Browsing by Title
Now showing items 7605-7624 of 18801
-
Ensino informatizado de leitura e escrita para alunos dos anos iniciais do ensino fundamental na abordagem da resposta à intervenção no contexto da pandemia do Covid-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/05/2021)The Multi-tier Intervention Response (RTI) model aims to intervene early with children who are at risk (or difficulty) in acquiring academic skills. Thus, the model presents a direction in relation to the service proposal ... -
Ensino itinerante na educação infantil : investigando as práticas docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)The general objective of the research was to investigate with teachers who work in itinerant teaching as teaching practices are given in relation to children with Down syndrome. The specific objectives proposed were: (i) ... -
O ensino mediado pela simulação realística: atendimento de intercorrências de saúde por professores da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf, Câmpus São Carlos, 27/06/2018)INTRODUCTION: Commonly health intercurrences happen with children in the school causing fatal events or those that culminate in sequels throughout the child's life. In this sense, the teacher should be familiar with first ... -
O ensino médio e a cultura digital : desafios e possibilidades de o uso do aparelho celular dentro da sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/08/2022)In contemporary society, the smartphone has become an indispensable tool both in leisure time and in work-related activities. In possession of the device, it is possible to film, photograph, send and receive messages ... -
Ensino Médio e formação para o trabalho na Escola Família Agrícola do Sertão - EFASE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/07/2022)This thesis studies the theoretical-methodological conceptions of teaching in the Pedagogy of Alternating Cycle and its unfoldings in the technical and professional formation of rural students, based on the reality of ... -
O ensino médio em rede sob o olhar dos diferentes atores de uma comunidade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/09/2007)The main aim of this analytical and qualitative piece of research was to contribute to the continuing education of secondary school teachers by describing and critically analyzing the repercussions of a Programme, called ... -
Ensino médio no estado de São Paulo: desafios na escolarização de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/03/2011)The objectives of this study were writing and reflecting about: a) the treatment given to students with deficiencies by school in secondary education; b) the school census statistic data regarding early enrollments for ... -
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 06/09/2023)Students are constantly labeled as uninterested and/or unmotivated when in fact they are not diagnosed correctly and the fact that they have dyslexia goes unnoticed, dyslexia is often seen as a difficulty in reading and/or ... -
Ensino por modelação de discriminações condicionais envolvendo diferentes estruturas de treino e formaçao de classes equivalentes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/09/2004)The purpose of this study was to analyze observational learning of conditional discriminations and equivalence class formation, in six mentally retarded participants, involving the training structures Linear, CaN and ... -
Ensino programado para o planejamento de aulas de matemática de ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/06/2016)Lesson planning is part of the teaching and learning process. Given the effects of planning on teacher behavior, some initiatives use lesson planning as teacher training procedure. A lesson plan - desired product of the ... -
O ensino religioso na escola pública e a epistemologia dos materiais implementados nas escolas oficiais do Estado de São Paulo após a Lei nº 9475/97
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 23/10/2006)The objective of this research is to show the changes occurred in the ephistemological format of religious taught in public schools after the promulgation of law number 9475/97 that altered LDB article 33 number 9394/96; ... -
O ensino remoto de ‘lutas no mundo’ em aulas de educação física na pandemia de covid-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/06/2021)During the covid-19 pandemic, many sectors of civil society were harmed in all different ways. The school was one of the institutions that felt intensely the impacts of this phenomenon, starting by its closure, which opened ... -
O ensino remoto durante a pandemia nas escolas da Educação Básica de São Carlos na visão dos professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 11/04/2022)The outbreak of the Covid-19 virus reached billions of students around the world and ended up bringing traditional school classes to a halt in Brazil, as in many other places. This work proposes to understand the perception ... -
Ensino remoto e saúde mental: vivências de estudantes do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 14/02/2023)The social distance imposed by covid-19 suddenly changed human interactions. For a long time, schools operated only through remote teaching. By using digital means, remote learning could not serve all students, negatively ... -
Ensino remoto em tempos de pandemia: considerações sobre o ensino não presencial emergencial na Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-ArPrograma de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 08/11/2022)Por conta da pandemia da Covid-19, o ambiente universitário precisou adaptar suas atividades e o processo de ensino e aprendizagem. Na Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), a experiência contraditória do ENPE trouxe ... -
Ensino significativo de física por projetos: campanha de economia de energia elétrica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Física - PPGF, , 29/07/2011)This work presents a strategy of meaningful learning based on projects. In the education proposal, steps are suggested to the development of the general design, regardless of the subject to be studied. These steps envolve ... -
O ensino superior nos governos petistas: uma análise temática dos discursos presidenciais de 2003 a 2016
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 08/03/2022)The trajectory of Brazilian higher education is marked by some characteristics that have given it unique contours. First, it is significant that while universities entered the scene in other Latin American countries at the ... -
O ensino superior privado no Brasil: intercursos entre mercado e monopólio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/12/2020)The objective of this work was to analyze the expansion of private higher education in Brazil from the main public / private corporate groups regarding the impacts and demands of their offer between the market, public ... -
O ensino-aprendizagem de inglês na escola pública paulista: o papel da gramática em proposta pedagógica para o 6º ano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/08/2011)The main purpose of this study is to discuss the controversial grammar teaching role in a student s textbook and in the teacher s guide that follows it, as well as in its methodological orientations. This analysis is carried ... -
O ensino-aprendizagem de probabilidade em uma escola pública de Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 27/09/2013)This qualitative work aims to describe and analyze a scenario of teachinglearning of the concept of Probability in three classes of the second grade of high school, a public school in the municipality of Sorocaba, State ...