Browsing by Title
Now showing items 6840-6859 of 19670
-
Educação infantil e educação antirracista: contribuição da literatura infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/02/2024)This research proposes an in-depth analysis of the role of the black movement in securing rights in early childhood education. Furthermore, it aims to contribute to a teaching practice committed to fostering an anti-racist ... -
Educação infantil e educação das relações étnico-raciais: motivações docentes, possibilidades e desafios nos centros de educação infantil de Sorocaba (SP)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/01/2019)The present research has the objective of analyzing how the education of ethnic-racial relations are understood by the teachers of early childhood education in municipal schools in Sorocaba (SP). The research had a qualitative ... -
Educação infantil e hortas convencionais e/ou agroecológicas: confluências e perspectivas sob o olhar das professoras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 23/09/2022)In the current context, it is important to be critical, autonomous, and aware of our role as citizens. Therefore, it is increasingly essential that schools, from Early Childhood Education on, provide children with opportunities ... -
Educação Infantil e legislação: reflexões acerca de sua aplicabilidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 29/03/2023)The present work seeks to reflect on the legal foundations for planning the pedagogical practices of teachers in Early Childhood Education, having as references the current legislation that guides pedagogical actions in ... -
Educação Infantil: apontamentos da prática de uma auxiliar na creche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 06/09/2023)This work is a reflection of the daily work of an education assistant from questions about the division of labor in early childhood education. The objective was to analyze the role of the early childhood education assistant ... -
Educação infantil: aprendizagens de diretoras iniciantes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2008)The present study is a qualitative survey involving four preschool directors who are just starting their careers within the community school system. It intends to describe and analyze the acquisition of professional ... -
Educação infantil: retrato de uma rede municipal de ensino
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 27/02/2015)The present work is part of the program Observatório da Educação funded by CAPES, INEP and SECADI. The referred program is integrated with a research project named Municipal Public Policies in Early Childhood Education: ... -
A educação integrada e a profissionalização no ensino médio
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 22/05/2015)The objective of this thesis is to analyze the Integrated Education, generic name of Professional and Technical Education in middle level combined with a secondary school in integrated mode, under the Law of Directives ... -
Educação jesuítica; século XVII: Alexandre de Gusmão e o Seminário de Belém da Cachoeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 16/12/2014)The present PHD thesis is intended to understand the formal aspects of colonial society. In this sense, Alexandre of Gusmão appears in this survey as a man whose ability to pedagogical application manifested in the founding ... -
Educação Matemática e Política Curricular: estudo comparativo entre os currículos paulistas para o Ensino Médio de 2011 e 2020
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 10/02/2023)This research is guided by the following questions: what are the main changes in the official curriculum policy for Mathematics in High School in the state of São Paulo that occurred in the period from 2011 to 2020 and how ... -
Educação matemática na perspectiva da educação inclusiva: vivências de professores do ensino fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 23/08/2021)This research intended to investigate the experience of teachers, seven female and one male, about Mathematics Education teaching practices built in an inclusive perspective to Special Education students. This work pursued ... -
A educação militar aeronáutica brasileira: um estudo sobre a origem da formação de oficiais aviadores para a FAB (1941-1950)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 01/11/2017)The aim of this research is to analyze the formation of the Officers for the Military Aviation area from the beginning of the Ministry of Aeronautics’ creation, from 1941 to 1960 at the Aeronautics School, located in ... -
Educação militar brasileira : os regulamentos de ensino da Escola de Estado-Maior do exército (1905 - 1937)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2017)The Army General Staff School was created in 1905, and its main function was provide Brazilian Army officers to a higher military education that qualified them to serve on the General Staff of the Army. The present thesis ... -
Educação Moral e Cívica na ditadura militar : um estudo de manuais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 06/03/2009)The purpose of this essay is to investigate, through the analysis of didatic manuals, the meaning of the subjects Moral and Civic Education and Brazil s Social and Political Organization during Brazil s military dictatorship ... -
Educação musical a distância: base de conhecimento docente para o ensino de teclado
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/02/2014)This present study aims to investigate the Knowledge Base for Teaching of teachers working in the field of Distance Musical Education, specifically in the discipline Keyboard 1 (offered in 2011 and 2012) of the Licenciate ... -
A educação musical e a promoção da pessoa : estudo de caso em uma obra social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The musical education developed in the context of social projects has some specifics. Between them is the prospect that, along with the musical development, be done a contribution in human and social development of ... -
Educação musical e a promoção do letramento emergente de crianças em risco psicossocial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/04/2013)The studies have shown that learning music encourages the global development of a child. Recent studies have shown the benefits of musical education towards the development of phonological awareness and the conventions and ... -
Educação musical e habilidades sociais: aproximações e reflexões para práticas na infância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 26/11/2021)This undergraduate thesis aims to foster dialogue between the fields of Musical Education and Social Skills; and as specific objectives: 1) Elaborate musical activities with the potential for the development of some ... -
Educação musical e letramento emergente: possibilidades para crianças do primeiro ano da educação básica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/03/2018)Based on the studies of Ainscow, Rodrigues and Mantoan, and considering the decisive role of emerging literacy based on the studies of Semeghini-Siqueira and Sulzby and Teale and the importance of this in our society for ... -
Educação musical humanizadora : uma experiência com crianças no campo da educação não formal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This research took place in the Curumim Program at the SESC unit in the city of Araraquara / SP, with children from 7 to 12 years of age, Children whose parents work in the commercial area and in tourism. The program aims ...