Listar por título
Mostrando ítems 7501-7520 de 18783
-
Ensino de botânica na educação básica: material de apoio ao educador utilizando PANC
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/06/2022)As many aspects of education, teaching botany may not be easy due to several factors and awakening the student's interest in learning about plants can be very difficult. In this work we aim to help the teacher with support ... -
O ensino de botânica no ensino médio sob a perspectiva da complexidade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 10/08/2021)Fragmented knowledge has several impacts on the life of the learner because, in this way, knowledge is worked in such a way that concepts are isolated and distanced from the observer. One of the results of knowledge ... -
Ensino de ciências da natureza e matemática: perspectivas de inclusão escolar em aulas de ciências da natureza e matemática em uma escola do interior paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/11/2019)This research was carried out through the technique of Single Case Study in a school in the interior of the state of São Paulo. Through a mixed approach, from the perspective of Discursive Textual Analysis and Textual ... -
Ensino de ciências da natureza e recursos didáticos para estudantes com deficiência e com transtorno do espectro autista: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 21/06/2021)This bibliographic research discusses a review of scientific works in the field of teaching Natural Sciences on the production of didactic-pedagogical resources in the context of inclusive education. From the survey through ... -
O ensino de ciências e biologia num clube de ciências sobre fake news
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/03/2023)The present work aims to analyze and identify the possibilities of teaching work related to fake news during the COVID-19 global pandemic at the Science Club carried out in the Pedagogical Residence Program. A preceptor ... -
Ensino de ciências e divulgação científica: análise das recontextualizações entre as revistas CartaCapital e Carta na Escola
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 21/12/2011)The interfaces between the fields of Education and Communication are gaining prominence and relevance in recent years, either in everyday practices related to professional performance in both areas or in academic literature. ... -
O ensino de ciências para alunos autistas em tempos de pandemia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 27/04/2022)The discussion about special education and the inclusion of students with special educational needs in the regular education system has been growing significantly. However, the great challenge goes beyond guaranteeing the ... -
Ensino de ciências por investigação: subsídios formativos para a formação inicial de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 19/05/2023)The inquiry-based teaching is configured as a didactic approach and in recent years has been highlighted, mainly by the characteristic of changing the dynamics of practices in order to attract students' attention to ... -
Ensino de comportamentos básicos de basquetebol para crianças portadoras de síndrome de Down
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 01/01/1996)The goals of Physical Education have changed in the past few years based on the different interests of the educational institutions and their political orientation, From the beginning of the 70's on. an increasing preoccupation ... -
Ensino de conceitos a uma criança com deficiência visual por meio de brincadeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/02/2012)The development of teaching strategies and learning concepts for visual impaired children has been a challenge in researches and educational purposes. The objective of this study was to investigate the handling of toys for ... -
Ensino de conceitos básicos de Termodinâmica utilizando um motor de combustão interna
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física - PROFIS-So, Câmpus Sorocaba, 12/04/2022)The development of technology has introduced significant changes in our lives, such as in communication, economy, transport, entertainment, even in education. Currently, students and teachers are faced with challenges that ... -
Ensino de contato visual, imitação e ecoico a crianças com microcefalia
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 27/02/2019)The number of reports of children born with or suspected to be born with microcephaly in Brazil, increased considerably in 2015. This increase is being associated with the temporal entry of the Zika Virus into the country. ... -
Ensino de discriminação de acordes baseado em treino de abstração e formação de classes de equivalência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 01/07/2011)The present study aimed to perform a music perception training for musically untrained individuals. Four university students were asked to identify major, minor and seventh chords. After hearing the sounds, they were ... -
Ensino de discriminações condicionais e avaliação de desempenhos emergentes em autistas com reduzido repertório verbal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 13/03/2009)The autism disorder is characterized by a developmental disability witch implies in severe impacts in many areas of development. One of the basic features of the autism is the impairments on language development. Considering ... -
Ensino de discriminações condicionais em bebês: avaliação do responder por exclusão e treino de emparelhamento de identidade com diferentes estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, , 28/05/2010)Studies on learning by exclusion and stimuli equivalence are usually conducted by means of conditional discriminations teaching procedures. Some recent studies have investigated important variables in procedures for teaching ... -
Ensino de discriminações condicionais por imitação: efeitos de dois arranjos de apresentação de tentativas.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/02/2005)Imitation can be defined, in general terms, as the similarity of behavior between two organisms when the response topography of one, the imitator, is similar to nd controlled by the behavior of the other, the demonstrator. ... -
O ensino de escovação e promoção da saúde bucal em crianças pré-escolares com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 27/06/2008)Studies have shown that autistic adults and adolescents have a high incidence of cavities due to their substandard practices of oral hygiene. Disruptive behaviors like flinching or fleeing are commonly observed during ... -
Ensino de espanhol para brasileiros : das crenças à prática docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2012)In recent years, we have observed that the presence of the Spanish language teaching in regular schools has been expanded gradually. However, even in the context of teaching-learning favoring of the Spanish language, it ... -
O ensino de estatística no ensino médio através de projetos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/04/2014)The aim of this study was to reveal the results of a teaching experiment involving the efforts made in order to validate the teaching of Statistics in secondary school through projects and practices, which were contextualized ... -
O ensino de filosofia da educação nos cursos de pedagogia na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)The teaching of philosophy of the education in the courses of pedagogy in the Federal University of Mato Grosso do Sul, in the period from 1999 to 2003, is the object of inquiry of this work, and it was structuralized in ...