• Análise do desenvolvimento de crianças de um a três anos de idade contaminadas por chumbo. 

      Almeida, Sandra Helena de (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2005-02-28)
      Lead intoxication can damage children development. There are few researches about the effects of lead intoxication on the overall development of young children. The individuals sampled in this study can be considered as ...
    • Intervenção em grupo para irmãos de crianças com necessidades especiais : um estudo exploratório 

      Araújo, Glauce Munira Silveira; http://lattes.cnpq.br/5775676667349251 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2010-03-01)
      Group interventions may be a useful strategy for helping siblings of disabled children to cope with difficulties related to the special sibling. The purposes of the present study were: 1) to identify the main needs of older ...
    • Envolvimento de cuidadores no programa educacional de pessoas com autismo e deficiências severas: o que é e como medí-lo? 

      Assunção, Karine Ribeiro de; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4765560U3 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2004-08-30)
      The involvement of the family in the special education of handicapped individuals has been raising of researchers who try to identify involvement behaviors and elaborate specific strategies to each family, in order to help ...
    • Avaliação da grade curricular e conhecimentos de residentes em pediatria sobre vigilância do desenvolvimento. 

      Barba, Patrícia Carla de Souza Della; http://lattes.cnpq.br/6448489426438006 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2007-05-31)
      Studies have shown that developmental surveillance is an important task to be performed by the pediatrician and its objective is to precociously identify children who may need more complex evaluation as well as provide ...
    • Ações de professores de escolas regulares com crianças com transtorno do espectro autista 

      Gallo, Giulia Calefi; http://lattes.cnpq.br/7049557014338455 (Universidade Federal de São CarlosUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação EspecialCâmpus São Carlos, 2016-05-25)
      The main characteristics of Autistic Spectrum Disorder (ASD) are deficits in communication, socio-emotional reciprocity, non-verbal communication and development. In addition, they present restricted and repetitive ...
    • Comparando a interação social de crianças autistas: as contribuições do programa TEACCH e do Currículo Funcional Natural. 

      Giardinetto, Andréa Rizzo dos Santos Boettger; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4719934Z9 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2005-01-12)
      The work with autistic children is surrounded by controversy. Thus several interpretations about its characterization and possible intervention models have been presented. In addition, methodologies and measures used in ...
    • O ensino de escovação e promoção da saúde bucal em crianças pré-escolares com autismo 

      Marega, Tatiane; http://lattes.cnpq.br/5221173390322970 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2008-06-27)
      Studies have shown that autistic adults and adolescents have a high incidence of cavities due to their substandard practices of oral hygiene. Disruptive behaviors like flinching or fleeing are commonly observed during ...
    • Interação entre irmãos de indivíduos com deficiência mental: o papel da idade e do apoio social da família. 

      Nunes, Célia Cristina; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C406459 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2006-02-24)
      The presence of a disabled child in a family affects not only the parents but also other members, mainly, the siblings. This members can be involved directly and indirectly with the care of the disabled brother or sister, ...
    • Perda ambígua em cuidadoras de crianças com autismo : ela existe? 

      Oliveira, Cristiane Camargo de; http://lattes.cnpq.br/3770883068633136 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2011-08-05)
      The ambiguous loss is the uncertainty or lack of information about the whereabouts or condition of a loved one. The ambiguity freezes the mourning process and it prevents cognitions, blocking strategy of coping and ...
    • Efeito de diferentes intervenções domiciliares no desenvolvimento de crianças contaminadas por chumbo : um estudo longitudinal 

      Ribeiro, Máyra; http://lattes.cnpq.br/9373666255556332 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2007-02-26)
      Lead is a toxic metal that affects all the organs and systems of the human body, being its absorption bigger in children and pregnant women. Although the harmful effect of lead in infantile development (e.g., hyperactivity, ...
    • Avaliação do desenvolvimento infantil em Programas de Saúde da Família 

      Sigolo, Ana Regina Lucato; http://lattes.cnpq.br/2474882255218417 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2011-04-25)
      This paper aimed to determine the contribution of development screening instrument in the reporting from parents on child assessment accomplished in the Family Health Program. Thereunto it was proposed the following specific ...
    • Intervenção domiciliar e envolvimento paterno : efeitos em famílias de crianças com síndrome de Down 

      Silva, Nancy Capretz Batista da; http://lattes.cnpq.br/5087767006102520 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2011-02-21)
      The family is of fundamental importance in child development. Although neglected in many studies, the father is a unique contributor to his child s development, but remains absent from early intervention programs. This ...
    • Contexto familiar de crianças com síndrome de Down : interação e envolvimento paterno e materno. 

      Silva, Nancy Capretz Batista da; http://lattes.cnpq.br/5087767006102520 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2007-02-14)
      Changes in society bring a new way of familiar organization and a new look at the participation of the man in this context. Although the father s importance has been recognized, on Brazil, there are few studies which aim ...
    • Validação do Questionnaire on Resources and Stress - Short Form (QRS-F) 

      Zanfelici, Tatiane Oliveira; http://lattes.cnpq.br/0269442842332108 (Universidade Federal de São CarlosBRUFSCarPrograma de Pós-graduação em Educação Especial, 2013-07-31)
      Family members of people with disabilities may be exposed to various stressors, among them the disability itself, becoming potential targets of stress. In this context, several models have been designed for the study of ...