education, being adopted for enabling the overall development of the learner, not only of their academic knowledge, but ...
    • A aprendizagem cooperativa nas aulas de matemática : uma experiência nas turmas de 8º e 9º anos 

      Gouvêa, Mariangela Salviato Balbão (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 28/08/2012)
      The objective of this study is to establish whether mathematical activities, prepared based on cooperative learning, produce changes in how students learn and confront with mathematics. Thus, were designed, developed and ...
    • Aprendizagem da docência de professoras iniciantes em um programa de mentoria: processos reflexivos e autonomia 

      Machado, Micheli Fernanda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 10/08/2023)
      This doctoral thesis aims to analyze and comprehend the reflective processes and autonomy in the teaching learning of early-career teachers participating in the Hybrid Mentoring Program (PHM). The PHM was a research ...
    • A aprendizagem da docência de uma professora iniciante : um olhar com foco na intermulticulturalidade 

      Palomino, Thaís Juliana (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/06/2009)
      The diversity invades the school through the culture and beliefs of students and their families, minority groups etc. The attention to issues such as diversity, difference, equality and inequality it is urgent. In this ...
    • Aprendizagem da docência em experiências de educação a distância: implicações para a prática docente presencial 

      Martins, Selma Leila Bergo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)
      This masters dissertation was developed with the aim of analyze how the learning of teaching for Distance Education occurs, through the continuous formation and the teaching performance on Distance Education and the ...