Browsing by Title
Now showing items 9689-9708 of 18781
-
Formação colaborativa reflexiva de professores para o atendimento escolar hospitalar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 06/07/2020)Education is everyone's right and, therefore, given to those students who are unable to attend regular school due to the hospitalization process or health treatment. Considering the need for this type of service for this ... -
Formação com a comunidade escolar: uma perspectiva de alfabetização e pós alfabetização no contexto da educação CTS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 29/04/2022)In this country marked by historical and current sociocultural inequality, it is essential to develop a formative educational project that unveils this reality, that builds bridges instead of chasms and ensures access, ... -
Formação com professores de língua inglesa da rede pública no Tocantins : cenas de letramento crítico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/06/2017)This thesis deals with a teacher development experience with nine participants from seven public schools in a city in the interior of the Northern Region of Tocantins, experienced through a collaborative work involving ... -
A formação continuada de professores da educação infantil de Sorocaba (SP): uma análise a partir da obrigatoriedade implementada pela Lei 12.796/2013.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 11/07/2017)The objective of this study is to understand the perceptions of pre school teachers working in the city 's schools about how they perceive the ongoing formation process offered by the Education Department, after the ... -
Formação continuada de professores da rede pública do estado de São Paulo : curso de extensão para análise de potenciais culturais e adaptação de materiais didáticos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/03/2017)After verifying a shortage of teacher qualification courses concerning the cultural contents approach conveyed by foreign language teaching and learning, we decided to design a project for teacher qualification course to ... -
Formação continuada de professores de biologia: um estudo bibliográfico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus Araras, 20/09/2022)Continuing education is considered an inherent condition for the professional performance of teachers, a duty to be offered by the State, and a part of the teaching workload. However, despite the mandatory nature and ... -
Formação continuada de professores de ciências da natureza na rede estadual de São Paulo: há espaço para a alfabetização científica?
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - PPGEdCM-Ar, Câmpus Araras, 31/10/2023)This research aimed to investigate the formative processes of educators in the field of natural sciences, conducted by the Education Department of the State of São Paulo (SEE). Considering the complexity of factors that ... -
Formação continuada de professores de línguas estrangeiras mediada pelo cinema : contribuições da teoria da atividade
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 24/06/2015)This study lines up with the goals of the National Project for Teacher Education, Critical Education, New Literacies and Multiliteracies which intend to contribute to Initial and Continuing Education of Foreign Language ... -
Formação continuada de professores de matemática na EFAP : os significados de um grupo de professores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 14/08/2015)This research, qualitative in nature, seeks to answer the question: What are the meanings given by a group of teachers in relation to continuing education offered by participating in EFAP – Training School and Teacher ... -
Formação continuada de professores e avaliação externa: os sentidos atribuídos pelos professores de Língua Portuguesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 24/02/2016)This present paper, initiated in 2013, aims to investigate which meanings are attributed by Portuguese teachers at the State Public Network in a city of São Paulo on the main actions of Continuing Education offered by the ... -
Formação continuada de professores em serviço : em busca de um currículo em ação intermulticultural
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 31/08/2009)The research had as a focus the investigation of the group work: the teachers and the coordinator teacher of a primary school cycle I (1st to 4th grade) of the state net of teaching and a university professor, having the ... -
A formação continuada de professores formadores do Cefapro de Barra do Garças (MT): um olhar sobre o processo formativo com enfoque na construção de saberes profissionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 26/08/2014)This study has as object of research the continuing education of the teacher trainers of the Training Centre of the State of Mato Grosso (CEFAPRO), aiming to investigate how the training process is composed in the Cefapro ... -
Formação continuada de professores que ensinam Matemática nas séries iniciais : uma experiência em grupo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 15/12/2009)Taking the profession difficulties of teachers in general and challenges of teaching practices, there is always a need for continuous training. Considering that need, this research has studied the practices which were ... -
Formação continuada de professores: tecnologia assistiva para a escola inclusiva de alunos com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 19/02/2019)Abstract: Since 2007, the Ministry of Education and Culture (MEC) has started to distribute notebooks equipped with assistive technology devices (TA), mainly Dosvox, which allows students with visual impairments (DV) to ... -
Formação continuada de professores: transtorno do processamento sensorial e as consequências para o desempenho escolar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2014)The Sensory Processing Disorder (SPD) can cause difficulties on scholar performance and behavior problems in this context, what may interfere, thus, on the full participation of the student. The teachers are on a ideal ... -
A formação continuada do coordenador pedagógico e o trabalho de formação junto aos professores especialistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 28/02/2019)This study has as main goal to comprehend the possibilities regarding the multidisciplinary training of the pedagogical coordinator and how this training process can contrib the work of a specialist teacher. For this ... -
A formação continuada do diretor de escolas de educação infantil de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/02/2022)The objective of this research was to analyze the Continuing Education of the Director in schools from 0 to 3 years old, for the process of strengthening the professionalization of teaching in Early Childhood Education, ... -
Formação continuada e desenvolvimento profissional do tradutor e intérprete de língua de sinais na Educação a Distância (EaD)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/12/2021)The sign language translator and interpreter, TILS , into the context of federal high education institutions, IFES , work on educational processes that are aimed to deaf students within inclusion projects, working this way ... -
Formação continuada em Matemática para o pedagogo atuante no interior do Estado de São Paulo: sentidos explicitados por professores da Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The purpose of this research is to understand and analyze the meanings explained in relation to the Mathematics training courses held in 2016 by the pedagogical teachers working in Child Education located in a city in the ... -
Formação continuada na creche: fatos e fotos que revelam um percurso formativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/11/2017)We understand that it is important and necessary to learn about the profession and teacher training, seeking in the territory of the school the gaps and spaces to strengthen the continuous training, providing the professional ...