• Ensino de espanhol para brasileiros : das crenças à prática docente 

      Vieira, Dark dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 28/03/2012)
      In recent years, we have observed that the presence of the Spanish language teaching in regular schools has been expanded gradually. However, even in the context of teaching-learning favoring of the Spanish language, it ...
    • O ensino de estatística no ensino médio através de projetos 

      Dangió, Eric Giovanni Zenatti (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 24/04/2014)
      The aim of this study was to reveal the results of a teaching experiment involving the efforts made in order to validate the teaching of Statistics in secondary school through projects and practices, which were contextualized ...
    • O ensino de filosofia da educação nos cursos de pedagogia na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul 

      Silva, José Carlos da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 02/05/2007)
      The teaching of philosophy of the education in the courses of pedagogy in the Federal University of Mato Grosso do Sul, in the period from 1999 to 2003, is the object of inquiry of this work, and it was structuralized in ...
    • O ensino de filosofia e o bullying: entre o currículo e as aulas 

      Maia, André Augusto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Filosofia, Câmpus São Carlos, 19/12/2019)
      This dissertation, entitled "Philosophy Teaching and Bullying: what is between the Curriculum and the classes", presents a study conducted in a state public school in Ribeirão Preto, city in the State of São Paulo. The aim ...
    • O ensino de filosofia na Reforma Gentile (1923- 1925) 

      Domenici, Marcos Rodrigo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 29/06/2015)
      The objective of this research is to develop a study around the teaching of Philosophy in the Italian secondary schools, based on the education reform fostered by Giovanni Gentile, Ministro della Pubblica Istruzione ...
    • Ensino de física para surdos: um estudo das teses e dissertações (2007 – 2020) 

      Stavel, Michael de Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 18/03/2022)
      This final paper approaches the state of knowledge about physics teaching for deaf in the two first decades of the 21th century. For this purpose, a survey of the works present in the CAPES theses and dissertations catalog ...
    • O ensino de frações inspirado na pedagogia Waldorf 

      Gonçalves, Natalia de Barros (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)
      Teaching fractions represents a great challenge for most teachers from the fourth grade of Elementary School until High School. To offer to the Elementary School teacher one more tool to reach students in a more satisfactory ...
    • O ensino de funções contextualizado à criptografia 

      Braila, Roberta Maíra Verderi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 24/09/2021)
      The teaching of Mathematics nowadays is facing great difficulties with disinterest of the students in learning the contents, considered for some as a hard job and no return for a future life, as professional though in ...
    • O ensino de funções em escola técnica de nível médio por meio da modelagem matemática e uso da calculadora gráfica 

      Bilhéo, Luiz Alfredo Dealis (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, , 26/03/2012)
      The difficulty of students in learning concepts of mathematics especially at high schools is current problem in Brazilian schools. This difficulty is a challenge even bigger as the different high school systems are considered, ...
    • O ensino de funções por uma nova perspectiva 

      Silva, Matheus de Abreu (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 09/12/2022)
      This dissertation seeks to develop some differentiated activities for the introduction of the teaching of functions to a ninth grade elementary school class, with the objective of creating a meaningful teaching and ...
    • O ensino de funções trigonométricas através da resolução de problemas 

      Hristov Sobrinho, Dimitrie (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 25/06/2015)
      The Brazilian high school, particularly in São Paulo State, has as general objectives the deepening the concepts studied in elementary school, making the student able to continue their studies in higher education and / or ...
    • Ensino de Geografia para alunos com cegueira no ensino fundamental: contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica 

      Pastoriza, Taís Buch (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 03/03/2015)
      The demand for specialized educational assistance and for adapted resources in regular schools, especially after the Constitution of 1988 and the Law for Guidelines and Basis for National Education, 1996, dictates challenges ...
    • O ensino de geometria euclidiana : possíveis contribuições da história da matemática e da resolução de problemas de George Polya 

      Cáceres, Fábio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Exatas - PPGECE, Câmpus São Carlos, 08/05/2015)
      The primary goal of this dissertation was to evaluate possible contributions that History of Mathematics and Theory of Problem Solving, by George Polya, allied, can offer to the teaching and learning process of some concepts ...
    • Ensino de gramática como habilidade : efeitos perceptíveis na acuidade da produção linguística de jovens aprendizes de língua inglesa 

      Terenzi, Daniela (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/11/2009)
      This dissertation presents the results of an investigation that aimed at verifying the effects of teaching-learning grammar as skill on accuracy of young learners attending a course based on four different themes. Besides ...
    • Ensino de gramática em aulas de inglês língua estrangeira: relações entre cognição relatada, prática pedagógica e contexto 

      Furlan, Cláudia Jotto Kawachi (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2014)
      The aim of this work is to analyze participants reported cognition, their practice and the teaching context influence in regard to English as a Foreign Language (EFL) grammar teaching. According to Borg (2006), language ...
    • O ensino de História da África: interfaces entre a legislação federal e o currículo de História do estado de São Paulo 

      Luigi, André Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2015)
      Resumo em inglês não informado pelo autor.
    • O Ensino de História da Educação nos cursos de Pedagogia 

      Batista, Aldrei Jesus Galhardo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 27/06/2019)
      This document has as its core the study of the discipline of History of Education, in the courses of Pedagogy in Brazil and also of the São Paulo State. Its objectives are: 1. to contribute to the field of teaching of ...
    • O ensino de história e o desafio da aprendizagem dos alunos nas classes de aceleração 

      Brancalion, Elayne Batista Siqueira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 20/03/2006)
    • Ensino de inglês para alunos surdos: materiais didáticos e estratégias de ensino. 

      Spasiani, Monique Vanzo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 07/03/2018)
      Despite the increasing recognition on the topics of diversity and on the issues of deafness, the teaching and learning of Foreign Language (FL) by deaf students in Brazil still present problems, especially regarding the ...
    • Ensino de inglês para crianças em fase de alfabetização durante uma pandemia: desafios para a adaptação e elaboração de materiais didáticos 

      Erlo, Daniela Lopes (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 15/07/2021)
      The main objective of the research is to characterize a context of teaching English to children and discuss some aspects related to the planning, implementation and evaluation of activities during the COVID-19 pandemic. ...