Navegando por orientador "Freitas, Denise de "
Itens para a visualização no momento 1-20 of 25
-
Educação científica e relação com o saber: o que nos dizem os jovens estudante?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 08/02/2023)This study aimed to identify young high school students’ relationships with knowledge based on what they tell us about the science education they receive at school and their thoughts on what it offers them for their actions ... -
A ambientalização da formação do arquiteto : o caso do Curso de Arquitetura e Urbanismo da Escola de Engenharia de São Carlos (CAU, EESC-USP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)This research focused on the process of greening undergraduate curricula. It aimed to construct a theoretical and methodological procedure to investigate the components of such processes. The procedure used is based on an ... -
A disciplina biologia aplicada: sua produção no contexto das reformas curriculares nacionais do ensino médio.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/09/2005)This work investigates a curricular innovation through the proposition and implementation of the Applicable Disciplines integrants of the High School curriculum. These disciplines were created by two public high schools ... -
Saberes em construção de uma professora que pesquisa a própria prática.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 25/02/2005)This research, with qualitative characteristics, involves an autobiographic study inserted into a perspective of continuous formation of the teacher, by means of reflexive practice. It aims at identifying and analyzing: ... -
Os saberes da mediação humana em centros de ciências: contribuições à formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 17/12/2009)The theme of education in museums and science centers is still not present in initial training of science teachers. As the school context, the out-of-school spaces can also contribute to teacher training, especially for ... -
Formação ambiental na escola do campo: uma análise documental sob o olhar do ecoletramento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/10/2011)Ecological sustainable environmental formation is in the basis of public education policy on country Education so that socioenvironmental questions become part of the curriculum, therefore, of the syllabus. In this theoretical ... -
Tendências das perspectivas Ciência, Tecnologia e Sociedade (CTS) nas áreas de educação e ensino de ciências: uma análise a partir de teses e dissertações brasileiras e portuguesas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2012)Nowadays, Science and Technology developments and influences on humanistic, social, cultural and economic dimensions have raised discussions about the nature, potential and limits of those areas. Science teaching according ... -
Os saberes docentes de licenciandos e a busca da identidade profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/05/2009)The main objective of this research was to identify and interpret the knowledge about teaching constructed by Biological Science students, in a public institution of higher education during their first experiences on the ... -
Estudo das concepções de professores da área de ciências naturais sobre as interações entre ciência, tecnologia e sociedade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 03/03/2008)The current study is intended to investigate the conceptions of a group of Science (elementary) and Biology (high school) teachers who work in public schools (municipal and state) in the city of São Carlos about the Science, ... -
O desenvolvimento profissional de uma professora de Biologia de um grupo de pesquisa: um estudo de caso.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/09/2003) -
Representações e experiências de uma comunidade rural e escolar sobre o ambiente, Pouso Alto - MG.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/11/2006)Considering the importance and necessity of developing an Environmental Education to understand the totality of the aspects that permeate the relationship between human being and nature, aiming to establish harmonical ... -
Divulgação científica em Museus de Ciências: diálogos possíveis entre as concepções dos responsáveis e a montagem das exposições
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/03/2009)The current work searched and analysed the conceptions that directors and coordinators responsible for the Scientific and Cultural Divulgence Center (CDCC) of São Carlos/SP (CDCC/USP) and also responsible for the Sciences ... -
Atividade curricular de integração entre ensino, pesquisa e extensão (ACIEPE) : anseios, conjunturas e contornos de inovações curriculares em movimento.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/05/2007)This research describes and discusses about the conjuncture and the movements of the program so-called as Curricular Integration Activity between Teaching, Research and Outreach (ACIEPE) since its implantation in Sao ... -
Educação não-formal e divulgação de astronomia no Brasil : o que pensam os especialistas e o que diz a literatura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 09/12/2014)Non-formal education and public communication of science received broad attention around the globe in recent years, which confirms it as a knowledge field with great potential for the formation of a scientific culture and ... -
A ambientalização curricular da educação física nos contextos da pesquisa acadêmica e do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 22/02/2013)The aim of this research revolves around the following question: considering the global dimension of the environmental happening and the consequent tendency towards the environmentalization of ... -
Trajetórias de docentes universitários com a temática ambiental: do mito de origem às ações no campo ambiental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/08/2013)This research is aimed at having deeper knowledge of the challenges faced by a group of university professors to consolidate academic practices with the environmental thematic, having the path of their personal and ... -
Perspectiva CTS em estágios curriculares em espaços de divulgação científica: contributos para a formação inicial de professores de Ciências e Biologia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2013)In today's society, the increasing integration of Science, Technology and its products in the life of the citizen demands that he be scientifically literate, able not only to understand these issues but make conscious use ... -
A formação inicial de professores de ciências e biologia: uma análise a partir da visão de licenciandos de uma universidade pública
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This thesis falls within the scope of the investigations on the influence of the National Curriculum Guidelines (DCN) in teacher education. This is a qualitative researchin which an analysis of the insertion is performed ... -
A configuração da prática como componente curricular nos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas das Universidades Estaduais da Bahia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 18/04/2011)In this study, the curricular configurations designed by undergraduate teacher training courses in the Biological Sciences area of Bahia state universities to implement 400 hours of practice as a curricular component , ... -
A ambientalização curricular no curso de formação de professores de ciências e biologia na percepção dos licenciandos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)The development of a society based on sustainability and the need to work on environmental issues in a way that allows social change is increasingly gaining importance in the formation of society. To place the environmental ...