Listar por asesor "Gracioso, Luciana de Souza"
Mostrando ítems 1-14 de 14
-
Reflexões preliminares sobre comunidade LGBTQIA+ e Teoria Queer nos estudos informacionais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 16/12/2022)The study developed starts from a research problem that is located in the need for investment and deepening in research related to the LGBTQIA+ community, in the scope of Library and Information Science. It starts from ... -
O impacto das fanfics na formação literária de adolescentes: uma análise sobre seu potencial na promoção da leitura
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 06/04/2023)Based on the observation of Brazilian teenagers' behaviour in relation to digital culture and fan culture, this study analyses the potential of fanfics in teenagers' reading habits and their use in libraries. In order to ... -
Bibliotecas vivas resistem: ações promovidas pela Biblioteca Sinhá Junqueira no combate às desigualdades
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 07/02/2024)The aim of this paper is to understand the impact of the "living library" model, which is geared towards combating the inequalities of minorities and vulnerable groups. We will defend the living library model as a ... -
Mediação de leitura e narração de histórias: relato de experiência de um graduando contador de histórias
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 01/09/2023)The mediation of reading is understood as one of the prominent activities of the librarian, as it establishes a dialogical relationship and encourages reading, and consequently, promotes the expansion of worldview, ... -
Historiografia da biblioteconomia em São Carlos: da graduação a pós-graduação em ciência da informação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/06/2021)The Librarianship and Documentation course created in 1959 at Escola de Biblioteconomia e Documentação de São Carlos, was one of the precursors in Brazil and responsible for training most of the first librarians and teachers ... -
A Biblioterapia e sua influência na Pandemia da COVID-19: relatos de experiências praticadas em ambiente virtual
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, , Câmpus São Carlos, 29/04/2022)The context of the COVID-19 pandemic demanded a worldwide social isolation as the most effective way to mitigate the virus contagion. However, there were many psychological impacts caused by this radical change in daily ... -
Desafios contemporâneos da Ciência da Informação: influenciadores digitais como objetos de investigação
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação - PPGCI, Câmpus São Carlos, 20/08/2018)Constantly, new informational practices have been strengthened by virtual and collaborative information and communication technologies in contemporary times. In this context, the (informational and communicational) practices ... -
Diagnóstico da Rede Sociotécnica de Inovação em uma Instituição Federal de Ensino Superior
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 21/08/2018)Innovative activity is considered a social and collective process, in which its learning takes place through interactions. The more complex the learning, the greater the need for interaction and complementarity. Therefore, ... -
Metodologias, instrumentos e interfaces de organização de fotografias na web: uma análise na perspectiva do Patrimônio Cultural Rural Paulista
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 13/02/2014)The present days are characterized by the increasingly volume of information available on different kinds of media, and proportionally by the increasingly need to think, create and evaluate methodologies and tools that ... -
Comportamento de busca e uso da informação dos alunos do curso de pedagogia da UFSCar, nas modalidades a distância e presencial
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 23/02/2015)The social changes that have been taking place in recent decades and the rapid advance of information and communication technologies are changing the role of education in contemporary society, transforming the way people ... -
Representação da informação de bens culturais: construindo uma taxonomia no contexto das fazendas históricas paulistas
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 19/02/2015)This research is in the context of Brazilian historic farms that were responsible, especially at national economic development from the cultivation of coffee between the seventeenth and nineteenth centuries. Different ... -
Iniciação científica e tecnológica na educação superior a distância
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, , 24/02/2014)Considering the low search for undergraduate research (UR) from the Distance Education (DE) students from Federal University of São Carlos (UFSCar), registered in the Scientific and Technological Undergraduate Research ... -
Los desafíos de la educación tecnológica: realidad del distrito escolar 1, de Tegucigalpa, Honduras
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/12/2019)Education is, without a doubt, a process which helps nations in the development of their populations, preparing them to meet social demands which the same population requires. It is this way, in which Honduras seeks to ... -
A inteligência artificial no campo ciência, tecnologia e sociedade: um estudo comparativo entre indicadores da produção científica
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-Graduação em Ciência, Tecnologia e Sociedade - PPGCTS, Câmpus São Carlos, 06/06/2024)We are witnessing a moment of significant technological change, where the tools and applications derived from Artificial Intelligence (AI) have been generating consequences in the individual and collective sphere. This ...