Browsing by Title
Now showing items 6725-6744 of 19693
-
Ecos das vozes do Sul na escola pública: formação crítica e decolonial de uma professora de inglês de alunos do MST
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 26/02/2024)Coloniality, resulting from colonialism, assumes a management and control stance in different areas of society, including schools. Studies reveal that exclusion is a phenomenon caused by society through mechanisms that ... -
Ecossistema bibliográfico: orientações para sustentabilidade na catalogação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 19/04/2024)Cataloging finds in Information and Communication Technologies ways to enhance and modernize its practices, products, and services. Bibliographic data comes to be analyzed individually, while metadata structures them and ... -
A edição brasileira do objeto editorial “S.”: uma leitura do paradoxo de O Navio de Teseu
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, Câmpus São Carlos, 06/03/2020)In this study we analyze the Brazilian edition of S., by JJ Abrams and Doug Dorst, as a medium (DEBRAY, 1993; 1995; 2000), a confluence of modes of material inscription and forms of circulation made by the combination of ... -
Edição de material instrucional para EAD baseada em estratégias cognitivas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação - PPGCC, , 11/02/2003)A lack of support to teachers in the instructional material creation was verified during a research with computer-based distance learning environments, this support being related both to technological and pedagogical ... -
Editoras universitárias brasileiras e livros em acesso aberto: publicação, modelos de negócio e políticas editoriais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 11/05/2022)Alligned with global trends in scientific and academic book publishing, Brazilian university presses are working to make a part of their e-books catalogue available in open access. The purpose of this research is to describe ... -
Educação financeira nas escolas: uma nova fase na vida financeira a partir de escolhas conscientes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)The present study aims to portray the results of a research conducted on the importance of Financial Education in Basic Education according to the normative guidelines of the National Common Curricular Base (BNCC). ... -
A Educação a Distância e a formação de professores na UFSCar : a autoridade, a autonomia e o corpo mediados pelas Tecnologias da Informação e Comunicação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 19/06/2012)This present work aims to investigate the implementation of distance education as a mode of education with to formation in pedagogy at the University Federal of San Carlos, noting the authority and the body present or ... -
Educação a distância na formação de professores: o curso-piloto "Consumo Sustentável/Consumo Responsável - desenvolvimento, cidadania e meio ambiente.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 04/05/2006)The present research analysed the results of the distance pilot-course Consumo Sustentável/Consumo Responsável - desenvolvimento, cidadania e meio ambiente , that it was proposed by CECEMCA, through the accord between MEC ... -
Educação a distância sobre o método minimamente invasivo para monitoração da pressão intracraniana
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf, , 25/02/2013)All currently known methods for monitoring intracranial pressure are invasive because a catheter is introduce into the central nervous system causing various damages to the patient especially infection. A new method to ... -
Educação agora é para a vida? A marca social do ensino médio no Brasil.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2005)This text intends the recognition historic-philosophic of the High School social mark in Brazil. It is understood by social marc from Antonio Gramsci s concept that each social group has its own kind of school, destined ... -
A educação alimentar e nutricional no trabalho de equipe de estratégia de saúde da família: concepções e práticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Clínica - PPGGC, Câmpus São Carlos, 18/11/2022)Food and nutrition guidance was incorporated into the work of the brazilian health system marking the Ministry of Health's commitment to the food and nutrition of Brazil. The promotion of healthy eating has been evidenced, ... -
Educação alimentar e nutricional: uma análise histórico-crítica da relação educação, alimentação e nutrição
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 05/11/2021)This dissertation seeks to present a historical analysis of the process of genesis and development of Food and Nutrition Education (EAN) in Brazil, seeking to understand the concepts of food, nutrition and education present ... -
A educação ambientada no campo: uma revisão integrativa da literatura sobre a educação ambiental presente nos assentamentos rurais brasileiros
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/02/2024)Rural education is an empowering and motivating instrument for the rural population, as it allows, through teaching-learning, the development of local students and teachers based on pedagogical methodologies aimed at that ... -
A educação ambiental crítica e o saber de experiência feito na educação de pessoas jovens e adultas : um diálogo para a transformação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PPGCAm, Câmpus São Carlos, 24/03/2016)In this research we seek to investigate a classroom education of young and adult people, in order to know potentialities and obstacles of the articulation proposal between environmental education and this school modality, ... -
Educação ambiental crítica e teoria crítica: uma análise das práticas educativas de pesquisa-ação à luz da categoria práxis transformadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 30/06/2020)Critical environmental education is currently understood as a perspective that guides the search for transformations in concrete reality through praxiological educational practices. The same can be said of the action ... -
Educação Ambiental Crítico-Transformadora via temas geradores e Sociedades Sustentáveis: uma análise das concepções de sustentabilidade dos licenciandos da UFSCar Sorocaba
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)Environmental degradation has reached exorbitant levels in recent years. Thus, Environmental Education (EE) emerged, aiming to circumvent the environmental crisis that has taken place worldwide, through awareness, which ... -
Educação ambiental dialógica e representações sociais da água em cultura sertaneja nordestina: uma contribuição à consciência ambiental em Irauçuba - CE (Brasil).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 23/07/2003)This thesis presents a research-intervention based in the dialogic environmental education in the molds of freirean pedagogy under an echo-relational perspective. The investigation intends to deal a local-global problem: ... -
Educação ambiental dialógico-crítica e a conservação da biodiversidade no entorno de áreas protegidas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 02/04/2014)O objetivo geral deste trabalho foi compreender os limites e as potencialidades do desenvolvimento de programas de educação ambiental para a conservação de animais predadores de topo de cadeia no entorno de áreas protegidas ... -
Educação ambiental dialógico-crítica e sua relação com a prática da agroecologia e da educação do campo no território do extremo sul da Bahia: entre o descompasso e o desafio de transformação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PPGCAm, Câmpus São Carlos, 30/08/2018)This thesis highlights experiences related to the practices of rural education and agroecology, formative matrices and practices that can help in the problematization of socio-environmental issues traditionally debated by ... -
Educação ambiental dialógico-crítica no Pantanal de Mato Grosso : a voz e o silêncio das pescadoras e dos pescadores tradicionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais - PPGCAm, Câmpus São Carlos, 21/03/2017)The research of critical-dialogical environmental education was developed in the municipality of Caceres, Pantanal of Mato Grosso. It is work done by many hands, the results of many voices meeting. Fruit of the interaction ...