Browsing by Subject "Gestão democrática"
Now showing items 1-20 of 34
-
Programa gestão nota 10: implicações para a gestão democrática na rede estadual de educação do Piauí
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/06/2023)This research problematizes the public-private management in education, based on the partnership signed between the Department of Education of the State of Piauí and the Ayrton Senna Institute. Its central objective is ... -
Encruzilhadas da organização educacional : conceito de administração, de gestão e de gerencialismo na RBPAE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/02/2012)This study aims to explain and categorize the concepts of Educational Administration, Management and Democratic Management within the Educational system presented on the Revista Brasileira de Política e Administração da ... -
Gestão educacional pós-municipalização: práticas patrimonialistas, poder e outros desafios na ótica dos gestores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2011)This work aims to study the social representations of municipal education, in 7 cities of the southern coastal state of Sao Paulo, from which the goal stands analyze and understand the changes in power relations inside the ... -
Gestão democrática da escola e a perspectiva da aprendizagem dialógica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2011) -
Eleição de diretores escolares no município de São Carlos: propostas e polêmicas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 08/12/2005)This work approaches the theme of Democratic Management focusing on the question of a School Director election. We questioned about which were the implications involved in the process of electing directors and whether this ... -
O diretor de escola e a produção de subjetividade : desafios da democratização da escola pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The present study had as its object the investigation of discourses present in the perceptions of the school principal about the school democratization and education in Brazil. Therefore, we seek to understand aspects of ... -
Caracterização e análise da participação e dos conflitos em uma escola transformada em comunidades de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 13/08/2010)The objective of this study is to understand the impact of Learning Communities (LC) in a school unit in relation to participation and the conflicts existing within them, highlighting in particular those aspects which ... -
Dinâmica da participação em órgãos colegiados : estudo de casos do IFSULDEMINAS-Campus Machado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 05/08/2015)This research whose the development was made through a case study it aims to analysis and subsequent evaluation of the effectiveness of collegiate bodies of IFSULDEMINAS-Campus Machado from the point of view of participation ... -
A interação entre gestão escolar e trabalho docente: impactos entre stakeholders e shareholders na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 12/08/2022)The present research aimed to study the effects of school management models in contemporary times and their influences on teaching work in public schools in the region of Araraquara. Our hypothesis resides in the idea that ... -
Gestão democrática participativa: uma análise sobre os saberes dos diretores escolares
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 09/06/2022)La discusión sobre la gestión escolar, en la actualidad, ha sido realizada por diferentes académicos, con el foco en la democratización y autonomía escolar, así como en lograr una educación de calidad para sus estudiantes. ... -
Conselho Municipal de Educação de Itapetininga: problematizações quanto à gestão democrática, participação e autonomia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/12/2021)The qualitative research entitled Municipal Council of Education of Itapetininga/SP: problematizations regarding democratic management, participation and autonomy, developed by means of bibliographic and documental analysis, ... -
A gestão democrático-gerencial da educação superior: o caso da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 07/12/2022)In the mid-1960s, discussions began on the reinvention of public administration in Brazil. The administrative reinvention brought to the discussion the new models, New Public Management and Managerialism. These models were ... -
Limites do processo de formulação de propostas de diretrizes para políticas públicas de habitação social com desenvolvimento local. Caso: Itararé (SP) e região.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEU, Câmpus São Carlos, 30/09/2005)This work inserts in the debate of the sustainable local development, specifically about the formularization of the public politics of social habitation that generate changes of regional development and participation of ... -
Avaliação da experiência do orçamento participativo numa cidade média: o caso de Jaboticabal - SP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Urbana - PPGEU, , 30/08/2004)The strength of the county power since 1988 made possible a greater autonomy by the counties in local range. Parallely in some counties came out mechanism of institutional inovation which aim the common citizen to take ... -
O Plano de Ações Articuladas (PAR) na visão da gestão de redes de ensino paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 13/12/2017)This dissertation aims to research one of the educational financing public policies, the Articulated Actions Plan – AAP, which consists in a planning tool for municipal and state education secretariats that, when joining ... -
Análise da atuação dos diretores de escola na perspectiva do patrimonialismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/08/2009)The present project has for objective to understand the politics dimension of the function/post of the principal (headteacher), as well as its joint with the City department of Education and the pertaining to school ... -
A Trajetória de uma escola cooperada: do ideal cooperativista à realidade de mercado. As vicissitudes da participação de cooperados e professores.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/03/2006)This work is case study researches about the trajectory of a cooperative school of basic education, located in São José do Rio Preto, inside of São Paulo state. The study has raised possible reasons in order to explain why ... -
Limites institucionais e impactos sociais: a interrupção do projeto “IFSP: Conheça-nos!”
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações e Sistemas Públicos - PPGGOSP, Câmpus São Carlos, 23/08/2018)The creation and strengthening of the Federal Institute of Education, Science and Technology of São Paulo are part of a package of developmental measures adopted for the implementation of public education policy. After a ... -
CACS-FUNDEB : território de subjetividade e de possibilidades de práticas democráticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2017)In this work the object is the discourses articulated by members of the CACS-FUNDEB (Council for Social Monitoring and Control) of cities in the interior of the State of São Paulo during the years 2015 and 2016. The aim ... -
Gestão democrática da escola pública : a participação como princípio da democracia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/06/2017)This paper analyzes the basis of participation, as a principle of citizenship and democracy, in order to understand its limits and possibilities when they are applied to educational processes, especially those referring ...