Browsing by Title
Now showing items 10151-10170 of 19763
-
La formación del educador reflexivo: notas para la orientación de sus prácticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 01/09/2000)La práctica pedagógica es el termómetro que esclarece la realidad del aula, revelando inequívocamente la relación de compromiso (o la falta de él) del educador con sus estudiantes y con la educación. Nótese que no usé la ... -
Formação acadêmica do terapeuta ocupacional no campo da saúde mental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, , 25/02/2015)The National Curriculum Guidelines for the Bachelor s degree in Occupational Therapy (Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Terapia Ocupacional (DCNTO) in Brazil was created in 2001 and had as one of ... -
Formação ambiental na escola do campo: uma análise documental sob o olhar do ecoletramento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/10/2011)Ecological sustainable environmental formation is in the basis of public education policy on country Education so that socioenvironmental questions become part of the curriculum, therefore, of the syllabus. In this theoretical ... -
Formação colaborativa reflexiva de professores para o atendimento escolar hospitalar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/07/2020)Education is everyone's right and, therefore, given to those students who are unable to attend regular school due to the hospitalization process or health treatment. Considering the need for this type of service for this ... -
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ... -
Formação com professores de língua inglesa da rede pública no Tocantins : cenas de letramento crítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/06/2017)This thesis deals with a teacher development experience with nine participants from seven public schools in a city in the interior of the Northern Region of Tocantins, experienced through a collaborative work involving ... -
Formação continuada de professoras da educação infantil e tdics no contexto pandêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 01/08/2024)This research advocates for the importance and necessity of integrating new technologies into the continuing education of early childhood teachers. The concern about this topic arose from the working conditions presented ... -
A formação continuada de professores da educação infantil de Sorocaba (SP): uma análise a partir da obrigatoriedade implementada pela Lei 12.796/2013.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/07/2017)The objective of this study is to understand the perceptions of pre school teachers working in the city 's schools about how they perceive the ongoing formation process offered by the Education Department, after the ... -
Formação continuada de professores da rede pública do estado de São Paulo : curso de extensão para análise de potenciais culturais e adaptação de materiais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/03/2017)After verifying a shortage of teacher qualification courses concerning the cultural contents approach conveyed by foreign language teaching and learning, we decided to design a project for teacher qualification course to ... -
Formação continuada de professores de biologia: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 20/09/2022)Continuing education is considered an inherent condition for the professional performance of teachers, a duty to be offered by the State, and a part of the teaching workload. However, despite the mandatory nature and ... -
Formação continuada de professores de ciências da natureza na rede estadual de São Paulo: há espaço para a alfabetização científica?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 31/10/2023)This research aimed to investigate the formative processes of educators in the field of natural sciences, conducted by the Education Department of the State of São Paulo (SEE). Considering the complexity of factors that ... -
Formação continuada de professores de línguas estrangeiras mediada pelo cinema : contribuições da teoria da atividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/06/2015)This study lines up with the goals of the National Project for Teacher Education, Critical Education, New Literacies and Multiliteracies which intend to contribute to Initial and Continuing Education of Foreign Language ... -
Formação continuada de professores de matemática na EFAP : os significados de um grupo de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/08/2015)This research, qualitative in nature, seeks to answer the question: What are the meanings given by a group of teachers in relation to continuing education offered by participating in EFAP – Training School and Teacher ... -
Formação continuada de professores e avaliação externa: os sentidos atribuídos pelos professores de Língua Portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)This present paper, initiated in 2013, aims to investigate which meanings are attributed by Portuguese teachers at the State Public Network in a city of São Paulo on the main actions of Continuing Education offered by the ... -
Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009)The research had as a focus the investigation of the group work: the teachers and the coordinator teacher of a primary school cycle I (1st to 4th grade) of the state net of teaching and a university professor, having the ... -
A formação continuada de professores formadores do Cefapro de Barra do Garças (MT): um olhar sobre o processo formativo com enfoque na construção de saberes profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2014)This study has as object of research the continuing education of the teacher trainers of the Training Centre of the State of Mato Grosso (CEFAPRO), aiming to investigate how the training process is composed in the Cefapro ... -
A formação continuada de professores que ensinam matemática na perspectiva da educação inclusiva: uma análise do “Ambiente Virtual de Formação” da rede municipal de ensino de Limeira-SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 02/05/2024)This study addresses the issue of teacher training concerning the preparation to deal with the diversity of students who have different special educational needs and learning styles, particularly in the teaching of ... -
Formação continuada de professores que ensinam Matemática nas séries iniciais : uma experiência em grupo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2009)Taking the profession difficulties of teachers in general and challenges of teaching practices, there is always a need for continuous training. Considering that need, this research has studied the practices which were ... -
Formação continuada de professores/as dos anos iniciais do ensino fundamental em matemática: uma revisão sistemática de artigos publicados nos últimos cinco anos - 2018 a 2023
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/05/2024)The continuing education of teachers, when it comes to satisfaction research, appears increasingly discredited. Research shows that the ongoing teacher training currently offered is, for the most part, disconnected from ... -
Formação continuada de professores: tecnologia assistiva para a escola inclusiva de alunos com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2019)Abstract: Since 2007, the Ministry of Education and Culture (MEC) has started to distribute notebooks equipped with assistive technology devices (TA), mainly Dosvox, which allows students with visual impairments (DV) to ...