• O ensino de urgência e emergência no internato médico: memorial de formação 

      Obelenis, Monise Siquette (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 20/12/2021)
      Learning about urgencies and emergencies is of great importance for medical training, and it is possible to observe a progressive increase in emergency care in Brazil and the world. There are, however, some gaps in medical ...
    • Ensino dialógico e cultura científica na educação infantil: inter-relações mediadas pela linguagem 

      Arraes, Jéssica Palácio (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 02/09/2021)
      Starting from the premise of a necessary and urgent change of educational paradigm in the information society, this research seek to demonstrate another possibility of pedagogical practice and its approach with the scientific ...
    • Ensino do direito do trabalho : - ensino positivado e sua perspectiva social - 

      Barros, Renato Cassio Soares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 28/02/2007)
    • Ensino do Direito do Trabalho no Brasil: desvela a realidade ou reproduz a lógica do capital? 

      Barros, Renato Cassio Soares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 11/05/2015)
      This thesis aims at analyzing the education of bachelor of laws regarding the teaching of Labor Law in Brazil to investigates if this study emancipates or has the purpose of maintaining the capital, instrumentalized by the ...
    • O ensino do Direito no Brasil e os limites e contradições na atuação do advogado público. 

      Cotrim, Lauro Teixeira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 26/02/2007)
      Literature has been showing that the teaching of Law hás been going through a big crisis, due mainly to the proliferation of low-quality courses and Law schools and the exhaustion of the epistemologic paradigm based on ...
    • Ensino do ecoico na aquisição do mando em crianças com autismo 

      Giolo, Mayara Cristina Freitas Pereira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2020)
      Children diagnosed with the Autism Spectrum Disorder (ASD) present a delay in speech and language. Several researches have been developed to increase, decrease or put under control the frequency of specific stimulus of ...
    • O ensino do futebol pelas abordagens táticas 

      Salles, Henrique Barbosa de Oliveira Ferreira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/11/2014)
      The reason why Football was chosen as the subject of this study, was due to the great appreciation for this modality. For some time, the “dream of being a football player” was cultivated and very latent in my life, but for ...
    • O ensino do futsal em um projeto de extensão: do plano à ação 

      Queiroz, Vitor Gabriel Batista (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 09/02/2024)
      Brazil, the country of football, which person should feel included and comfortable in the football universe. It is understood that based on practices and Game Pedagogy there is an advance as a tactic. Game Pedagogy is ...
    • O ensino do método Halliwick em cursos Lato sensu e interfaces com a educação especial 

      Arzolla, Maria Cristina Dal Pozzo (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 08/11/2007)
      Aquatic therapy is a method of prevention and rehabilitation of handicap. Its specialized learning methods enables motor training and independence in the fluid environment and, therefore, provides a better life quality ...
    • Ensino domiciliar: reflexões a partir de uma experiência docente 

      Salles, Paulete Zilli Silveira de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Sorocaba, 25/06/2021)
      The phenomenon called home education, already regulated and practiced in several countries around the world, has acquired many followers in Brazil. It became a relevant topic of social and educational interest, being the ...
    • O ensino dos esportes de rede com implementos nas aulas de educação física: do jogo possível ao protagonismo discente 

      Abreu, Dayanna (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional - PROEF, Câmpus São Carlos, 11/03/2023)
      The core purpose of the present study started from the concern about the possibilities of inclusion of Net Games with Implements in the last years of Elementary School in Public School. Net Games with Implements have shown ...
    • O ensino dos saberes conceituais críticos do futebol entre jovens estudantes do ensino médio nas aulas de educação física 

      Ferreira, Bruno Martins (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 28/02/2018)
      The aim of the present study intervention process which had a Didactic Unit containing Football in the Physical Education at School as a starting point. Affirming the school space as a place for social interaction, and ...
    • O ensino e a aprendizagem da análise combinatória dentro do contexto de telefonia 

      Fusel, André Thiago (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT, , 17/08/2013)
      This present dissertation, structured in the methodology of well-known research as Didactic Engineering, it presents the development of an unpublished class for the teacher on combination analysis in the High School. The ...
    • Ensino e aprendizagem de gramática em aulas de inglês no ensino médio : foco na forma e desenvolvimento da acuidade linguística 

      Marcheti, Luciana Impocetto (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2009)
      This research was motivated by debates against and in support of grammar instruction in English as Foreign Language (EFL)/ English as a Second Language (ESL) teaching. Some studies, opposed to explicit grammatical instruction, ...
    • Ensino e aprendizagem de língua espanhola: a motivação de adolescentes de um Centro de Estudos de Línguas 

      Bellini, Mariana Bezerra (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)
      Motivation is considered an important variable in the process of learning a foreign language. The nature of students' motivation is complex and variable, and can be influenced by internal factors, specific to the learner, ...
    • Ensino e aprendizagem na prática da redução de danos 

      Paes, Paulo Cesar Duarte (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 24/03/2006)
    • Ensino e aprendizagem significativa do conceito de ligação química por meio de mapas conceituais 

      Trindade, José Odair da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Química - PPGQ, , 04/02/2011)
      As a consequence of student difficulties related to concepts of greater abstraction of Chemistry, the concept of Meaningful Learning according to the theory of Ausubel was used in this work. From it, the twodimensional ...
    • Ensino e pesquisa no centro universitário o caso da UNORP. 

      Corrêa, José Luiz Falotico (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 07/06/2005)
      The present work aims to perform a study in the Universitary Institution, specially at Centro Universitário do Norte Paulista Unorp about the teaching and researching activities based on an explanatory research using ...
    • Ensino fundamental de nove anos: a docência em escolas da rede municipal de São Carlos 

      Moraes, Alessandra Cardoso de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 30/06/2012)
      The research deals with the learning processes and the professional development of coordinators and teachers who work in the first year of elementary school considering the expansion of basic education to nine years. The ...
    • Ensino informatizado de frações a crianças surdas e ouvintes por meio do paradigma de equivalência de estímulos 

      Angelotti, Vanessa Cristina (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2016)
      Mathematics is viewed by many students as one of the most complex subjects and considered one of the main responsible for school failure. No one knows for sure at what time learning difficulties beginning to emerge, but ...