Listar por tema "Política educacional"
Mostrando ítems 21-40 de 40
-
O Programa de Qualidade da Escola da Secretaria de Estado da Educação de São Paulo: o texto e o contexto em três escolas da Diretoria de Ensino - Região de Pirassununga
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/11/2013)In 2008, the Education Department of São Paulo State (SEE/SP) started the implementation process of the "School Quality Program" and the "Curricular Proposal Project" in all São Paulo State public schools. According to ... -
A gestão entra em cena: um estudo do programa gestão nota 10 do Instituto Ayrton Senna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2013)This study aims to identify and analyse the theoretical and methodological foundations in which underlie the Programa Gestão Nota 10, from Ayrton Senna Institute, which aims to implement a management methodology in public ... -
A avaliação institucional das escolas técnicas do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/04/2008)Based on the qualitative research methodology in education, we discuss the institutional assessment on the policies of technological education reform, after LDB 9.394/96, focusing on the Institutional Evaluation System of ... -
A política educacional do primeiro governo petista de São Carlos (2001-2004)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/03/2009)This dissertation discusses the educational policy implemented by the first Workers Party s government in the municipality of São Carlos (SP), from 2001 to 2004. Our objective was to evaluate how much that policy contributed ... -
O Programa Universidade para Todos e a inserção de negros na educação superior : a experiência de duas Instituições de Educação Superior de Mato Grosso do Sul - 2005 - 2008
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2010)In this Doctoral Thesis the implantation of the University for All Program (ProUni) has been analyzed for the period of 2005 2008 and the insertion of Negroes into higher learning, bringing out this implementation in two ... -
A impressão do consenso : uma análise político-epistemológica do SARESP na Folha de S. Paulo e no Jornal da APEOESP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)The research is based on the statements circulating in the political/media relationship, from which reviews the statements related to the school performance evaluation system of São Paulo state (SARESP). For this, texts ... -
Perfil dos cursos de formação de professores dos programas de licenciatura em química das instituições públicas de ensino superior da região nordeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Química - PPGQ, , 28/05/2010)This study aimed to determine the profile of Chemistry´s courses of Public Institutions of higher education in Brazilian Northeastern, referencing the current educational paradigms and also the legal guidelines regarding ... -
Política de ampliação do ensino fundamental para nove anos: percepções de professoras de uma escola da rede municipal de São Carlos - SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2020)This research is inserted in the discussion field of enlargement of the primary education to nine years of duration, officialized, in Brazil, by the Law Nr. 11.274, in 2006. This law changed the length of primary education ... -
Federação Nacional das Apaes, hegemonia e propostas educacionais (1990-2015)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/10/2017)La Federación Nacional de las Apaes (Fenapaes) fue constituida en 1963, con la participación de las 12 primeras Asociaciones de Padres y Amigos de los Excepcionales (Apaes) que existían en Brasil. Actualmente, Fenapaes se ... -
Escola Técnica Paulino Botelho e SENAI São Carlos: formando trabalhadores para uma sociedade sem empregos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2004)In this dissertation, an analysis of the three last decades of the 20th century was done, with an emphasis in the trial of productive reconstruction and the new liberalism reforms and its impact in the education, especially ... -
O trabalho do professor jovem-doutor na pós-graduação: produção de conhecimento e discurso do professor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The choosing of work of young doctors professors , as mean topic of this thesis, represents the author study about the scientific production and everyday work of professors with less than 10 years of doctoral experience, ... -
Políticas públicas e vínculos privados: uma análise do novo padrão de ação estatal na educação de jovens e adultos em Araraquara
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/07/2007)The present work aimed to analyze the educational politics implemented for the overcoming of the illiteracy in the Primary Education, in its modality of attending young people and adults, starting from the 1990s. Our ... -
A linguagem escrita na pré-escola pela ótica docente: uma análise do Ciclo de Políticas na rede municipal de Rio Claro/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2019)The approach of written language in early childhood education has been over the decades causing differences of opinion among scholars in the area, as well as among teachers who work in this stage of education. Although the ... -
Entre a proposta e o pretexto da qualidade do ensino: uma leitura sobre os liames da valorização docente a partir do FUNDEF
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/02/2008)This research purpose is to verify the relation established between teacher valorization and educational quality in the FUNDEF creation bases and in the São Paulo state and municipal implantation, analyzing how this ... -
Permanência universitária: quando o pedagógico se une ao econômico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 14/02/2020)The subject of this research is part of the studies on the expansion and inclusion of Brazilian public higher education. We have as analysis object the university permanence from the students experiences who participate ... -
O Movimento da Política de Formação Continuada “PNAIC”: do documento oficial aos professores alfabetizadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/08/2020)Teacher’s continuing formation is one of the focus of educational policies. It has an assumption of improving the teaching quality, the teaching practice, and its professionalization. One specific program is evidenced in ... -
Inclusão escolar: análise de consensos e dissensos entre pesquisadores brasileiros da educação especial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/03/2018)It is a consensus among Brazilian researchers in Special Education that the world movement for School Inclusion is a political, cultural, social and pedagogical action, triggered in defense of the right of all students to ... -
(entre)laços e nós: a constituição do campo acadêmico em política e gestão da educação no Nordeste do Brasil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)This study investigated the relationship between the standards of scientific production and the academic formation policy, through the struggles generated between the different positions of agents in collaborative networks, ... -
A rotatividade de estudantes nos cursos de graduação na UFV: o SISU e as estratégias de acesso e permanência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/08/2022)Higher education in Brazil has undergone several changes and several public policies have been developed to promote access, as well as for the permanence of students in private and public sector institutions. Such ... -
Derrubando cercas e dialogando saberes: desafios para uma extensão universitária transformadora em assentamentos rurais no sudeste da Amazônia Paraense
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/07/2022)In line with the objectives and purposes for which they were created, it is in the genesis and in the attributions given to the Federal Institutes “to develop extension activities according to the principles and purposes ...