Listar por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::SOCIOLOGIA DA EDUCACAO"
Mostrando ítems 1-15 de 15
-
A formação politica no material de sociologia e projeto de vida do ensino médio da rede estadual paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This qualitative investigation and documentary research methodology aims to understand the proposal for political formation present in the didactic material "Curriculum in Action" (2022) in the area of Human and Social ... -
Juventude e participação: os sentidos da experiência juvenil em duas escolas municipais de Campinas SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 26/02/2014)This research analyzes the different forms of youth participation into two elementary schools in Campinas SP, in its institutionalized and non-institutionalized spaces. The aim was to investigate the meaning of the ... -
O curso de mestrado profissional em matemática em rede nacional à luz da teoria de Bourdieu: tensões entre matemática acadêmica e matemática escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2017)O objeto de análise deste artigo é o curso de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional, PROFMAT, especificamente quanto à sua matriz curricular nas três diferentes versões que se sucederam à sua implantação, ... -
O impacto de programas de educação cívica promovidos pelo poder legislativo como política pública institucional para formação cidadã: lições a partir do Parlamento Jovem mineiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, Câmpus São Carlos, 31/08/2022)The thematic questioning of this study guides the need to face the resumption of the debate of the so-called "institutional confidence crisis", analyzes the conjectures to investigate the relationship regarding the ... -
A formação da Escola de Educação Popular Fulidaidai-Slulu em Timor-Leste: uma história de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)Timor - Leste has been considered the first democracy to establish in the XXI century. Timor - Leste’s past was marked by invasions, which resulted in c omplex Education today. This complexity has been materialized ... -
Jovens do assentamento Milton Santos: sentidos do trabalho e da educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/06/2015)This research's goal is to analyze the meanings attributed to work and education by youngsters of Milton Santos Settlement of landless agricultural workers, located in the city of Americana, state of São Paulo, Brazil, ... -
Memória social de mulheres de assentamentos de reforma agrária: a relação entre trabalho, política, educação e participação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 02/07/2014)This study aims to examine the relationship between memory of women, participation and education in the context of land reform settlements in the region of Sorocaba, using memories as object of study. Four thematic oral ... -
Livros didáticos e apostilas: o currículo de matemática e a dualidade do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/04/2014)Neste artigo apresentaremos os resultados de uma pesquisa que tem como objetivo comparar apostilas e livros didáticos de Matemática do Ensino Médio, enfocando, a partir da teoria crítica de currículo (SILVA, 2011), conteúdos, ... -
Legislação e educação: o ideário reformista do ensino primário em Sergipe na Primeira República - 1889-1930.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/06/2004)The present work intends to discuss the genesis of the Republican teaching in the State of Sergipe (northeast of Brazil), from 1889 to 1930, also called First Republic or Old Republic. The Republic, initiated in 1889, comes ... -
Morrer para nascer travesti: performatividades, escolaridade e a pedagogia da intolerência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)This study analyses the narratives of the experiences had in school by six transvestites from the city of Sorocaba (countryside of the State of São Paulo) having the queer perspective as analytic ... -
Cultura, política e alfabetização no Brasil: a 'Segunda Campanha de Nacionalização' do ensino (1938-1945).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 28/06/2006)This dissertation provides a reflection about the educational politics that aimed at the teuton-brazilian ethnic group of Santa Catarina, during the period called Estado Novo (1938- 1945), which became known as The Second ... -
Revolução burguesa e ensino profissional: o protagonismo da Comissão Brasileiro-Americana de Educação Industrial (1946-1961)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2018)The present thesis aims to analyze the protagonism of the Brazilian-American Commission for Industrial Education (CBAI – Comissão Brasileiro Americana de Educação Industrial) in the substitution of imports in Brazil and ... -
O habitus vestibulando para o acesso ao ensino superior em um colégio privado no sul de Minas Gerais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/08/2020)The middle and elite classes in basic education constitute an important field of study for the Sociology of Education, although little explored. This research, has as theoretical precepts the work the Pierre Bourdieu, ... -
Contribuições de Paulo Freire e Walter Benjamin para uma análise do ensino de língua portuguesa no Currículo Paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 19/02/2021)The present work is a review about what is firmed in the Paulista Curriculum, it’s trying to realise the alienation of the word category and its linguistic prejudice, from the construction made based on Paulo Freire’s and ... -
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ...