Listar por temas CNPq "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO ENSINO E DA APRENDIZAGEM::ENSINO E APRENDIZAGEM NA SALA DE AULA"
Mostrando ítems 1-12 de 12
-
Assessoria virtual para promoção de desenvolvimento socioemocional: avaliação de um programa para professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 10/05/2023)The teacher is a fundamental figure in the learning process of social skills in the School context, in articulation with academic learning. This articulation involves teaching strategies that require, in addition to ... -
Uma heurística de desenvolvimento de tecnologia comportamental para redução do estigma direcionado a estudantes com transtorno do espectro do autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/08/2021)Technology can be defined as a way to solve important human problems. Behavioral technology, specifically, is applying the scientific findings of Behavior Analysis to solve socially relevant behavioral problems. Despite ... -
O desenvolvimento da afetividade e a formação de valores nas práticas pedagógicas: revisão da literatura histórico-cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/09/2022)From bibliographic sources of theoretical references that are based on Psychology Historical-Cultural, this work aims to understand the development of affectivity and the formation of values, as well as the mediations ... -
Habilidades sociais educativas de docentes universitários na avaliação de alunos: validação de um instrumento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 01/04/2019)The present study had as objectives to examine: (a) evidence of validity of the Inventory of Educational Social Skills of the University Professor – Student Version (IESS-UPStudent) based on the internal structure and ... -
Literatura infantil como recurso para promoção de habilidades sociais na prática de professoras da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/02/2019)The childhood is a critical period for social skills learning. In the Early Childhood Education it is important to provide effective and viable resources and strategies for interpersonal development. An alternative is the ... -
Efeito do ensino de sinônimos sobre a compreensão de textos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/02/2016)The ultimate goal of learning how to read is to understand the information present in a text and variables involved in reading with understanding have been widely studied. This paper aims to investigate whether teaching ... -
Estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) na escola: desafios para a ação educativa compartilhada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/09/2018)The entrance of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the regular school is relatively recent and causes challenges, uncertainties and doubts in educators. The portion of students with ASD who choose the regular ... -
Habilidades sociais educativas do professor e sua relação com a avaliação de alunos que sofrem, praticam e testemunham o bullying
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)Bullying represents a social and public health problem, which requires the development of strategies for remedial and preventive intervention of the phenomenon in schools. Since in Brazil bullying occurs more frequently ... -
O uso de treino informatizado para ensinar professores a conduzirem Avaliação de Preferência de Escolha Pareada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 09/03/2021)Knowing a child's preferences can be an essential strategy to motivate the child to perform tasks in the classroom context. For this, it is important that teachers know how to apply tests to identify these items of preference, ... -
Avaliação de um programa computadorizado de ensino de leitura e escrita de palavras com dificuldades ortográficas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/06/2021)The curriculum Learning to Read and Write in Small Steps (In Portuguese, Aprendendo a Ler e a Escrever em Pequenos Passos - ALEPP) aims to teach the reading and writing of Portuguese language words. ALEPP is organized in ... -
O que eu estou fazendo aqui? – reflexões sobre a prática da psicologia escolar, a partir de um relato de experiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/11/2021)The present work is based on an internship experience carried out for two years in a city in the interior of São Paulo, with the objective of discussing the insertion of the figure of the school psychologist in basic ... -
Comparando o efeito de contingência de grupo independente e interdependente sobre o desempenho escolar em matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 28/10/2021)The present research replicated studies in social behavior ((Lloyd, Eberhardt & Drake, 1996; Pigott, Fantuzzo, Heggie & Clement, 1984), focusing more specifically on assessing outcomes produced by ...