Browsing by Title
Now showing items 7925-7944 of 19669
-
Ensino e aprendizagem de língua espanhola: a motivação de adolescentes de um Centro de Estudos de Línguas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)Motivation is considered an important variable in the process of learning a foreign language. The nature of students' motivation is complex and variable, and can be influenced by internal factors, specific to the learner, ... -
Ensino e aprendizagem na prática da redução de danos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/03/2006) -
Ensino e aprendizagem significativa do conceito de ligação química por meio de mapas conceituais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 04/02/2011)As a consequence of student difficulties related to concepts of greater abstraction of Chemistry, the concept of Meaningful Learning according to the theory of Ausubel was used in this work. From it, the twodimensional ... -
Ensino e pesquisa no centro universitário o caso da UNORP.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/06/2005)The present work aims to perform a study in the Universitary Institution, specially at Centro Universitário do Norte Paulista Unorp about the teaching and researching activities based on an explanatory research using ... -
Ensino fundamental de nove anos: a docência em escolas da rede municipal de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2012)The research deals with the learning processes and the professional development of coordinators and teachers who work in the first year of elementary school considering the expansion of basic education to nine years. The ... -
Ensino informatizado de frações a crianças surdas e ouvintes por meio do paradigma de equivalência de estímulos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)Mathematics is viewed by many students as one of the most complex subjects and considered one of the main responsible for school failure. No one knows for sure at what time learning difficulties beginning to emerge, but ... -
Ensino informatizado de leitura e de escrita a uma turma da Educação de Jovens e Adultos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 24/11/2020)Reading and Writing abilities are important for society as well the individual, however, the number of people with intellectual disability and illiterate elderly is still quite expressive. The Youth and Adult Education ... -
Ensino informatizado de leitura e de escrita: Atividade suplementar para alunos do 1º ano do Ensino Fundamental
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 14/12/2020)Reading and writing skills are essential for students' progressions to acquire the contents of different school disciplines. This study aimed to evaluate the reading and writing skills of simple words (consonant-vowel ... -
Ensino informatizado de leitura e escrita para alunos dos anos iniciais do ensino fundamental na abordagem da resposta à intervenção no contexto da pandemia do Covid-19
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 07/05/2021)The Multi-tier Intervention Response (RTI) model aims to intervene early with children who are at risk (or difficulty) in acquiring academic skills. Thus, the model presents a direction in relation to the service proposal ... -
Ensino itinerante na educação infantil : investigando as práticas docentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/02/2017)The general objective of the research was to investigate with teachers who work in itinerant teaching as teaching practices are given in relation to children with Down syndrome. The specific objectives proposed were: (i) ... -
Ensino lúdico da capoeira no ensino fundamental: análise de uma proposta realizada nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 22/03/2024)Capoeira manifests as an expression of popular culture, originating in a context of slavery and exploitation, which is resignified and transformed into a symbol of resistance and overcoming. However, despite its historical ... -
O ensino mediado pela simulação realística: atendimento de intercorrências de saúde por professores da educação infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Enfermagem - PPGEnf, Câmpus São Carlos, 27/06/2018)INTRODUCTION: Commonly health intercurrences happen with children in the school causing fatal events or those that culminate in sequels throughout the child's life. In this sense, the teacher should be familiar with first ... -
O ensino médio e a cultura digital : desafios e possibilidades de o uso do aparelho celular dentro da sala de aula
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 24/08/2022)In contemporary society, the smartphone has become an indispensable tool both in leisure time and in work-related activities. In possession of the device, it is possible to film, photograph, send and receive messages ... -
Ensino Médio e formação para o trabalho na Escola Família Agrícola do Sertão - EFASE
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 20/07/2022)This thesis studies the theoretical-methodological conceptions of teaching in the Pedagogy of Alternating Cycle and its unfoldings in the technical and professional formation of rural students, based on the reality of ... -
O ensino médio em rede sob o olhar dos diferentes atores de uma comunidade escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/09/2007)The main aim of this analytical and qualitative piece of research was to contribute to the continuing education of secondary school teachers by describing and critically analyzing the repercussions of a Programme, called ... -
Ensino médio no estado de São Paulo: desafios na escolarização de alunos com deficiência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/03/2011)The objectives of this study were writing and reflecting about: a) the treatment given to students with deficiencies by school in secondary education; b) the school census statistic data regarding early enrollments for ... -
Ensino médio: estudo bibliométrico da produção científica na plataforma EDUC@ (1976-2021)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 06/02/2024)The theme of this Master's thesis is High School in Brazil. The investigation posed the following research question: How is the Brazilian scientific production on High School configured in a database of scientific articles ... -
Ensino não presencial emergencial: uma visão de professores do ensino superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 25/08/2023)The COVID-19 pandemic prevented the implementation of in-person classes across the country. Through the Emergency Remote Teaching Program (ENPE), UFSCar was able to maintain its academic functions. However, due to the ... -
Ensino para alunos com dislexia: o que conhecemos e o que ainda precisamos saber sobre este campo?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 06/09/2023)Students are constantly labeled as uninterested and/or unmotivated when in fact they are not diagnosed correctly and the fact that they have dyslexia goes unnoticed, dyslexia is often seen as a difficulty in reading and/or ... -
Ensino por modelação de discriminações condicionais envolvendo diferentes estruturas de treino e formaçao de classes equivalentes.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 16/09/2004)The purpose of this study was to analyze observational learning of conditional discriminations and equivalence class formation, in six mentally retarded participants, involving the training structures Linear, CaN and ...