• O jovem Machado de Assis e a tradição retórico-poética nos primeiros poemas 

      Rodrigues, Cristiane Nascimento (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 21/09/2023)
      The present thesis, "The young Machado de Assis and the rhetorical-poetic tradition in the first poems," offers analyses and interpretations of ten poems authored by the literary figure hailing from Rio de Janeiro, originally ...
    • Jovens [In] visíveis: trabalho e saberes nas trajetórias dos catadores e catadoras da Cooperativa de Recicláveis Santa Maria da cidade de Itapeva-SP 

      Souza, Tiago da Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2021)
      This research analyzed the experiences related to work and school of the waste pickers, young and adults, from the Santa Maria Recyclable Cooperative, from the years in the municipal dump of Itapeva - São Paulo, to the ...
    • Jovens com deficiência : estudo de percursos de participação social no município de São Carlos, SP 

      Ferreira, Natasha Reis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Terapia Ocupacional - PPGTO, Câmpus São Carlos, 17/02/2017)
      Youth, period of transition to adulthood, range from 15 to 29 years. About 6 million young Brazilians have at least one disability, and even after promulgating policies focused primarily on education, their levels of ...
    • Jovens do assentamento Milton Santos: sentidos do trabalho e da educação 

      Silva, Roberta Agustinho da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/06/2015)
      This research's goal is to analyze the meanings attributed to work and education by youngsters of Milton Santos Settlement of landless agricultural workers, located in the city of Americana, state of São Paulo, Brazil, ...
    • Jovens e adultos em escola especial para pessoas com deficiência intelectual: escolarização em debate 

      Almeida, Míriam Elena Cesar (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2017)
      This assignment has the goals to analyze the literacy condition of youth and adults, enrolled in the special school for intellectual disability and propose a reflexion about the educational purpose of the special school. ...
    • Jovens em conflito com o Estado: etnografias da reinserção escolar nas medidas socioeducativas 

      Barbosa, Pamela Karem Zaparolli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, Câmpus São Carlos, 20/11/2020)
      This ethnography aims to reflect on the school reinsertion of young people in compliance with socio-educational measures in an open environment (MSE-MA), in response to the demands of re-socialization present in ECA and ...
    • Jovens em movimento: o processo de formação da Pastoral da Juventude do Brasil. 

      Sofiati, Flávio Munhoz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 16/06/2004)
      The object of this research is the formation process of the PJB, be it, its pedagogic method and its political options. The analysis is developed from a historical background in order to identify the changes occurred in ...
    • Jovens estudantes do ensino médio integrado no Instituto Federal de Salto: experiências do presente e projetos de futuro 

      Oliveira, Caíque Diogo de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/02/2019)
      This dissertation aims to understand the meanings that the young high school students integrated in the IFSP Campus Salto assign to the school experience in integrated high school and their future projects after completing ...
    • Jovens rurais de São Carlos - SP: circulação cotidiana, projetos de vida e os sentidos da escola 

      Farias, Magno Nunes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 15/03/2021)
      This thesis aims to understand the aspects that involve the condition of rural youth life, as well as the everyday circulation, life projects and meanings of the school, taking the case of the rural youth of the city of ...
    • Jovens universitários e álcool: conhecimentos e atitudes. 

      Bresighello, Maria Luísa Moura (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/11/2005)
      This quantitative-qualitative research was developed with the objectives to evaluate the alcohol consumption through the Alcohol Use Disorders Investigation Test - AUDIT, between the students of graduation of the course ...
    • Jovens, escola e mundo do trabalho: experiências e significados em São Miguel Arcanjo- SP. 

      Demarchi, Rodrigo Geraldi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 31/08/2018)
      The research analyzed the experiences and trajectories of schooling and work, together with the meanings attributed to these spheres by young men and women who finished high school in the municipality of São Miguel Arcanjo ...
    • A judicialização na educação infantil entre ênfases, encaminhamentos e solicitações no município de Sorocaba/SP 

      Silva, Petula Ramanauskas Santorum e (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/09/2018)
      The objective of this study was to analyze the legislative process among emphases, referrals, and requests in early childhood education in the city of Sorocaba, São Paulo. The study considers the constraints and limits ...
    • Julgamento clínico e autoeficácia de enfermeiros para o manejo da sepse: uso da simulação clínica 

      Carvalho, Lilian Regina de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf, Câmpus São Carlos, 23/11/2018)
      The use of active methodologies has demonstrated efficacy in the teaching and learning process in nursing. Thus, realistic simulation emerges as a strategy that, in addition to allowing real experimentation without the ...
    • Jung e a narrativa: mito individual e inconsciente coletivo 

      Arantes, Ana Cláudia Yamashiro (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Filosofia - PPGFil, , 27/09/2006)
      This work intends to offer a different reading of Carl Gustav Jung writings of the ones that conceive the terms archetype and collective unconscious as explicit references to the transcendent domain, "spiritualistic" ...
    • Junho, 2013 : o acontecimento discursivo transmídia 

      Padovani, Gustavo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Imagem e Som - PPGIS, Câmpus São Carlos, 29/07/2016)
      The manifestations occured in June 2013 in Brazil were marked by a large content production by a great diversity of users, indie medias and the traditional media. Whitin this premise, this research uses discourse analysis ...
    • Juntas de aço inoxidável super duplex UNS S32760 soldadas por fricção e mistura mecânica (FSW): microestrutura e comportamento de corrosão eletroquímica 

      Vacchi, Guilherme dos santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência e Engenharia de Materiais - PPGCEM, Câmpus São Carlos, 29/04/2022)
      In this study, the corrosion resistance of the face and root surface of an AISD UNS S32760 friction stir welded (FSW) joint using optimized parameters was investigated. Microstructural changes were evaluated by MO, SEM and ...
    • Junto e misturado: imanência e transcendência no PCC 

      Biondi, Karina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social - PPGAS, , 07/04/2009)
      The Primeiro Comando da Capital (PCC), a collectivity originated inside prisons in the state of São Paulo in the early 1990s, underwent deep transformations with the addition of Equality to its ideals. The incorporation ...
    • Juntos mais desiguais: um desejo de "nação" paulista não-realizado 

      Magri, Mailce (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, , 21/09/2011)
      Assuming that every nation is an imagined community concept created by Benedict Anderson in his book Imagined Communities I propose a discussion about the existence of different projects for the construction of a ...
    • #juntospelolivro: discursos e práticas de promoção do livro e da leitura em tempos de crise política e de pandemia da COVID-19 

      Mariano, Laura Andreoli (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/10/2023)
      En esta disertación, a través de un meticuloso análisis de los enunciados obtenidos de la campaña #juntospelolivro, ampliamente difundida en Instagram, llevamos a cabo un estudio de su conexión con ciertos discursos ...
    • Juquitiba na modernidade: uma análise da condição socioespacial 

      Marcelino, Denise de Camargo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/08/2018)
      The objective of this study was to identify the process of expansion of the urban way of life that induces socio-spatial segregation, and how an economic and social formation of the place is resistant and present: a ...