Listar por tema "Ensino fundamental"
Mostrando ítems 1-20 de 76
-
Proposta de jogos visando a educação ambiental de estudantes do terceiro ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Lagoa do Sino, 20/03/2023)In this work, a practical analysis was carried out on the feasibility of implementing educational games as a tool for environmental education. The project was aimed at students in the third year of elementary school ... -
Conteúdo sobre o envelhecimento no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gerontologia - PPGGero, Câmpus São Carlos, 21/11/2023)The Brazilian population is aging rapidly, with projections indicating that by 2060, 25.5% of the population will be made up of the elderly, totaling 58.2 million people. In view of this scenario, there are more and ... -
Alfabetização Científica nos Anos Iniciais - um processo de aprendizagem
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 12/12/2023)Between 2020 and 2022, public school students were prevented from attending classes as a measure to combat the Covid-19 pandemic. In this scenario, students in the early years of Elementary School failed to develop important ... -
Língua inglesa no ensino multisseriado: tarefas e aprendizagem colaborativa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 21/11/2023)This study aims to investigate the relationship between the multi-grade environment and the teaching of English language through tasks, taking as a theoretical framework the multi-grade teaching (LITTLE, 2001; 2004; 2005), ... -
Desempenho em questões de álgebra do SIMAVE sob a pespectiva dos registros de representação semiótica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 23/04/2015)This study aimed to answer the following research question: how students in good yield in the context SIMAVE mobilize semiotic representation registers on issues with algebraic content? The method chosen for this research ... -
Agressões em uma escola de ensino fundamental: visão dos alunos, professores e funcionários.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/03/2006)This study analyses 10 to 12 year-old children, 4th grade students, teenagers between 13 and 15 and students belonging to the 7th grade fundamental teaching experiences related to the aggression and violence in school ... -
Ensinando e aprendendo geometria: uma experiência com o software Cabri-Géomètre II na 5a série do ensino fundamental.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/08/2003)In the last three decades, geometry teaching in Brazil has had serious problems. A number of Brazilian researchers have identified the cause of such problems and proposed ways likely to overcome this chaotic scenario. One ... -
O ensino de frações inspirado na pedagogia Waldorf
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)Teaching fractions represents a great challenge for most teachers from the fourth grade of Elementary School until High School. To offer to the Elementary School teacher one more tool to reach students in a more satisfactory ... -
Condições de trabalho e saúde de professores de alunos com ou sem necessidades educacionais especiais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/06/2009)The of teaching profession is permeated by adverse work conditions, low wages, inadequacy of material and didactic resources, numerous classrooms, tension in the relationship with the students, excessive work load, lack ... -
A formação cultural e os temas transversais: um estudo de caso a partir da teoria crítica da sociedade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2004)The National Curricular Parameters were set to guide the education policies of States and Municipal districts and to subsidize the elaboration of the pedagogic proposals of the schools. Aiming that educational institutions ... -
Uma análise do ensino de proporcionalidade no ensino fundamental : realidade e perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus São Carlos, 23/11/2015)This work presents a new proposal of approach for proporcionality, whose focus is the Brazilian Elementary 7th grade student. This work is the record of a work of didactic engineeering that generated a sequence made by ... -
Estudo da riqueza de Hymenoptera (Braconidae: Ichneumonoidea) em áreas de vegetação natural da APA de Descalvado, SP: subsídio para confecção de material paradidático.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 26/02/2002)A survey of the Braconidae (Hymenoptera: Ichneumonoidea) fauna on northwest São Paulo State fragmentary natural environments was conducted using Malaise traps in five sites of Environmental Protected Area of Descalvado, ... -
Práticas matemáticas em uma turma do primeiro segmento da EJA
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2015)The motivation for this research was the concomitant interest in the teaching and learning of mathematics by students of the Youth and Adult Education (YAE). The research proposal is guided, for discretion in performing ... -
Introdução ao estudo da álgebra no ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/08/2013)This study is based on considerations regarding the teaching and learning of algebra in its introductory phase with seventh graders and eighth year of elementary school, having as final product an instructional sequence ... -
"Todos os brasileiros comem o mesmo café da manhã?" - Perspectivas interculturais nos cadernos de apoio de língua inglesa do currículo paulista para o ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 20/09/2022)This research aims to verify the concept of interculturality present in the activities of the English textbooks for the last years of elementary education of the São Paulo Curriculum. Therefore, and with regard to the theme ... -
Horta agroecológica: construção do conhecimento cientifíco no espaço escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 17/02/2023)The present work seeks to evaluate the process of developing scientific knowledge, making its application familiar and affective through a school garden based on agroecology. This operated as a facilitating pedagogical ... -
Uma proposta de ensino de geometria construindo pipas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 19/08/2013)In this paper we propose a learning process using as a theoretical base called Didactic Engineering. Our proposal is to develop content from the flat geometry of a problem related to kites. Using as a theoretical framework ... -
Oralidade e letramento no primeiro ano do ensino fundamental: o gênero discursivo tertúlia em sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2014)This work focus on a discourse genre called tertúlia, used in classroom by teacher of first grade students of Ensino Fundamental (Elementary School). Its aim was to promote oral participation after the reading of song ... -
O ensino de sistemas de equações do primeiro grau com duas incógnitas no oitavo ano do ensino fundamental através de situações-problema
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 23/03/2013)Working with resolution of situations-problem is of great importance on Mathematics Teaching-Learning process and on Teaching-Learning process of others disciplines, once the human being is all the time challenged to resolve ... -
Registros de representação semiótica: contribuições para o letramento probabilístico no 9º ano do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 31/10/2017)This research had the objective of describing and analyzing a teaching-learning concept of Probability in two classes of the ninth elementary school, in a municipal public school in Salto de Pirapora, in the interior of ...