Browsing by Advisor "Augusto-Navarro, Eliane Hercules"
Now showing items 1-15 of 15
-
O ensino-aprendizagem de inglês na escola pública paulista: o papel da gramática em proposta pedagógica para o 6º ano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/08/2011)The main purpose of this study is to discuss the controversial grammar teaching role in a student s textbook and in the teacher s guide that follows it, as well as in its methodological orientations. This analysis is carried ... -
Ensino de gramática como habilidade : efeitos perceptíveis na acuidade da produção linguística de jovens aprendizes de língua inglesa
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 23/11/2009)This dissertation presents the results of an investigation that aimed at verifying the effects of teaching-learning grammar as skill on accuracy of young learners attending a course based on four different themes. Besides ... -
Especificidades do uso do inglês (LE) na área técnica empresarial : a relação entre necessidades, planejamento de curso e material didático
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 09/01/2008)This study presents a comparison of the English as a Foreign Language courses offered at two companies. Our purpose is to evaluate what is the treatment of the language use specificities in these companies employees ... -
Content-based Instruction para professores pré-serviço: uma análise da problemática do processo de avaliação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 16/03/2007)There are many foreign language teacher Education courses in Brazil which try to teach the pre-service teachers some language apart from theory studies and the practice needed to the professional development of these ... -
Ensino de gramática em aulas de inglês língua estrangeira: relações entre cognição relatada, prática pedagógica e contexto
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 28/02/2014)The aim of this work is to analyze participants reported cognition, their practice and the teaching context influence in regard to English as a Foreign Language (EFL) grammar teaching. According to Borg (2006), language ... -
Análise das reflexões estabelecidas por pesquisadores entre conhecimento de língua inglesa e desempenho acadêmico
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 25/02/2013)This study aims at identifying and discussing needs and interests of researchers of a public university in regard to learning or improving their knowledge of English for academic purposes. As a theoretical foundation, we ... -
A teoria de gêneros na formação inicial de professores de língua inglesa: investigando contribuições para o desenvolvimento do conhecimento docente
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 30/06/2014)This study aims at investigating the effects of using the swalesian genre analysis theory in the process of teacher education. The participants are pre-service teachers of English as a foreign language, who are in the ... -
A influência do material didático na motivação de aprendizes da língua inglesa em contexto de ensino público
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 12/09/2007)The aim of this work is to verify the motivation of students to study English in the beginning of their first year right after primary school (5Th grade in Brazil), as well as to analyze the influence of teaching ... -
Considerações sobre autenticidade e direitos autorais em materiais didáticos para ensino-aprendizagem de língua inglesa nas modalidades presencial e a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 30/08/2011)The diversity of educational contexts presented by face-to-face and distance education enables English teachers not only to choose and adopt didactic materials that are available for purchase, but also to evaluate and adapt ... -
A percepção e a atuação de aprendizes em relação à autonomia em um curso de inglês para propósitos acadêmicos no contexto do programa Idiomas sem Fronteiras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 27/02/2018)This study aims at analyzing learners’ attitudes and perceptions regarding autonomy in an English for Academic Purposes (EAP) course, focused on writing skills (academic writing), based on the comprehension of their roles ... -
Princípios norteadores para o planejamento de cursos de línguas para propósitos específicos em curso superior tecnológico (manutenção de aeronaves): considerando visões de aprendizes, instituição formadora e empregadores
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 22/08/2014)The technological higher education has expanded significantly in Brazil and there is a connection between the world of science and technology and the English language (CELANI, 2008). The technological higher education ... -
Ensino e aprendizagem de gramática em aulas de inglês no ensino médio : foco na forma e desenvolvimento da acuidade linguística
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 31/08/2009)This research was motivated by debates against and in support of grammar instruction in English as Foreign Language (EFL)/ English as a Second Language (ESL) teaching. Some studies, opposed to explicit grammatical instruction, ... -
Processo de conscientização do futuro professor de língua inglesa sobre as especificidades de se aprender inglês para ensinar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, , 20/12/2007)This dissertation presents the results of an investigation about the consciousness development of pre-service EFL teachers, throughout their first year, that learning the language as prospective teachers is different ... -
A dimensão de uso da gramática (pragmalinguística) em um livro didático para ensino-aprendizagem de inglês como língua estrangeira
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 23/08/2013)The aim of this work is to verify if and to what extent the pragmatic aspects of grammar (pragmalinguistics) are covered in some units of an English Language Teaching textbook used in Brazil. We also aim to delineate the ... -
Perspectivas gramaticais em livros didáticos de português como língua estrangeira: um recorte documental temporal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Linguística - PPGL, Câmpus São Carlos, 05/03/2024)Considering the relevant increase of teaching and learning Portuguese as a Foreign Language in Brazil and abroad (FURTOSO, 2015; IZAKI GÓMEZ, 2018; GRANATO, 2022; CHAMORRO, 2022), along with the fact that the role of grammar ...