Listar por título
Mostrando ítems 9709-9728 de 18791
-
A formação continuada do diretor de escolas de educação infantil de 0 a 3 anos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 17/02/2022)The objective of this research was to analyze the Continuing Education of the Director in schools from 0 to 3 years old, for the process of strengthening the professionalization of teaching in Early Childhood Education, ... -
Formação continuada e desenvolvimento profissional do tradutor e intérprete de língua de sinais na Educação a Distância (EaD)
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 03/12/2021)The sign language translator and interpreter, TILS , into the context of federal high education institutions, IFES , work on educational processes that are aimed to deaf students within inclusion projects, working this way ... -
Formação continuada em Matemática para o pedagogo atuante no interior do Estado de São Paulo: sentidos explicitados por professores da Educação Infantil
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação - PPGPE, Câmpus São Carlos, 10/09/2018)The purpose of this research is to understand and analyze the meanings explained in relation to the Mathematics training courses held in 2016 by the pedagogical teachers working in Child Education located in a city in the ... -
Formação continuada na creche: fatos e fotos que revelam um percurso formativo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 09/11/2017)We understand that it is important and necessary to learn about the profession and teacher training, seeking in the territory of the school the gaps and spaces to strengthen the continuous training, providing the professional ... -
Formação continuada na perspectiva colaborativa: subsídios para inclusão nas aulas de educação física
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 13/04/2017)With the implementation of public policies related to school inclusion, particularly those targeted at the public of special education (PSE), number of students with special educational needs (SEN) enrolled in common ... -
Formação continuada online de professores dos anos iniciais: contribuições para a ampliação da base de conhecimento para o ensino de geometria
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 12/12/2007)This doctorate thesis identifies and analyzes the contributions of two online distance minicourses to the knowledge base (specific knowledge of geometry, pedagogical knowledge of geometry and pedagogical reasoning processes) ... -
Formação continuada sobre alienação parental a profissionais da psicologia: um estudo em EAD
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Psicologia - PPGPsi, Câmpus São Carlos, 11/07/2018)Parental Alienation (PA) refers to the behaviors of a parent or family member (alienator) who initiates a defamatory campaign directed at the other parent (alienated), to hinder or prevent the contact of the family member ... -
A formação cultural e os temas transversais: um estudo de caso a partir da teoria crítica da sociedade.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, , 29/08/2004)The National Curricular Parameters were set to guide the education policies of States and Municipal districts and to subsidize the elaboration of the pedagogic proposals of the schools. Aiming that educational institutions ... -
Formação da autonomia e pensamento crítico na escola: reflexões e sugestão metodológica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 15/07/2015)The purpose of this undergraduate final paper of Philosophy is, at first, to analyze the objectives of Philosophy Teaching in High School as proposed in current official documents, to reflect on whether memorization is an ... -
A formação da consciência crítico-filosófica na pedagogia histórico-crítica: a contribuição de Dermeval Saviani
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 15/12/2020)This dissertation contains the results of the research carried out on the concept of philosophical conscience in Historical-Critical Pedagogy (PHC), considering the contributions originated by Dermeval Saviani. The ... -
A formação da Escola de Educação Popular Fulidaidai-Slulu em Timor-Leste: uma história de resistência
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 29/02/2016)Timor - Leste has been considered the first democracy to establish in the XXI century. Timor - Leste’s past was marked by invasions, which resulted in c omplex Education today. This complexity has been materialized ... -
A formação da paisagem em Dinâmica Subtil, de António Ramos Rosa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Estudos de Literatura - PPGLit, , 20/03/2015)Michel Collot, scholar of the new Cultural Geography, proposes us that the literary landscape is a landscape built and, concurrently, a landscape in construction, both passing through the individual. Thus, this work aims ... -
A formação da subjetividade autêntica nos primeiros escritos de Nietzsche
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 19/08/2020)Focusing on the formation of authentic subjectivity in Nietzsche's first writings, this dissertation was developed in two moments: first, working with the concept of tragedy, presented in his first work The Birth of ... -
A formação da vontade democrática como princípio educativo : uma análise a partir do pensamento de Jürgen Habermas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE, Câmpus São Carlos, 23/02/2016)This thesis addresses the democratic will-formation as an educational principle from Habermas’s philosophy. The theoretical and exploratory path followed by Habermas shows the theoretical feasibility of the proposition ... -
Formação de acetato de etila a partir do etanol sobre catalisadores de Cu/ZrO2: efeito da carga de cobre nas propriedades físicas e catalíticas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Engenharia Química - PPGEQ, , 10/03/2010)The ethanol dehydrocoupling in ethyl acetate distinguishes among the reactions of alcohol transformation in products with higher added value. Due to the possibility of obtaining ethanol from biomass in Brazil, the production ... -
Formação de agregados gelatinosos em culturas de microalgas de um reservatório eutrofizado (rio Tietê/SP).
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais - PPGERN, , 18/05/2005)This work presents original data about aggregate formation by two diatoms, Aulacoseira granulata and Thalassiosira cf. duostra, isolated from Barra Bonita reservoir (Tietê river/ SP). Experiments were performed using a ... -
Formação de aplicadores e interlocutores na utilização do PECS-Adaptado para crianças/adolescentes com autismo
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2016)Communication is one of the most important factors related to the quality of life of people with the diagnosis of autism, which can be absent or dysfunctional, with or without speech. Due to the importance of communication ... -
Formação de classes de equivalência de estímulos em idosos: revisão sistemática e desenvolvimento de um teste cognitivo digital breve
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa Interinstitucional de Pós-Graduação em Ciências Fisiológicas - PIPGCF, Câmpus São Carlos, 30/04/2021)There is a rapid and significant increase in relation to population aging associated with the high prevalence of chronic diseases, including dementia. In this sense, it is important that brief screening instruments are ... -
Formação de classes de estímulos equivalentes auditivos e táteis por crianças com deficiência visual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 18/03/2013)The study of the model of stimulus equivalence has contributed to understanding the emergence of new behaviors, as well as widely used as a model for the study of symbolic behavior. The research has privileged the use of ... -
Formação de coalizões, apoio legislativo e atuação partidária no presidencialismo brasileiro
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência Política - PPGPol, , 01/03/2011)The interaction between the Executive and the Legislative in the Brazilian presidential system has been ruled by two antagonistic approaches. The first one examines that the relations between both powers would be ruled by ...