Navegando por áreas do CNPq "CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::PLANEJAMENTO E AVALIACAO EDUCACIONAL"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 86
-
O novo ensino médio e a oferta dos itinerários formativos no contexto do ensino de ciências
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2023)The objective of this research was to reflect on the implementation of the new secondary education, highlighting the positions of those involved in the school environment and the pressures imposed by being an educational ... -
Formação de professores de matemática: expectativas e práticas pedagógicas sobre ensino e aprendizagem de estudantes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)This research has the general objective of developing, applying and evaluating a collaborative training program, with a view to the performance of mathematics teachers with students with visual impairment. The specific ... -
Política de educação especial no Brasil, Moçambique e Portugal: ações governamentais entre 2008 e 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/06/2022)Brazil, Mozambique and Portugal are part of the Community of Portuguese speaking Countries (CPLP). They have several general cooperation agreements that involve their educational systems and seek to ensure the educational ... -
A implementação da Lei de Cotas na Universidade Federal do Acre entre 2013 e 2014: percursos, apoio e inserção social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/02/2023)The objective of this research was to analyze the implementation of the quota law at the Federal University of Acre from 2013 to 2014, focusing on the historical itineraries covered in its implementation, the repercussions ... -
Políticas de Estado versus Políticas de Governo: uma análise das parcerias público-privadas entre os anos 2010 a 2020 na rede municipal de ensino em Sorocaba/SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2023)Esta investigación surgió de la preocupación por los nuevos programas/proyectos presentados cada año escolar, sin que la efectividad de los contratos cuente con la participación de los profesores de la red ni evaluación ... -
Dialogicidade e interdisciplinaridade na prática: explorando estratégias para fomentar o planejamento coletivo entre docentes de ciências da natureza
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 28/09/2023)The year 2022 outlined the implementation of the new curriculum regulating Brazilian High Schools in both public and private institutions. The foundational knowledge and skills to be developed at this educational level ... -
Qualificação de Instrumentos para Análise da Política de Inclusão Escolar na Ótica de Professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)The National School Inclusion Policy from the Perspective of Inclusive Education guarantees the teaching of the target audience of Special Education (PAEE) in common class schools and its execution in conjunction with other ... -
Diretrizes para a educação ambiental e o plano plurianual de gestão da Etec de Ibaté (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/06/2023)The National Common Curricular Base (BNCC), the National Environmental Education Policy (PNEA), and the 2030 Agenda are documents that have pointed towards contemporary good educational practices. In this regard, the aim ... -
Panorama da autoavaliação institucional nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: uma meta-avaliação de perspectiva emancipatória
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/11/2023)The evaluation of Brazilian higher education takes place in a context in which neoliberal policies are hegemonic, conferring a character of regulation and control to the evaluation processes. Nevertheless, the formulation ... -
Indução dos resultados da avaliação externa de larga escala na formação continuada de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 03/08/2023)The results of large-scale external evaluations and the indices associated with them have influenced both networks and individual schools, and the literature on the subject has denounced the adoption of actions aimed at ... -
Políticas de formação continuada de professores alfabetizadores: desafios e contribuições
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 31/01/2024)This research brings the contributions and challenges of public policies for continuing teacher training in Brazil. The theme was chosen thinking about the difficulties that are present in the literacy and literacy process ... -
Contradições no processo de elaboração e monitoramento do Plano Municipal de Educação de São Carlos – SP(2005-2019): entre a democratização do planejamento e a participação outorgada
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 18/06/2021)This research aims in the State, Policy and Human Formation line of the Graduate Program in Education at UFSCar, analize as its object the process of elaborating and monitoring the Municipal Education Plan of São Carlos-SP, ... -
Análise de itens de matemática do ENEM Digital via taxonomia de Bloom
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 27/09/2022)The Revised Bloom Taxonomy (RBT) allows classifying the actions necessary for the examinee to obtain a satisfactory performance in solving items through their cognitive aspects. In the scenario of Computerized Tests, ENEM ... -
Avaliações em larga escala: macro e microrregulações na escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/02/2023)Periodically, basic education has been evaluated in the country in a census by Prova Brasil, a large-scale evaluation that represents a new regulation form by the State, which increasingly assumes the evaluator role. The ... -
A prática profissional do curso de medicina da UFSCar e as atividades de preceptoria: uma narrativa reflexiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 17/01/2023)The main educational method used in medical courses in Brazil is based on the Flexner Report which proposed a reconstruction of the medical training model with emphasis on the biomedical model. Recently, the reformulation ... -
Análise dos conteúdos de sistemática filogenética e taxonomia nos Livros Didáticos de Biologia do Ensino Médio aprovados pelo PNLD 2018
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 17/11/2021)The Textbook is an important tool in the classroom that allows building a scientific perspective by promoting a continuous and critical understanding of texts, visually appealing illustrations and technical language. Despite ... -
FACLibras: Uma proposta de ferramenta para avaliação da compreensão da língua brasileira de sinais- LIBRAS por jovens surdos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 15/12/2022)The bilingual education model for the deaf defends, among other aspects, the appropriation of the Brazilian Sign Language (Libras) as a first language and that teaching this language is important, especially in dialogic ... -
A compreensão dos professores do Ensino Fundamental I sobre o processo o processo avaliativo da aprendizagem matemática na perspectiva Histórico-Cultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 19/09/2022)This research deals with the evaluation of learning in Mathematics and is based on the Historical-Cultural Theory, which expresses as a principle that the formation of man is a dialectical process, which takes place ... -
A precarização na formação dos(as) pedagogos(as) no século XX: uma análise dos marcos legais para o curso de Pedagogia de 1939 a 1996
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/01/2023)The process of precarious work is a phenomenon that expands over the entirety of the social fabric, conditioning and being conditioned by numerous processes, among which we can mention the formation of subjects. Thus, we ... -
Formação continuada de professores de biologia: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 20/09/2022)Continuing education is considered an inherent condition for the professional performance of teachers, a duty to be offered by the State, and a part of the teaching workload. However, despite the mandatory nature and ...