Navegando por assunto "Educação especial"
Itens para a visualização no momento 1-20 of 452
-
Análise do desenvolvimento de crianças de um a três anos de idade contaminadas por chumbo.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 28/02/2005)Lead intoxication can damage children development. There are few researches about the effects of lead intoxication on the overall development of young children. The individuals sampled in this study can be considered as ... -
Gestão democrática para a acessibilização de programas de Pós-Graduação Stricto Sensu: o caso UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/02/2023)This research discusses the democratic management dedicated to the promotion of accessibility in contexts of postgraduate programs - PPGs. In recent years, the democratization of these spaces has culminated in the expansion ... -
A educação especial na formação docente em geografia nas universidades públicas paranaenses: uma análise documental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)The inclusion of Special Education Target Public Students (PAEE) in the common school provokes reflections about the training and performance of teachers of the different degrees. Thus, we raise the following question: Is ... -
Formação de professores de matemática: expectativas e práticas pedagógicas sobre ensino e aprendizagem de estudantes com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 30/05/2023)This research has the general objective of developing, applying and evaluating a collaborative training program, with a view to the performance of mathematics teachers with students with visual impairment. The specific ... -
Aspectos que conferem complexidade a interpretação na perspectiva do intérprete educacional do ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/07/2023)At the expense of a greater insertion of the deaf in the academic environment, the educational intérpreter of Brazilian Sign Language - Libras, has been gaining recognition in relation to the importance of its performance ... -
Instrumento de avaliação de texto narrativo em língua de sinais: uma versão para o uso no ambiente escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 21/03/2023)Sign languages, in general, have all levels of complexity and expressive power of oral languages, from the phonetic to the discursive level. However, all the plurality present in its structure cannot be noticed in the ... -
Política de educação especial no Brasil, Moçambique e Portugal: ações governamentais entre 2008 e 2022
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/06/2022)Brazil, Mozambique and Portugal are part of the Community of Portuguese speaking Countries (CPLP). They have several general cooperation agreements that involve their educational systems and seek to ensure the educational ... -
A escrita de si como relação subjetiva e inscrição ética do sujeito surdo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/03/2023)Deaf education has been a very relevant topic in recent decades in our country, especially due to the current discussion about inclusive practices. However, it is noted that the advances made in the teaching of deaf people ... -
Recursos para o acesso aos conteúdos da disciplina de ciências da natureza por estudantes com cegueira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 03/12/2019)The inclusion of students with visual impairments in regular education is still a challenge, especially with regard to access to Braille textbooks. Therefore, this research aimed to analyze the access of blind students to ... -
Dez anos da lei n. 12.711/2012: uma análise dos indicadores de acesso ao ensino superior de pessoas negras e/ou com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/12/2023)In Brazil, according to data from the National Household Sample Survey (PNAD - Continuous) in 2022, 56.1% of Brazilians identified themselves as Black (black/brown). According to data released by the Brazilian Institute ... -
Efeitos de ensino de multiplicação por meio do ensino por matriz na emergência de respostas recombinadas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/01/2024)With the technological advances present in society, education can take advantage of the benefits that the attractions of virtual environments have and, thus, promote conditions that enhance student learning. The main ... -
A rotina de estudos de dois alunos com deficiência intelectual no contexto do ensino remoto emergencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/07/2023)In times of social distancing in the COVID-19 pandemic, it is important to reflect on the living conditions of students with intellectual disabilities (ID) and the possible impacts on their schooling. The work has the ... -
Reflexões e possibilidades sobre a quantificação dos surdos sinalizantes nos levantamentos censitários brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/06/2023)Brazilian deaf individuals face a series of challenges in their daily lives, especially regarding the guarantee of their linguistic rights, even after the legal recognition of Brazilian Sign Language in 2002. A relevant ... -
Língua exótica: a libras como um dispositivo de condução
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 27/10/2023)Based on the concept of exoticization as a technique of existence-driving, this thesis analyzes the historical trajectory and discursive practices that shaped linguistic governance in the history of deaf education in Brazil. ... -
Um estudo longitudinal sobre processos pedagógicos para a musicalização de um aluno com autismo e deficiência intelectual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/01/2024)Teacher education in the most varied areas of knowledge permeates special education and didactics towards the students of Special Education in various ways. The purpose of this research was to investigate and raise data ... -
Práticas pedagógicas de professores/as de classes hospitalares na representação social do hospital para estudantes hospitalizados/as
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/04/2022)The purpose of this study is to analyze through the perception of teachers of Hospital Classes, how their pedagogical practices interfere in the social representation of hospitalized students about the hospital, to understand ... -
Surdez em linhas de fuga: políticas de subjetividades outras na educação inclusiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 10/10/2023)The various obstacles imposed on the implementation of the inclusive education have made its effective implementation impossible. As a thesis, I assume that the subjecting violence manifests itself in the inclusive context, ... -
Transferência de alunos com deficiência intelectual das escolas especiais às escolas comuns sob diferentes perspectivas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 11/04/2016)In the Brazilian educational contexto, the legislation guarantees the right to education of students target of Special Education (STSE) in common classes of regular schools. The enrollment of these students in public schools ... -
Efeitos de um treino de habilidades para a vida junto a adolescentes com deficiência intelectual e em situação de acolhimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 17/12/2015)In Brazil, the Official authorities send children and teenagers who need special legal protection to an Institutional Shelter and/or a Foster Care, which priorities are: to promote a health development, social and familiar ... -
Programa de intervenção familiar para a estimulação de linguagem em crianças com síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 31/03/2015)Down syndrome is the most common genetic cause of intellectual disability and changes in cognitive skills is a primary consequence, and appears as a result of structural and functional abnormalities of the central nervous ...