Navegando por assunto "Currículo"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 48
-
Percepções de professores dos anos iniciais do ensino fundamental sobre a implementação do currículo paulista e as possíveis interferências em suas práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)This qualitative research aims to analyze the perceptions of teachers in the early years (from 1st to 5th grade of Elementary School) of a municipal school, in the interior of the state of São Paulo, on the implementation ... -
A educação especial na formação docente em geografia nas universidades públicas paranaenses: uma análise documental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)The inclusion of Special Education Target Public Students (PAEE) in the common school provokes reflections about the training and performance of teachers of the different degrees. Thus, we raise the following question: Is ... -
O pensamento algébrico e sua propositura no material EMAI do estado de São Paulo para o ciclo de alfabetização (1º ao 3º ano)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/07/2023)This dissertation highlight the results found throughout the development of the master's research, linked to the Professional Graduate Program in Education, at the Federal University of São Carlos (PPGPE/UFSCar). As an ... -
Implementação de um currículo dos futebóis para a Educação Física nos anos finais do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 10/03/2023)The proposal of this current study arises from the concerns about teaching soccer in school physical education, and above all the possibility to unlink this process from a technical perspective guided only in knowing ... -
Juventude e educação escolar : contribuições e desafios presentes em artigos disponíveis na base Scielo entre 2010 e 2014
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)The research aims to study and analyse the contributions and challenges present in the articles on the subject of Youth and Education in Brazil from 2010 to 2014. Furthermore, it looks forward to identify new ideas or ... -
Processo de elaboração de uma matriz curricular : especificidades do ensino e aprendizagem de língua espanhola no CEL-São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 25/06/2015)This research aims to investigate the process of construction and implementation of the Spanish language Course Curriculum at a Language Center located in the countryside of São Paulo. Therefore, as observed in the ... -
A formação do enfermeiro para atenção às urgências e emergências na Atenção Básica em Saúde
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 17/08/2017)There are few advances in research on the formation of the nurse practitioner for urgent and emergency assistance, on the epidemiological profile of the brazilian population. Networking puts Basic Health Attention with in ... -
Contribuições das atividades extracurriculares na formação do estudante de medicina: relato de experiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 12/01/2024)Introduction: Medical training results from the sum of the formal curriculum - consisting of the curriculum that is based on the course's Political and Pedagogical Project, which is guided by the National Curricular ... -
Percepções da influência das atividades extracurriculares durante uma trajetória acadêmica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/10/2020)The course conclusion work (TCC) is a mandatory instrument to graduate in medicine from the Federal University of São Carlos (UFSCar). According to the pedagogical project1, the work should present the student's perception ... -
O curso de licenciatura em pedagogia EaD da Universidade Federal de São Carlos: reflexões sobre o currículo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/02/2022)The objective of this work was to discuss the curriculum of the degree course in EaD pedagogy at the Federal University of São Carlos in the light of National Curriculum Guidelines and data contained in studies selected ... -
Concepção de tecnologia dos Programas São Paulo Faz Escola e Inova Educação: permanências ou rupturas?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 05/08/2022)The driving element of this research arises in the context of emphasis on the technology theme in educational programs and policies that guide the school curriculum. Affiliated to the State, Politics and Human Formation ... -
Educação das relações étnico-raciais : limites e possibilidades no curso de pedagogia da UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)The social, historical, and legal requirements Education of ethnic racial ave provoked schools and universities to rethink their curriculum, management practices and pedagogical perspectives. In this scenario, teachers are ... -
Projetos pedagógicos do curso de graduação em biomedicina : análise das conquistas e desafios em relação às diretrizes curriculares nacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 21/12/2015)The National Curriculum Guidelines – DCN of the Biomedicine undergraduate course have been enacted on February 18, 2003 and are aligned to a new society requirement for the training of health professionals in the country. ... -
O encontro entre o saber de referência dos estudantes e os conteúdos de ciências no currículo da educação de jovens e adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2014)The Young and Adult Education (EJA) students are people who possess and produce knowledge built from their life experience and the school needs to hear, understand and use this knowledge in educational practices. Under ... -
Análise da formação do profissional de administração a partir de dissertações e teses produzidas em Programas de Pós-Graduação em Educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 30/07/2015)The research deals with the formation of the Management professional, through the analysis of thesis and dissertations produced in graduate programs in Education. Is constituted as bibliographic research, having been ... -
Concepção de um currículo crítico: a ética como referência praxiológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, , 27/02/2015)Based on a traditionalist, banking and decontextualized education, curriculum policies and educational practices of public schools in the regular school system, have contributed little to a social quality of education and ... -
As diretrizes curriculares nacionais e os projetos políticos pedagógicos dos cursos públicos de enfermagem do Estado de São Paulo : conquistas e desafios
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 14/12/2015)The National Curriculum Guidelines for the Nursing Course 2001 DCN-ENF, constitute a general pattern of guidance for the development of curricula and the political-pedagogical projects (PPP), which should be adopted by all ... -
Currículo e o ensino de ciências nos anos iniciais do ensino fundamental: implicações na prática docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 21/02/2019)The present research deals with an empirical investigation, which aims to understand the process of the curriculum of Sciences’ development, of the initial years of elementary school, in a municipal public school of ... -
Diretrizes curriculares nacionais das profissões da saúde : um estudo transversal 2001-2004
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 17/05/2016)In order to induce changes in the graduation in Healthcare and to improve the Unified Healthcare System – SUS, the Education Ministry – MEC instituted National Curricular Guidelines – DCN for the fourteen Healthcare related ... -
O conceito de currículo oculto em artigos publicados na biblioteca eletrônica SciELO (2001 - 2015)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)This Master's Dissertation is structured around the following question: What the scientific articles published in the SciELO electronic library from 2001 to 2015 reveal when they address the hidden curriculum concept? As ...