• Avaliação pedagógica e deficiência intelectual : formação de profissionais da rede pública 

      Stelmachuk, Anaí Cristina da Luz (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 28/04/2017)
      The present research had as an objective to identify the concepts multifunctional-resource-class teachers and school supervisors have of intellectual disability and evaluation, after being submitted to an education course. ...
    • Estudantes com Transtorno do Espectro do Autismo (TEA) na escola: desafios para a ação educativa compartilhada 

      Barbosa, Marily Oliveira (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 14/09/2018)
      The entrance of students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the regular school is relatively recent and causes challenges, uncertainties and doubts in educators. The portion of students with ASD who choose the regular ...
    • Trajetórias dos professores e educadores sociais da cidade de Iguape – SP 

      Melo Júnior, Arlindo Lins de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd-So, Câmpus Sorocaba, 25/02/2019)
      The title “Trajectories of teachers and social educators caiçaras in the city of Iguape – SP” brings a reflection on the tasks of school education and non - school education in the rural education, considering the community ...
    • O trabalho de professores de educação especial : análise sobre a profissão docente no estado de São Paulo 

      Padilha, Adriana Cunha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 04/10/2012)
      This research aims to think about what kind of work conditions teachers of Special Education (SE) from São Paulo State have to confront on their everyday practice. Critical approach was adopted having as methodological ...
    • Ensino de química para alunos cegos : desafios no ensino médio 

      Aragão, Amanda Silva (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 19/04/2012)
      The using of models on Chemistry Teaching is tying the understanding of various subjects, namely, molecular representation, chemical functions, stoichiometry, and others, to visual signification. These skills are important ...
    • Educação especial em Roraima: história, política e memória 

      Siems-Marcondes, Maria Edith Romano (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 06/05/2013)
      This paper studies the historic trajectory of the especial education in the state of Roraima, North of Brazil. It has a Its main objective to understand the processes involves in the formation of this area and investigates ...
    • A escolarização da pessoa com deficiência nas comunidades ribeirinhas da Amazônia Paraense 

      Fernandes, Ana Paula Cunha dos Santos (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, Câmpus São Carlos, 26/02/2015)
      In this doctoral research it is questioned: how does the education of students with special needs who attend schools in riverside communities linked to Belém of Pará system of education? The objective is to analyze the ...
    • A educação especial no município de Porto Ferreira-SP: 1972 a 2011 

      Loureiro, Aline Dozzi Tezza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/04/2013)
      The number of students with disabilities in schools is increasing every year due to government support, both for the public school as to private institutions. Thinking about it, this research was carried out to understand ...
    • Ações colaborativas em contexto escolar: desafios e possibilidades do ensino de química para alunos com deficiência visual 

      Melo, Érika Soares de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 15/04/2013)
      This research intends to promote collaborative actions between a Chemistry teacher and a Special teacher of a school which is reference in attending visually impaired students from the inner part of the state of São Paulo, ...
    • Formação de professores para a educação inclusiva nos cursos de Pedagogia das Universidades Públicas Paulistas 

      Macedo, Natalia Neves (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/11/2010)
      This study aimed mainly at understanding how the Special Education in the perspective of the Inclusive Education has been regarded in the Pedagogy courses of the three Public Universities of São Paulo State from the analysis ...
    • Ensino médio no estado de São Paulo: desafios na escolarização de alunos com deficiência 

      Cruz, Rosangela Aparecida Silva da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/03/2011)
      The objectives of this study were writing and reflecting about: a) the treatment given to students with deficiencies by school in secondary education; b) the school census statistic data regarding early enrollments for ...
    • Alunos com deficiência na educação de jovens e adultos em assentamentos paulistas: experiências do PRONERA 

      Gonçalves, Taísa Grasiela Gomes Liduenha (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 17/11/2014)
      The history of our country has shown conflicts over land distribution within a context of social inequality and neglect of the public policies. The production in the area of special education that treats people with ...
    • Educação e escolarização da criança indígena com deficência em Terra Indígena Araribá 

      Sá, Michele Aparecida de (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 25/02/2015)
      The Brazilian educational policy about Special Education interfaced to Indigenous Education is still under construction. According to the Scholar Census of São Paulo state (BRAZIL, 2011) there are indigenous children with ...
    • Educação especial no estado de São Paulo : análise documental do período de 1989 a 2010 

      Martins, Larissa de Souza (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 11/04/2012)
      This paper aims to know and analyze the public policies in the Special Education field in the State of São Paulo in 15 years of PSDB government (1995 2010), as well to discuss the impact of these policies in the amount ...
    • O trabalho pedagógico no ensino de espanhol para alunos com deficiência visual: um estudo na perspectiva histórico-cultural 

      Silva, Caroline Veloso da (Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Educação Especial - PPGEEs, , 29/02/2012)
      ABSTRACT The pedagogical work on courses specifically designed for special education is a very important subject on the current Brazilian educational scenario, in which students with disabilities are reaching high school. ...