Browsing by Advisor "Joly, Ilza Zenker Leme"
Now showing items 1-20 of 27
-
O PIBID na formação de educadores musicais: reflexões sobre os processos educativos na construção da identidade profissional
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 23/02/2015)This dissertation advocates for Humanizing Music Education, a term in education that places the human as priority, as well as its relations based on dialogue, curiosity, authonomy, otherness, amorousness, to be freedom ... -
Prática musical coletiva na Orquestra de Metais Lyra Tatuí : contribuições para o desenvolvimento humano
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 22/02/2016)This study was made with Lyra Tatuí Brass Orchestra (Orquestra de Metais Lyra Tatuí), a collective music practice project, attending people from 5 to 24 years old which was created in 2002, in Tatuí city, countryside of ... -
Potencialidades e limites de uma disciplina do curso de Educação Musical a distância na UFSCar
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 20/08/2010)This work was developed from issues and concerns related to the nature of human, musical and technological learning within a practical discipline of the Musical Education Bachelor Course (online education modality) of the ... -
Saberes docentes dos instrumentistas professores: diálogo entre ensinar e avaliar num curso de performance em instrumento musical
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 22/11/2004)The present research had as general objective knowing and discussing how professors of musical instruments, who teach children, report their teaching learning process according to two central axles: teaching and evaluating. ... -
Ensino de rítmica musical: analisando uma prática pedagógica bem sucedida.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 08/11/2004)From different regards, the present study has the foremost aim of understanding the trajectory and pedagogical practice of a musical rhythm teacher, José Eduardo Gramani, so that the knowledge produced during the course ... -
Trocas de saberes musicais : um olhar para os processos educativos do grupo vocal Entre Amigos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 25/02/2010)This study had as its aim to regard, describe and understand the educational processes developed among the integrators of the vocal group "Entre Amigos" ("Among Friends"), existing at the town of Leme, in the state of S. ... -
A educação musical e a promoção da pessoa : estudo de caso em uma obra social
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 24/02/2016)The musical education developed in the context of social projects has some specifics. Between them is the prospect that, along with the musical development, be done a contribution in human and social development of ... -
O percurso formativo musical de três professoras: papel da música na formação inicial e na atuação profissional.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 25/08/2006)The present research work relates with the musical formation subject of teachers from basic education initial grades and had as objective to discuss and characterize the musical formation of three teachers licensed in ... -
Processos criativos no desenvolvimento da musicalidade de professoras unidocentes
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 14/02/2019)This research described and analysed creative processes in the development of the musicality of primary teachers. It was discussed the themes that emerged from a set of discussions and activities developed over three months ... -
Roda de choro : processos educativos na convivência entre músicos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 03/03/2012)The objective of this research is to describe and understand the educational processes arising from the interaction between musicians in a roda de choro . Based on the experiences of the researcher, from the interaction ... -
Memórias de professoras de música: um olhar para práticas escolares entre as décadas de 1950 a 1980
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 17/04/2009)This manuscript is the result of a master s research aiming at describing and analyzing the professional paths and pedagogical practices of four music teachers that taught music in the interior of São Paulo State when the ... -
Práticas pedagógicas coletivas com flauta doce : uma proposta de formação continuada de educadores e educadoras musicais
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 24/02/2017)In the initial formation of the musical educator, in the context of the undergraduate courses in music, one has the recorder as one of the instruments that can be used by this professional in his teaching performance. ... -
Educação musical humanizadora : uma experiência com crianças no campo da educação não formal
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 20/02/2017)This research took place in the Curumim Program at the SESC unit in the city of Araraquara / SP, with children from 7 to 12 years of age, Children whose parents work in the commercial area and in tourism. The program aims ... -
A utilização de jogos com movimento como recurso didático: diversificando as formas do ensinar e do aprender.
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 05/03/2004)This research had as the subject matter, the use of the game with movement as assistance on school teaching. The approach of the subject-matter at issue, required a series of inquiries and considerations about the situation ... -
Prática social de ressignificação da educação escolar indígena: compreendendo os processos educativos do cotidiano Terena do município de Aquidauana MS
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 04/03/2013)The research is part of the Research Line Social Practices and Educational Processes of the Program of Post Graduation in Education of the Federal University of São Carlos PPGE/UFSCar and aims to identify and describe ... -
Por uma educação musical humanizadora: O ensino coletivo de música a várias mãos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 21/02/2014)This research took place in a Social Project, named Guri, in Batatais, a city of the state of São Paulo . The Guri Project is a socio-cultural music education program, mostly maintained by the State Government. The specific ... -
Minha vida é o rock and roll: processos educativos na prática social do rock entre músicos da cidade de São Carlos
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, Câmpus São Carlos, 22/02/2018)The goal of this research was to study and to understand the educational processes from the social practice of Rock through the trajectories of the lives of some musicians from São Carlos. The theoretical purposes start ... -
Compartilhando um ambiente musical: processos educativos e relações afetivas entre pais e crianças de 8 a 24 meses
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 17/09/2008)The research work here presented has as a theretical base, authors that believe that the social practices and the people's educational processes are developed and favored in the context of their interactions with the family, ... -
Dança e música : por uma educação humanizadora em prática musical coletiva
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 27/02/2009)This Master s Dissertation introduces a dialogue between music and dance languages in a collective music practice context, more specifically in a community orchestra. With this purpose, the researcher, dancer and dance ... -
Formação de educadores musicais: em busca de uma formação humanizadora
(Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, Programa de Pós-graduação em Educação, , 14/02/2014)This research is based on Paulo Freire, Carlos Rodrigues Brandão and Ernani Maria Fiori ideas about education for dialogue, respect and not oppression, known as humanizing education. According to that, authors as HJ ...