Browsing by Title
Now showing items 5649-5668 of 18786
-
Desenvolvimento moral e o comportamento de mentir: uma revisão sistemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)Moral development can be defined as a set of changes that occur througout time in the way children think and make decisions about what is right or wrong. Lying behavior, in turn, has been used in different studies on ... -
Desenvolvimento motor de lactentes de 3,4,5,6,7 e 8 meses expostos a pobreza – estudo longitudinal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Fisioterapia - PPGFt, Câmpus São Carlos, 28/02/2023)Introduction: In the world, 1 billion children live in poverty. Among developing countries, Brazil has the highest rate of social inequality. The poorest population (50%) earns 29 times less than the richest population ... -
Desenvolvimento motor de uma criança com síndrome de Rubinstein Taybi - estudo de caso
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/03/2015)The society has been concerned to provide quality of life for people with disabilities. When it comes to people in disability situation, the role of physical education is especially relevant, since it can contribute ... -
O desenvolvimento político concebido a partir dos conceitos de governança política, capital político e autogoverno: análise dos impactos da atuação do SEBRAE no desenvolvimento político goiano de 2004 a 2011
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais - PPGCSo, , 15/02/2011)This thesis analyses the political nature inherent to the development work done by Sebrae s working system. The research establishes a dialogue between philosophy and political sociology, resulting in the creating a political ... -
Desenvolvimento profissional de formadores de professores de matemática que são Investigadores da docência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)This study aims to understand the experiences of the professional development of Mathematics teacher educators who are researchers of teaching. The term “Mathematics teacher educators” refers to Superior Education professionals ... -
Desenvolvimento profissional de formadores em exercício: contribuições de um programa online
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/10/2009)This research tries to understand the contributions of an online continuous formation Program, aiming at the professional development of formers working with basic education, supported by the theoretic-methodological ... -
Desenvolvimento profissional de professoras alfabetizadoras em ambiente virtual de aprendizagem: contribuições de casos de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 01/03/2013)The present study lies in discussions about teacher education and investigated the learning and teachers professional development by making use of teaching cases and case methods, while training tool and investigative ... -
O desenvolvimento profissional de professoras iniciantes mediante um grupo colaborativo de trabalho
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/06/2008)The early years of professional activity are the period in which new graduates face the challenge of completing their transition from students to teachers. Research has shown that this phase is characterized by intense ... -
Desenvolvimento profissional de uma professora alfabetizadora : a construção de práticas bem-sucedidas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/02/2011)Faced with an educational overview that reveals, in many instances, school failure through poor outcomes related to public education, the present research seeks to enrich the analysis of elements related to the teaching ... -
O desenvolvimento profissional de uma professora de Biologia de um grupo de pesquisa: um estudo de caso.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/09/2003) -
O desenvolvimento profissional do professor de educação básica em grupos de pesquisa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 22/02/2017)This research aims to understand the process of professional development of Basic Education teachers, inserted in a research group. This qualitative and interpretative study was carried out with four elementary education ... -
Desenvolvimento profissional docente de professoras experientes em formação contínua na ReAD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/05/2021)This research, which focus on teacher professional development, aimed to investigate how experienced teachers understand their professional development and also in which ways they invest in continuous training; also, sought ... -
O desenvolvimento profissional na relação pesquisa-formação-prática: Programa Observatório da Educação e os professores que ensinam matemática
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 06/12/2019)This research has as its theme the existing relationship in research-training-practice for the professional development of teachers who teach mathematics in the early years of elementary school. Within the framework of the ... -
Desenvolvimento rural e políticas públicas em assentamentos rurais: estudo de caso na Fazenda Monte Alegre SP
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 17/07/2017)This dissertation presents an analysis about rural development and public policies in Fazenda Monte Alegre settlement, located in the municipalities of Araraquara and Motuca in the state of São Paulo. For the analysis ... -
Desenvolvimento rural por meio da comercialização da agricultura familiar: um estudo de caso no Instituto Chão
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Agroecologia e Desenvolvimento Rural - PPGADR-Ar, Câmpus Araras, 21/02/2020)The general objective of this dissertation was to analyze rural development based on urban space strategies, using a case study between Instituto Chão and farmers from Iperó (SP) and Cristina (MG), in order to identify ... -
Desenvolvimento rural, trabalho cooperado e subjetividades: a trajetória de cooperação do Assentamento Sepé Tiaraju
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 29/08/2019)This research investigates the relationship between rural development, cooperative work, and subjectivities. The field of analysis is the history of cooperation of a settled rural workers group. Firstly, I followed the ... -
Desenvolvimento sociocognitivo : relações entre teoria da mente e humor
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 31/03/2017)Theory-of-mind development is a process that has been investigated for decades by researchers from different fields (e.g., developmental psychologists, educators, neuroscientists and psychiatrists). A well-developed theory ... -
Desenvolvimento sustentável e a sociedade da informação: uma parceria natural?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCIPrograma de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 01/01/2000)Na forma de uma revisão da literatura, é examinada a hipótese de que o advento da chamada "sociedade pós industrial" ou "sociedade da informação" tem dado lugar a um período de atividade socioeconômico que representa uma ... -
Desenvolvimento sustentável e questão agrária : retóricas e realidades em movimento
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Sociologia - PPGS, Câmpus São Carlos, 15/12/2015)From the mid-1990s, the debate surrounding the Brazilian agrarian question began to incorporate the issues related to the conservation of natural resources. In this perspective, speeches and projects based on the concept ... -
O desenvolvimento tecnológico e o pensamento computacional na educação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/02/2020)This research aims, as a general objective, understand the relation between children’s education and digital technology, and as specific goals to analyze: authors’ contribution, since 2000, which researched technology usage ...