• Influência do defeito tipo cunha no comportamento mecânico de juntas de liga de alumínio 2198 soldadas por fricção por ponto (FSpW) 

      Barros, Pablo Aronne Funchal de; http://lattes.cnpq.br/2543672908474005 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, Câmpus São Carlos, 01/02/2015)
      One of the main considerations in selecting materials to manufacture aircraft structures is related to weight saving [1]. In this context, the promising aluminum-lithium alloys have been receiving special attention in ...
    • Estudo do processo de soldagem por fricção por ponto da liga de magnésio AZ31 

      Campanelli, Leonardo Contri; http://lattes.cnpq.br/8983259236829248 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, , 17/08/2012)
      The great potential of magnesium alloys on reducing structural weight and therefore contributing with energy efficiency of transportation facilities has mainly attracted the automotive and aeronautic industries. The ...
    • Process parameters optimization and microstructure evaluation on friction spot-welded aluminum/copper dissimilar joints 

      Cardillo, Maria Eduarda Barbosa; http://lattes.cnpq.br/8718451168281592 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, Câmpus São Carlos, 17/11/2016)
      Dissimilar materials welding is a field of increasing interest for a wide range of industrial applications. Specifically, the welding of aluminum alloys with copper has potential applications in the heating, ventilation ...
    • Refill Friction Stir Spot Welding: evaluation of the welding of AA2198-T8 sheets and preliminary tool wear investigation 

      Castro, Camila Caroline de; http://lattes.cnpq.br/2772920313882824 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, Câmpus São Carlos, 26/04/2019)
      Refill Friction Stir Spot Welding (RFSSW) is an innovative method for joining similar and dissimilar lightweight metallic materials or thermoplastics. This technique has the advantage of issuing energy savings, producing ...
    • Evaluation of TI-6AL-4V friction surfacing coatings reinforced with carbides 

      Feliciano, Carlos Alberto Belei; http://lattes.cnpq.br/3611049154202039 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, Câmpus São Carlos, 14/12/2017)
      Friction surfacing is a thermo-mechanical process employed to deposit coatings in solid state resorting to friction between a rotating consumable rod and a substrate. The current work focuses on deposition of Ti-6Al-4V ...
    • Influência de defeitos nas propriedades mecânicas de juntas soldadas por FSW da liga AA6013-T6 

      Marconato, Eduardo Amado; http://lattes.cnpq.br/8675013826737290 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, , 28/04/2009)
      In 1991, it was developed a solid state welding process called Friction Stir Welding - FSW, intended to increase the number of applications for the aluminum and its alloys. As every welding process the presence of defects ...
    • Soldagem por fricção e mistura da liga de alumínio AA2198-T851 em chapas de diferentes espessuras 

      Moroz, Ivan; http://lattes.cnpq.br/9333116945972420 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, , 11/12/2012)
      Friction Stir Welding (FSW) process, conceived in 1991, has been the target of research in the last decades due to the excellent properties presented by its welded joints, favored by the fact of occurrence in the solid ...
    • Análise das propriedades mecânicas de juntas sobrepostas na liga Al 6181-T4 soldadas por fricção por ponto 

      Parra, Bruno Serafim; http://lattes.cnpq.br/4026294524581312 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, , 21/03/2011)
      Lightweight alloys, originally developed for aeronautic applications, have also shown increasing use in the automotive sector, aiming fuel consumption and reduction of production costs. In addition to this there is the ...
    • Otimização do processo de soldagem por fricção por ponto (FSpW) de soldas de materiais similares e dissimilares de ligas leves 

      Piccolo, Debora Regina Gastaldi; http://lattes.cnpq.br/3586398504200450 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, , 07/08/2014)
      Currently there is a lot of pressure in the aeronautical and automobilistic transport section in order to reduce the fuel consumption and consequently cost and gas emissions. This measure has increased in the last years ...
    • Soldagem por fricção e mistura (FSW) no aço inoxidável austenítico AISI 304 

      Plaine, Athos Henrique; http://lattes.cnpq.br/8992899102845408 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, , 09/04/2013)
      Stainless steels are an important class of engineering materials with attractive properties such as high mechanical and corrosion resistance and thereby widely used in a variety of industries and environments due to its ...
    • Estudo do processo de soldagem a ponto por fricção de juntas dissimilares entre ligas de alumínio e titânio 

      Plaine, Athos Henrique; http://lattes.cnpq.br/8992899102845408 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, Câmpus São Carlos, 09/12/2016)
      Multimaterial structures between aluminum and titanium alloys are a technologically attractive field of research and their increasing use in the transportation sector for weight and emission reduction is part of the ...
    • Avaliação da qualidade final de juntas dissimilares de ligas de alumínio 2024-6056 e 7075-6056 soldadas por FSW friction stir welding 

      Potomati, Fernanda; http://lattes.cnpq.br/1449729356742076 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, , 31/03/2006)
      The aeronautic industry has been studying the FSW (Friction Stir Welding) process since its development by TWI (The Welding Institute), in 1991. Nowadays it has been used in the airplanes fuselage of the Eclipse Aviation ...
    • Efeito dos materiais do backing bar na geometria e dureza de juntas soldadas por FSW em ligas de alumínio 6013 e 2024 

      Rosales, Marcio José Cuccolo; http://lattes.cnpq.br/4022439112683922 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, , 12/08/2009)
      Solid-state joining techniques such as Friction Stir Welding (FSW) are a natural choice to produce weld low heat input, limited slight distortion and low microstructural and mechanical degradation. Great effort has currently ...
    • Investigação microestrutural e estudo das propriedades mecânicas da liga de alumínio AA2139 T3 e T8 soldadas por Friction Stir Welding - FSW 

      Saccon, Vinícius Toledo; http://lattes.cnpq.br/1073561427009173 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, , 17/02/2011)
      Aluminum alloys have low density and high corrosion resistance, and because of that this alloys are being increasingly used in aircraft industry. However, a downside of this alloys is its weldability in fusion process, ...
    • Friction surfacing of aluminum alloy 5083-H112 over AA 2024-T3 

      Silvério, Samuel Hernandes; http://lattes.cnpq.br/6403909108828767 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, Câmpus São Carlos, 23/03/2018)
      Friction surfacing (FS) is an advanced solid-state process in surface modification with increasing applications in reclaiming worn parts, hardfacing and corrosion protection. It is considered a derivation of the friction ...
    • Modificação microestrutural da liga de magnésio AZ31 por fricção e mistura a altas velocidades 

      Valio, Gustavo Trindade; http://lattes.cnpq.br/4352561429777808 (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Ciência e Engenharia de Materiais, Câmpus São Carlos, 03/07/2015)
      Due to the current growth in the fossil fuels consumption, there is a great concern about the increase in pollutant emissions. In order to reduce these emissions, research indicates that the decrease in vehicle weight can ...