• Trabalho e estudos em tempos de pandemia: olhares de jovens do ensino médio público paulista 

      Siqueira, Gabriel Di Pierro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 16/02/2023)
      The present research aimed to understand, based on an effort to approximate their realities, how the most recent social transformations - in particular the context of the covid-19 pandemic - impact the trajectories of young ...
    • A Libras no ensino de leis de Newton em uma turma inclusiva de ensino médio 

      Cozendey, Sabrina Gomes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2013)
      In the process called inclusion the regular schools gradually receive students with special needs, among these students there are someone who have a hearing limitation, those students can be identified as students with ...
    • Percepções de uma estudante surda sobre suas vivências no ensino médio 

      Dias, Vitor de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)
      The aim of this study is to analyze, together with a deaf student who has completed high school, their perceptions regarding accessibility in this educational stage. In light of the bilingual educational proposals outlined ...
    • Espanhol no ENEM: uma pesquisa documental sobre a compreensão leitora 

      Palhares, Flaisiane Cristina  (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/09/2022)
      Considerando la historia de la enseñanza de la lengua española en Brasil y la apreciación de la lengua a partir de la Ley 11.161/2005, la inclusión de cuestiones de lengua en el ENEM-Examen Nacional de Enseñanza Media en ...
    • O ensino de sociologia na educação básica: relatos de educadores da rede estadual de São Paulo 

      Silva, Carolina Modena da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/03/2017)
      This research discusses the teaching of Sociology in basic education and the numerous challenges for the consolidation of the discipline in high school were addressed. This research encompasses the historic construction ...
    • O planejamento educacional para alunos público alvo da educação especial do ensino médio integrado 

      Franco, Ana Beatriz Momesso (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 18/05/2021)
      The National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education, in 2008, aimed at the school inclusion of Special Education Target Public (PAEE) students in regular education systems, however, the peak ...
    • Uma proposta de abordagem da matemática financeira no ensino médio 

      Marchioni, Aparecida Patrícia Roberto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 27/03/2013)
      This work intends to show the preparation and application of a Teaching Sequence on Mathematical Finance with two Middle School 3rd grade classes of a state school in São Paulo inland. The research methodology applied was ...
    • Escola, juventude e violência: um estudo no ensino médio 

      Tigre, Maria das Graças do Espirito Santo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/05/2013)
      The main theme of this study is the school environment, youth and violence. Its purpose was to investigate violence in, to and from school, by examining the interpersonal relationships which there occur, trying to capture ...
    • Aula de Arte no ensino médio: o ensino de meios audiovisuais em uma perspectiva intercultural 

      Graciano-Dias, Jaqueline (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 01/03/2019)
      The audiovisual sector plays a major role in relation to a contemporary society. Note that much has been discussed about of the use of these resources in the educational sphere in which are present, but most of the time ...
    • Os níveis de desenvolvimento do pensamento geométrico no estudo de questões da 1ª fase da OBMEP 

      Santos Júnior, Abel Pedro dos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/06/2020)
      El estudio tuvo como objetivo identificar los niveles de desarrollo del pensamiento geométrico en los estudiantes involucrados en la resolución de preguntas en la primera fase de OBMEP, nivel 3, basado en la producción de ...
    • Princípios da termodinâmica e mecânica: motor térmico de elásticos 

      Pereira, André Luiz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 03/04/2019)
      Teaching physics has always been a challenge for teachers. It is usually based on expository lessons and application of mathematical formulas, providing only a process of memorization of contents and resolution of exercises ...
    • O planejamento da disciplina de língua inglesa da terceira série do ensino médio e suas relações com a proposta curricular do estado de São Paulo e o currículo de Língua Estrangeira Moderna 

      Massarotto, Fábio Arruda (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 24/05/2012)
      In this bibliographic and documental research, our aim is to investigate what kind of relationship may be established between the current Curricular Proposal (CP) of the State of São Paulo, the Modern Foreign Language ...
    • O ensino das partículas elementares a partir de uma sequência didática 

      Moura Júnior, Orlando Leite de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 21/12/2020)
      In this academic work we present the development of the study, elaboration, application and verification of the data of a Didactic Sequence (SD) that aims to assist students learning in the third year of high school (EM), ...
    • Metodologia ativa: o ensino-aprendizagem de sequências numéricas no Ensino Médio 

      Silva, Gustavo Bueno (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 22/09/2021)
      Debating different ways of teaching has been important in recent years, especially with the new high school. Turn the environment school more attractive, near to your daily life is a subject of study of active methodologies. ...
    • Os desafios da inovação no ensino médio: uma análise exploratória sobre práticas possíveis 

      Augusto, Luís Paulo Fagiolo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/09/2021)
      In recent years, the practice of innovation has been pointed out as a competitive differential in all sectors of the economy, especially those related to technology. In face of this scenario, the research question that ...
    • Ensino de conceitos básicos de Termodinâmica utilizando um motor de combustão interna 

      Mateazzo, Alexandre Sbrissa (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2022)
      The development of technology has introduced significant changes in our lives, such as in communication, economy, transport, entertainment, even in education. Currently, students and teachers are faced with challenges that ...
    • Um produto educacional para o letramento probabilístico 

      Almagro, Ricardo Campanha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 19/12/2020)
      The educational product consists of a set of tasks based on the theoretical references of the probabilistic literacy model proposed by Iddo Gal and the records of semiotic representation by Raymond Duval. The aim of the ...
    • Percepção de serviços ecossistêmicos por alunos do ensino médio e superior 

      Almeida, Paula Carolina Setti de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Planejamento e Uso de Recursos Renováveis - PPGPUR-So, Câmpus Sorocaba, 22/07/2024)
      The study on environmental education themes is a path that allows the construction of scientific knowledge regarding socio-environmental issues. Ecosystem services are the benefits that natural ecosystems provide to humans. ...
    • Letramento Estatístico: uma análise sobre a variedade dos produtos da cesta básica 

      Silva, Luciano Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus Sorocaba, 14/02/2024)
      The teaching of Statistics through projects has proven necessary due to the large number of information available in the most diverse media in our society, requiring from each individual constituent of this environment ...
    • Uma abordagem experimental do efeito estufa no ensino médio utilizando internet das coisas 

      Raffa, Rodrigo Felipe (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 05/09/2024)
      This work aims to propose a low-cost experimental activity using Internet of Things (IoT) technology to address the greenhouse effect in Physics education. The study seeks to develop scientific and technological skills and ...