Navegando por áreas do CNPq "CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 239
-
Resultados tabelados - pesquisa CAPS AD e CT
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 27/01/2024) -
Abuso sexual infantil no contexto judicial: revisão integrativa de estudos documentais e análise das consequências da efetivação da Lei n. 13.431/2017 em uma amostra de sentenças judiciais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 03/05/2023)This dissertation aimed to analyze the phenomenon of Child Sexual Abuse - CSA in its interface with the Justice System, especially with regard to the trajectory of the alleged victims and the quality of the interventions ... -
Explorando a dinâmica da formação e reorganização de classes de equivalência por meio da velocidade de respostas de escolha
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/04/2023)Studies that investigated equivalence class reorganization usually adopted participants’ response accuracy as dependent variable. The choice responses speed is sensitive measure to effects not detected by the accuracy and ... -
Deficiência e violência na perspectiva de profissionais da rede de proteção e estudantes universitários
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/04/2022)This dissertation is exploratory in nature and was divided into three studies. In the first study, an integrative literature review was carried out to analyze the national and international scientific production on disability ... -
Avaliação de atitudes da população universitária do Brasil em relação às regras sanitárias durante a pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 04/04/2023)This monograph describes an experimental evaluation of sensitivity in the use of the Function Acquisition Speed Test (FAST) for learning history with collective health stimuli in 42 Brazilian university students. The ... -
Pessoas com transtorno por uso de substâncias e os tratamentos em comunidades terapêuticas e CAPS-AD: uma revisão de escopo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 10/02/2023)Introduction: For a long period, the reality of Psychoactive substances abuse in Brazil was conducted predominantly, from a medical and psychiatric perspective, giving few spaces for psychological, political, and ... -
Sexualidade e tabus sexuais: desejo, formação e cicatrizes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/02/2024)This research sought to understand a priori sexual desire and a posteriori taboos. In this trajectory, the concept of enlarged sexuality was evidenced, which, according to Laplanche (2018), was the main discovery of ... -
Criatividade e metacognição: desenvolvendo e avaliando um programa de estímulo na pós-graduação a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 17/08/2023)The main objective of this study was to develop a program to stimulate creative and metacognitive skills in graduate students in distance education, evaluating its feasibility and quantitative and qualitative effects. The ... -
A formação politica no material de sociologia e projeto de vida do ensino médio da rede estadual paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 30/08/2023)This qualitative investigation and documentary research methodology aims to understand the proposal for political formation present in the didactic material "Curriculum in Action" (2022) in the area of Human and Social ... -
Teste de um Programa de Intervenção para Aumento do Equilíbrio Trabalho-Vida Pessoal: um estudo de aceitabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/09/2023)Difficulties in reconciling the demands of work and personal life can harm people’s perceptions of well-being and increase psychological stress. Although it is common for Brazilian workers to face these difficulties, there ... -
Suporte social e estresse parental em mães universitárias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 02/02/2024)Motherhood during the university journey combines two experiences that require effort and dedication, making these women go through difficulties beyond those that would be encountered in the experience of just one of these ... -
Intervenção comportamental para mulheres com fibromialgia e má qualidade do sono ou insônia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 25/04/2017)The present thesis is described in research papers format, whose development is justified by literature review, phase of intervention tests to improve the plans of data collection and data collection itself. PROPOSAL 1 ... -
Transferência de alunos com deficiência intelectual das escolas especiais às escolas comuns sob diferentes perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)In the Brazilian educational contexto, the legislation guarantees the right to education of students target of Special Education (STSE) in common classes of regular schools. The enrollment of these students in public schools ... -
Autismo : um acontecimento discursivo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 06/04/2016)In this research, we intend to treat autism in a theoretical, clinical and, also, a discursive perspective. We understand it as a discursive event, considering the progresses since the construction of the disorder category ... -
Efeitos de um treino de habilidades para a vida junto a adolescentes com deficiência intelectual e em situação de acolhimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/12/2015)In Brazil, the Official authorities send children and teenagers who need special legal protection to an Institutional Shelter and/or a Foster Care, which priorities are: to promote a health development, social and familiar ... -
O autorrelato de crianças expostas a contingências de competição e cooperação em atividades computadorizadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 23/09/2015)The present research investigated whether contingencies of competition and/or cooperation, that could be set up on two distinct tasks (music and computer game) would affect the levels of accurate and non-accurate reports ... -
Transtorno do espectro autista severo e Sistema de Comunicação por troca de Figura (PECS): aquisição e generalização de operantes verbais e extensão para habilidades sociais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 04/12/2015)Among the difficulties present in frames Autism Spectrum Disorder (ASD) are deficits in social skills (SS) and different types of behavior problems (BP). The Picture Exchange Communication System (PECS) is a program that ... -
Controle de estímulos e formação de classes de estímulos equivalentes em crianças e em indivíduos com Síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 30/09/2011)Two studies evaluated emergent stimulus-stimulus relations and selection and rejection controlling relations. Study 1 evaluated controlling relations after two types of conditional discrimination training: standard ... -
Responder por exclusão envolvendo relações palavra-objeto e palavra-ação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)Responding by exclusion is defined, in conditional discriminations tasks, as the immediate selection of a new stimulus, among other known stimuli, when a new sample stimulus is presented. Responding by exclusion is usually ... -
Capacitação de pais e professores para ações integradas de ensino de leitura e escrita para aprendizes com autismo e deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 06/03/2015)This dissertation was written in the compendium of scientific texts and introduces three studies that support the planning, implementation and evaluation of interventions to ensure academic learning of reading and writing ...